زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه اوستیای شمالی تدریس ‌می‌شود

زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه اوستیای شمالی تدریس ‌می‌شود

زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه اوستیای شمالی تدریس ‌می‌شود

‘ آلان اوگوئف’ رئیس دانشگاه دولتی اوستیای شمالی (NOSU) این خبر را عصر روز چهارشنبه در نشست ‘بررسی ظرفیت‌های همکاری میان ایران و ناحیه قفقاز شمالی فدراسیون روسیه’ در تهران اعلام کرد. این نشست، به همت ‘بنیاد مطالعات قفقاز’ برگزار شد.
‘اوگوئف’ به تلاش‌هایی که درسال‌های اخیر برای گسترش روابط فرهنگی و دانشگاهی میان دو طرف صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در نتیجه رفت و آمدهای انجام‌شده و کوشش‌های ‘صناعی’ سفیر جمهوری اسلامی ایران و خانم ‘تیشه‌یار’ از دانشگاه علامه طباطبایی، ‘مرکز فرهنگی ایران’ در دانشگاه اوستیای شمالی گشایش یافته است.
رئیس دانشگاه دولتی اوستیای شمالی با اشاره به قدمت تقریبا یکصدساله این موسسه آموزشی، گفت که دانشگاه NOSU از امکانات آموزشی و پژوهشی فراوانی برخوردار است و از همکاری‌های آموزشی نیز استقبال می‌کند.
وی گفت: ما در گذشته، مطالعات زبان فارسی و ایران‌شناسی هم داشتیم و اکنون برنامه‌ریزی می‌کنیم تا رشته‌های زبان فارسی، ایران‌شناسی و مطالعات منطقه‌ای را در دانشگاه خود احیا کنیم.
آلان اوگوئف یادآور شد که روز سه شنبه، دانشگاه‌های اوستیای شمالی و علامه طباطبایی تفاهم‌نامه‌ای را برای همکاری‌های دوجانبه در زمینه مطالعاتی، آموزشی و تبادل دانشجو و استاد امضا کردند.
رئیس دانشگاه NOSU در پایان با تاکید بر جایگاه مهم ایران در خاورمیانه و جهان، گفت برای دانشگاه اوستیای شمالی مایه افتخار است که با اجرای توافق‌های امضاشده، هم جایگاه آموزشی دانشگاه را تقویت کند و هم باعث گسترش روابط ایران و روسیه شود.

** معاون بین‌الملل دانشگاه: علاقمند به میزبانی از دانشجویان ایرانی هستیم
‘آلان اوآداتی’ معاون توسعه و روابط بین الملل دانشگاه دولتی اوستیای شمالی نیز در این نشست تخصصی گفت که نتایج دیدارهای گروه اوستیایی از ایران، فراتر از انتظار وی بوده است.
اوآداتی تاکید کرد: دیدار ما با دانشجویان ایرانی، ما را شگفت‌زده کرد. دانش و آگاهی‌های آنان برایمان جالب بود و من به عنوان معاون بین الملل دانشگاه می‌گویم که NOSU علاقمند به میزبانی از دانشجویان خارجی است و اکنون با اطمینان می‌توانم بگویم که علاقه داریم دانشجویان ایرانی را نیز میزبانی کنیم.

** استاد تاریخ دانشگاه اوستیای شمالی: مردم اوستیا به ایران علاقه دارند
‘روسلان بزاراف’ رئیس کرسی تاریخ روسیه و مطالعات قفقازی در دانشگاه NOSU نیز گفت: در منطقه اوستیا به فرهنگ ایرانی علاقه زیادی وجود دارد.
وی تاکید کرد: ‘هر دانش‌آموز و هر شهروند اوستیایی درباره فرهنگ ایرانی اطلاعات دارد و تاریخ ایران در دانشکده‌های تاریخ این منطقه تدریس می‌شود.’
روسلان بزاراف یادآور شد: زبان فارسی نیز در دانشگاه ‘اوستیای جنوبی’ آموزش داده می‌شود.
این استاد تاریخ افزود: هدف مشترک ما باید این باشد که ضمن مطالعه منطقه، مردمان را با هم متحد کنیم و به سمت حل مشکلات ناشی از کمبود درک متقابل و حل مشکلات میان دولت‌ها گام برداریم.
بزاراف گفت: امیدوارم که دیدار امروز ما، سرآغازِ کارهای پژوهشی مشترک باشد.

** رئیس دانشکده تاریخ: در ایران احساس غربت نمی‌کنم
‘زالیا پلی یوا’ رئیس دانشکده تاریخ دانشگاه اوستیای شمالی نیز گفت: زمانی که سفیر ایران در روسیه، به اوستیا آمده بودند، گفتند که سفر به جای جایِ روسیه را دوست دارند، اما اینجا احساس غربت نمی‌کنند و فکر می‌کنند که در خانه هستند. من می‌خواهم در اینجا از طرف هیات اوستیایی بگویم که ما نیز در ایران احساس غربت نکردیم و احساس می‌کنیم که در وطن خود هستیم.
اوستیای شمالی، یکی از جمهوری‌های منطقه قفقازی فدراسیون روسیه است. مردم این منطقه، ایرانی‌تبار هستند و به زبان آسی که گویشی از زبان‌های ایرانی است سخن می‌گویند.
‘ولادی قفقاز’ مرکز اوستیای شمالی است.
اوستیای جنوبی نیز جمهوری خودخوانده‌ای است که روسیه و چند کشور دیگر آن را به رسمیت می‌شناسند. گرجستان، اوستیای جنوبی را بخشی از خاک خود می‌داند. مردم این منطقه نیز به زبان آسی سخن می‌گویند.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *