رییس جمهوری با امضای منشور حقوق شهروندی به وعده خود عمل کرد

رییس جمهوری با امضای منشور حقوق شهروندی به وعده خود عمل کرد

محمدعلی برخورداری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا افزود: هر چند که بیشتر در پی علوم مهندسی هستم اما به عنوان یک شهروند معتقدم منشور حقوق شهروندی بازگو کردن مجدد ضوابط، مقررات و دستورالعمل های پایین دستی و بالادستی نظام است.
وی گفت: بر همین اساس منشور حقوق شهروندی چیز جدیدی نیست و تکرار و بازگویی مشائل حقوقی بر اساس قوانین اساسی و فرمایشات امام راحل است.
رییس دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: این منشور به نوعی جمع بندی مقررات برای آشنایی بیشتر مردم و شهروندان از حق و حقوقشان است.
وی یادآور شد: متاسفانه بسیاری از مردم و شهروندان اطلاع دقیق، جامع و کاملی از حقوق خود ندارند و این منشور به نوعی بازگویی و آگاهی رسانی به آنان است.
برخورداری ادامه داد: هدف اصلی منشور حقوق شهروندی آشنایی هر چه بیشتر مردم شریف ایران از حقوقشان است.
وی ادامه داد: نفس بازگویی و آگاهی رسانی مکرر به مردم اقدامی ارزشمند است و سبب مطالبه گری شهروندان از حقوقشان می شود.
رییس دانشگاه علم و صنعت ایران خاطرنشان کرد: آشنایی هر چه بیشتر شهروندان با منشور حقوق شهروندی سبب می شود تا اگر مدیر و یا مسوولی به ناحق اجحافی انجام داد، بازخواست شود.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری روز دوشنبه 28 آذر ماه، منشور حقوق شهروندی با 23 سرفصل و 120 ماده به همراه ساز و کار اجرا و نظارت بر حسن اجرای حقوق شهروندی و همچنین ارجاعات قانونی مواد آن را امضا و رونمایی کرد.
در این متن علاوه بر مقدمه به موضوعاتی همچون حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، حق کرامت و برابری انسانی، حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشارکت در تعیین سرنوشت و حق اداره شایسته و حسن تدبیر پرداخته شده است.
همچنین حق آزادی اندیشه و بیان، حق دسترسی به اطلاعات، حق دسترسی به فضای مجازی، حق حریم خصوصی، حق تشکل، تجمع و راهپیمایی، حق تابعیت، اقامت وآزادی رفت وآمد، حق تشکیل و برخورداری از خانواده، حق برخورداری از دادخواهی عادلانه، حق اقتصاد شفاف و رقابتی، حق مسکن و حق مالکیت دیگر حقوقی است که این منشور به آن ها اشاره کرده است.
حق اشتغال و کار شایسته، حق رفاه و تأمین اجتماعی، حق دسترسی و مشارکت فرهنگی، حق آموزش و پژوهش، حق محیط‌ زیست سالم و توسعه پایدار و حق صلح، امنیت و اقتدار ملی سایر حقوق مندرج در این منشور است.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *