فعال دانشجویی: دانشگاه در ایران به عنوان یک نهاد علمی تعریف نشده است

فعال دانشجویی: دانشگاه در ایران به عنوان یک نهاد علمی تعریف نشده است

احسان فیض آبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا با بیان اینکه دانشگاه محل نخبه پروری نه تولید مدرک است، افزود: با نگاهی به تحولات سیاسی و فرهنگی و همچنین افزایش ظرفیت های آموزش عالی در دانشگاه های کشور طی یک دهه گذشته به ویژه در دولت های نهم و دهم، نهاد دانشگاه ها از یک دانشگاه نخبه گرا به یک نهاد توده گرا تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه دانشگاه توده گرا از یک نظر می تواند فرصت های برابر ایجاد کند و سطح دانشجویان ضعیف را با دانشجویان توانمند به یک اندازه برساند، اضافه کرد: از طرفی دانشگاه توده گرا برای تامین بخشی از هزینه های خود نیاز دارد که از شهریه دانشجویان بهره ببرد و این روش باز هم تولید چرخه نابرابری را رقم خواهد زد و صاحبان سرمایه را برای چرخش به این سمت می کشاند.
نماینده مدیران مسئول در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم گفت: در حال حاضر با دانشگاه های پولی مواجه هستیم و در چنین شرایطی نه تنها باید برای تحصیل هزینه کرد، بلکه برای کسب مدرک هم باید پول پرداخت.
فیض آبادی گفت: با توجه به درجه اهمیت تحصیل و مدرک گرایی در دانشگاه، این ایام تمایل برای برگزیدن راه های غیرمتعارف و خرید و فروش مدرک و رونق بازار آن از اهمیت خاصی برخوردار است.
نماینده مدیران مسئول در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم گفت: در باز تعریف دانشگاه باید گفت امروزه با توجه به پولی شدن دانشگاه، این نهاد علمی به ارگانی برای تولید و توزیع و گسترش مدرک تبدیل شده و این در حالی است که فلسفه وجودی آن بر خلاف چنین رویه ای تعریف شده است.
وی افزایش سالانه هزینه های رفاهی و تامین بخشی از آنها از جیب دانشجویان را از دیگر مشکلات امروز دانشگاه ها برشمرد و افزود:خصوصی شدن خوابگاه ها، پایین بودن کیفیت آنها از نظر بهداشتی و رفاهی، افزایش قیمت غذا، حذف غذای روزهای تعطیل، نبود امکانات رفاهی در خوابگاه ها مانند وسایل ورزشی و خرابی آسانسور و دیگر تجهیزات از جمله مشکلات روزانه در بخش رفاهی دانشجویی است.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *