بحران در اقتصاد آموزش عالی ناشی از نظام تامین مالی آن است

بحران در اقتصاد آموزش عالی ناشی از نظام تامین مالی آن است

به گزارش روز یکشنبه  کنکوری ارشد دکترا به نقل از خبرنگار علمی ایرنا، دکتر علی سرزعیم در سخنانی در سلسله نشست های تجاری سازی پژوهش در علوم انسانی در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) افزود: رسالت آموزش عالی آموزش و پژوهش است؛ پژوهش در مقطع تحصیلات تکمیلی از اهداف اصلی آموزش عالی محسوب می شود و اعطای بورس تحصیلی نیز برای تولید محصولی به نام پژوهش و ارائه آن به دانشگاه است.
وی نبود کلاس های حل تمرین در مقطع کارشناسی را ناشی از کمبودهای مالی دانشگاه ها دانست و گفت: در سطوح تحصیلات تکمیلی نبود منابع مالی بحرانی تر است و پژوهش های اصیل توسط هیات های علمی دانشگاه ها کمتر انجام می شود.
دانش آموخته رشته اقتصاد دانشگاه میلان ایتالیا ادامه داد: مراجعه و رفرنس های داده شده به مقالات ایرانی وضعیت مناسبی ندارند، هرچند تعداد مقالات ارائه شده در نشریات علمی داخلی و خارجی زیاد است.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که قضیه فساد در ارائه مقالات نیز جدی است گفت: چاپ مقالات به صورت ضربدری و مثلثی در نشریات داخلی به دلیل ارتقا و افزایش حقوق و رتبه بدون ارتقای سواد، از دیگر عوارض گریبانگیر آموزش عالی است.
سرزعیم از دیگر مشکلات موجود در تولید مقالات را شیوه جبری دانست و افزود: دانشجو مجبور است به خاطر جلب رضایت استاد راهنما و مشاور تهیه مقالات را با مشارکت آنان ذکر کند، در صورتی که همه کارها توسط دانشجو انجام می شود.
وی سرفصل های مقالات ارائه شده را قدیمی دانست و سونامی جذب دانشجو در مقطع دکترا را از دیگر آفات آموزش عالی عنوان کرد و ادامه داد: محدویت افزایش شهریه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد باعث شده تا دانشگاه ها برای کسب درآمد اقدام به جذب دانشجویان بیشمار در مقطع دکترا کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به شهریه سنگین مقطع دکترا گفت: تنها دو گروه قادر به تحصیل در این مقطع هستند، مدیرانی که تمام وقت کار می کنند و یا کسانی که در بازار آزاد درآمد بالا دارند و توان و انرژی خود را در جایی دیگر صرف کرده اند. عمده کلاس های این مقطع در خارج از وقت اداری و روزهای تعطیل تشکیل می شود، در صورتی که تحصیل در مقطع دکترا کاری تمام وقت است و با این شیوه مدارک و مقالاتی دروغین ارائه می شود.
ادامه دارد….
Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *