استقبال نکردن از طرح ایجاد شرکت های دانشگاهی با گذشت یک سال و نیم

استقبال نکردن از طرح ایجاد شرکت های دانشگاهی با گذشت یک سال و نیم

بهزاد سلطانی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان اینکه در حال حاضر در ایران تجاری سازی پژوهش با راه اندازی شرکت های دانش بنیان در حال پیاده سازی است، افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی بطور خاص از پژوهش های دانشگاهی که به تجاری سازی برسند، اعم از پایان نامه های مقطع ارشد و دکتری در قالب شرکت های دانشگاهی با سرمایه گذاری خطرپذیر و شراکت با دانشگاه ها حمایت می کند.
وی اظهارکرد: این طرح در بازدید ها و سفرهای استانی دربین 15 دانشگاه مطرح شد اما دانشگاه ها هنوز آمادگی لازم را برای این امر پیدا نکرده اند.
رییس صندوق نوآوری وشکوفایی یادآورشد:اگر نتایج پژوهش را تجاری سازی کنیم و به ثروت و سودآوری تبدیل شود، بخشی از این سود آوری می تواند به فضای پژوهش برگردد، درحال حاضردر دنیا نیز این گونه عمل می شود.
وی افزود: دردنیا این طورنیست که قسمت عمده سودآوری پژوهش به بخش دولتی داده شود بلکه به بخش خصوصی بر می گردد، درصورتی که درایران متاسفانه این موضوع برعکس است،درخارج از ایران ، اگر بخش خصوصی به مقوله پژوهش می پردازد و پول صرف آن می کند به دلیل سودآوری آن است.
رییس صندوق نوآوری وشکوفایی گفت: به همین جهت است که درکشورهای دیگر، اتکا به پول های دولتی درپژوهش کمتراست، اما الان در ایران این اتکا وجود دارد وحتی اجبار می کنیم که بخش خصوصی باید تحقیق کند، در حالی که تحقیق بخش خصوصی باید سودآور باشد نه با اجبار دولتی صورت گیرد.
وی گفت:در برخی ازسخنرانی ها دیده شده که می گویند بخش خصوصی تحقیقات نمی کند و باید قانون بگذارنیم که بخش خصوصی تحقیق کند، این امرخلاف اصل خصوصی بودن است، نمی توان به زور درصد بخش خصوصی را در تحقیقات کشوراضافه کرد،بلکه باید فضا را طوری فراهم کرد که بخش خصوصی با انجام تحقیق سودآر شود و خود به این امرتمایل یابد.
سلطانی گفت: درحال حاضردرکشورشرکت های دانش بنیان تشکیل شده وعملا نتایج تحقیقات را تجاری سازی می کنند خیلی ازمدیران این شرکت ها اساتید دانشگاه و دانشجویان فارغ التحصیلی هستند که درحال تجاری سازی تحقیق خود هستند، وقتی این افراد نتیجه را می بینند و سودآوی آن رامشاهده می کنند متوجه می شوند که باید واحد تحقیق و توسعه داشته باشند و این حوزه را تقویت کنند.
وی با اشاره به اینکه به هرحال پژوهشی که تجاری نشود وبه بازارنرسد خیلی اثربخشی درجامعه ندارد گفت: عملا ماموریت اصلی شرکت دانش بنیان تجاری سازی پژوهش است وما باید حلقه مفقوده را زودتربا شرکت های دانشگاهی و دانش بنیان پرکنیم.
Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *