کارشناسی در آمریکا

بسیاری از کالج ها در آمریکا دوره های دو ساله فوق دیپلم یا همان کاردانی را ارائه می کنند. این دوره می تواند به صورت یک دوره دو ساله در کالج و یا پس از گذراندن دو سال تحصیل از یک دوره چهار ساله دانشگاهی باشد. دوره های کاردانی طوری برنامه ریزی و طراحی شده اند که دانشجویان را برای انتقال به دوره چهار ساله آماده می سازد.

تعداد بسیاری از دانشگاه های آمریکا دوره های چهار ساله لیسانس را به دانشجویان خود ارائه می کنند. در این مدت چهار ساله واحدهای عمومی، اصلی و اختیاری تدریس می شوند. دانشجویان پس از گذارندن واحدهای عمومی، دروس اصلی خود را که همان هدف شغلی و حرفه ای خود را در آن می بینند می گذرانند.

کارشناسی ارشد در آمریکا

در مورد مقطع کارشناسی ارشد مدت زمان دوره تحصیل معمولا دو سال و حداکثر سه سال است.برای دانشجویان فوق لیسانس، تجهیزات یا تحقیقاتی که در موسسه مورد نظر ارائه میشود بسیار مهم هستند. زیرا تحقیقات مستقل  Independent Research برای مقطع فوق لیسانس ضروری می باشد. مدارک کارشناسی ارشد در آمریکا در مجموع دو نوع مدرک فوق لیسانس در آمریکا وجود دارد. مدارک حرفه ای (Professional Degrees) و مدارک تحقیقی(Research Degrees). با توجه به رشته تحصیلی مدارک ممکن است نامهای مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال در رشته های مهندسی ممکن است Master of Engineering یا Master of Science in Engineering باشند. مدارک تحقیقی همه تحت یک نام Master of Science ارائه می شوند. این دو مدرک چند تفاوت اساسی با هم دارند.

با توجه به اینکه تنها سه درصد از آمریکایی ها تحصیلات تکمیلی را می گذرانند. بنابراین دانشجویان بین المللی با دریافت مدرک فوق لیسانس شانس بیشتری برای ماندن در آمریکا را خواهند داشت.

دکترا در آمریکا

دوره ی دکترا بالاترین مدرک تحصیلی در آمریکا است که از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. دانشگاه های آمریکا دارای امکانات فوق العاده ای از لحاظ علمی و پژوهشی برای تحصیل در این دوره ها هستند. دوره ی دکترا معمولا از سه تا چهار ترم تمام وقت متشکل از کلاسهای پیشرفته که معمولا در سمینار های کوچک برگزار می شوند، می باشند. دانشجویان باید امتحانات کتبی یا شفاهی قبل از شروع پایان نامه را بگذرانند . پایان نامه در دوره ی دکترا عموما یکسال یا بیشتر طول میکشد. پس از اتمام پایان نامه و دفاعیه در حضور کمیته ی سه تا پنج نفری از اساتید دانشجویان مدرک دکترا دریافت می کنند . تحصیل در آمریکا

ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در بسیاری از دانشگاه های آمریکا معمولا بین ۳ تا ۱۵ نفر است. امکان دریافت کمک هزینه ی تحصیلی و همچنین کمک هزینه برای زندگی برای دانشجویان مقطع دکتری در دانشگاه های آمریکا وجود دارد.  لازم به ذکر است بعضی از رشته ها از سوی دانشگاه یا مراکز تحقیقاتی همکار با دانشگاه حمایت مالی می شوند که در این صورت هزینه ی زندگی و تحصیل شما کامل پرداخت خواهد شد که گاهی تا چهل هزار دلار سالانه ،به شما اهدا خواهد شد. باید توجه داشت که برای اخد بورسیه در دوره ی دکتری موارد زیر دارای اهمیت به سزایی هستند:

– دارا بودن مقاله های علمی و پژوهشی در نشریات بین المللی، که نشان دهنده ی اندیشه ی برتر و مهارت های تحلیل و نوشتاری شما باشد.

– ارتباط با اساتید برتر دانشگاه محل تحصیل ،برای گرفتن توصیه نامه ی مناسب که نشان دهد استاد مربوطه شما را کاملا می شناسد و توانایی های شما را تایید می کند.

– شرکت در کنفرانس های بین المللی و در صورت امکان ارائه مقاله

دوره های کوتاه مدت تحصیلی در آمریکا

دوره های کوتاه مدت در آمریکا یکی از راه های تحصیل در این کشور می باشد که برای آنها ویزای تحصیلی صادر شده و دانشگاه های بسیاری اقدام به برگزاری آن می نمایند. این دوره ها حداکثر ۱۲ ماهه بوده و پس از آن مدرک مربوط به دوره اخذ می شود . البته ویزای تحصیلی مربوط به این دوره نیز محدود به همین زمان می باشد و پس از آن باید نسبت به اخذ مجدد آن اقدام کرد. دوره های کوتاه مدت در ۴ دسته زیر تقسیم بندی می شوند :

۱- برنامه های تبادل دانشجو:
این دوره ها فرصتی را برای زندگی و قرار گرفتن در شرایط محیطی و اجتماعی آمریکا ضمن تحصیل فراهم می کند.

۲- دوره های تکمیلی :
برای کسانی است که فاقد مدرک هستند و می خواهند تا با گذراندن این دوره ها ضمن تکمیل سطح آموزشی خود مدرک مورد نظر را نیز دریافت نمایند. همچنین پس از آن می توانند برای رده های بالاتر نیز اقدام کنند. دانشگاه های زیادی در آمریکا وجود دارند که اقدام به ثبت نام از کسانی می کنند که فاقد مدرک می باشند.

۳- کار آموزی :
به عنوان یک راه حال برای تحصیل از طریق کسب تجربه واقعی برای دانشجویان بین المللی که مطرح می شود که می توانند مطالعات علمی خود را تقویت و تکمیل نمایند.

۴- آموزش از راه دور :
دانشگاه های متعددی برای کسانی که شرایط یا توان حضور در آمریکا را ندارند این برنامه را ارائه می کنند . از طریق این دوره ها از طریق اینترنت انجام شده و بهترین شرایط و ارزانترین مدل آن برای تحصیل در ایالات متحده است . همچنین برخی دانشگاه ها و یا موسسات اقدام به برگزاری این دوره ها برای تکمیل مدارک ( دوره های تکمیلی ) می نمایند که می تواند به آنها برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا در آینده کمک کند.