یک مقام وزارت علوم:محدودیتی برای تحصیل اتباع خارجی درمناطق آزاد نداریم

به گزارش ایرنا ، صمد حاج جباری چهارشنبه شب در نشستی در پردیس بین المللی دانشگاه صنعتی شریف در کیش درمورد اخذ مجوز این دانشگاه برای پذیرش دانشجویان خارجی از وزارت علوم اظهارکرد: بازدید از این پردیس نشان می دهد بسترهای لازم برای پذیرش دانشجویان غیرایرانی در منطقه آزاد کیش به ویژه در پردیس ها وجود دارد.
وی یادآور شد: برنامه ششم توسعه در رابطه با جذب دانشجویان خارجی پیش بینی هایی کرده و تا پایان برنامه بناست 75 هزار دانشجوی خارجی در کشور مشغول تحصیل شوند، با توجه به اینکه یک سال از برنامه گذشته تا انتهای سال اول برنامه، برنامه ریزی برای حدود 25 هزار و 400 نفر بوده است.
حاج جباری با بیان اینکه وزارتخانه سیاست هایی را تا پایان برنامه دنبال می کند گفت: یکی از این سیاست ها اعطای مجوز به دانشگاه های توانمند است که دانشگاه صنعتی شریف کیش با توجه به توانمندی ها از اولویت مناسبی برخوردار بود.
این مسئول به آماری از کشورهای حاشیه خلیج فارس درخصوص تعداد دانشجویان خارجی اشاره کرد و گفت: به رغم اینکه این کشورها به لحاظ فرهنگی ، آموزشی و تمدنی قدمت زیادی ندارند و قابل مقایسه با جمهوری اسلامی نیستند اما بیش از دو برابر دانشجویان غیرایرانی ما، دانشجوی خارجی دارند.
وی گفـت: تلاش کردیم این شرایط در مناطق آزاد فراهم شود تا از این طریق بتوانیم توانمندی های کشور را به همه جهانیان ارائه دهیم .
حاج جباری اظهار کرد: از شروع دولت تدبیر و امید به دنبال این بودیم تا موانع موجود در این مسیر را مدیریت کنیم ، همکاری خوبی صورت گرفت و هم اکنون محدودیتی برای تحصیل اتباع خارجی در مناطق آزاد نداریم، البته مقرارت عمومی کنسولی وجود دارد که هر فرد غیرایرانی در هر جا که بخواهد درس بخواند باید ویزای دانشجویی داشته باشد.
به گزارش ایرنا ، مدیر کل امور دانشجویان غیرایرانی تاکید کرد: دانشگاه های تهران و صنعتی شریف دو دانشگاهی بودند که از شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز تدریس به زبان انگلیسی را کسب کرده اند که باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کنند .
وی با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی شریف دارای رنکینگ بین المللی است و باید جایگاهی رفیع تر داشته باشد اظهار کرد: با اخذ این مجوز به طور قطع این دانشگاه در جایگاه اصلی خود قرار خواهد گرفت.
حاج جباری با بیان اینکه دانشگاه شریف دارای اعتبار است ابراز امیدواری کرد که اخذ این مجوز بستری برای جذب دانشجویان غیر ایرانی شود چرا که تعداد دانشجویان خارجی یک دانشگاه در رتبه بندی بین المللی آن اثرگذار است.
وی به استانداردهای کارگاهی و آزمایشگاهی و همچنین امکانات دانشجویی موجود در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: این امکانات درسطح استاندارد بین المللی است و در مواردی بالاتر از برخی کشورها است.
مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی با اعلام اینکه وزارت علوم آماده هر گونه همکاری در بحث جذب و پذیرش است افزود: در زمینه کوتاه شدن بروکراسی های اداری و آسان تر شدن ترددها می توانیم در این زمنیه کمک کنیم .
وی با اعلام اینکه سامانه ای در وزارت علوم در مورد دانشجویان طراحی شده است و گفت : در مرحله اول برای دانشجویان خارجی در این سامانه بخشی ایجاد شده که فرم درخواست تحصیل است که از هفته آینده متقاضیان می توانند ازآن استفاده کنند .

تحصیل 23 هزار دانشجوی خارجی از 72 کشور در ایران
حاج جباری با اعلام اینکه 23 هزار دانشجوی خارجی از 72 کشور در مقاطع و گروه های مختلف آزمایشی در کشور تحصیل می کنند افزود: تعدادی از آنها غیر بورس ، تعدادی بورس و بخشی کنکوری هستند .
وی در پاسخ به سئوال ایرنا در مورد سهم مناطق آزاد از دانشجویان خارجی و اینکه محدودیتی برای جذب وجود دارد ؟گفت : تعداد دانشجویان خارجی در مناطق آزاد خیلی نیست و به تازگی پردیس دانشگاه تهران نیز تعدادی دانشجوی خارجی جذب کرده است که امیدواریم این روند با قوت بیشتری ادامه پیدا کند.
این مسئول در وزارت علوم اضافه کرد : دانشجویان خارجی که بخواهند در هر جای ایران تحصیل کنند باید از دفتر وزارت علوم نامه پذیرش داشته باشند.

*دانشجویان برای تحصیل باید ویزای دانشجویی داشته باشند
وی با اعلام اینکه هیچ محدودیتی برای جذب دانشجو نداریم افزود: افردی که وارد کشور می شوند باید شرایط عمومی کشور را پذیرا باشند و درصورت داشتن شرایط لازم با اخذ ویزای دانشجویی می توانند مشغول تحصیل شوند.
جباری با اشاره به اینکه منطقه آزاد کیش نیاز به ویزا ندارد ،آن را امتیاز مثبتی برای دانشجویان خارجی علاقه مند به تحصیل دانست و گفت : به طور کلی دانشجویان از نظر مقررات کنسولی باید ویزای دانشجویی داشته باشند .
وی در پاسخ به دیگر سئوال ایرنا درمورد اعطای تسهیلات به دانشجویان غیر بورسیه گفت : بخش غیر بورس شهریه پرداز هستند و تسهیلات باید از دفتر مرکزی دانشگاه ها پیگیری شود ، می توان از دفتر مرکزی تهران برای برخی موارد را به عنوان حمایت داشت ، اما به صورت عمده اینکه وزارت علوم برای مناطق آزاد تسهیلات خاصی در نظر گرفته باشد چنین موضوعی مطرح نیست اما قابل پیگیری است .
مدیر کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم بیشترین دانشجویان خارجی غیر بورس را از کشور عراق عنوان کرد و افزود : تفاهم نامه هایی که بین کشورها نوشته شده در این زمینه تاثیر گذار است ، در کیش متقاضیانی از عراق درحال تحصیل هستند.
به گفته حاج جباری ، محدودیتی در این زمینه برای کشورها نیست ، ما تلاش داریم توانمندی های خود را در منطقه به ویژه در حوزه فنی اثبات کنیم.

*دانش آموختگان خارجی باید مدرک آموزش زبان فارسی داشته باشند
وی گفت : دانشجویانی از کشورهای افغانستان و تاجیکستان و همچنین کشورهای آفریقایی در حوزه نفت و گاز نیز علاقه مند به تحصیل در ایران هستند .
حاج جباری در مورد برنامه ریزی برای علاقه مندان به تحصیل در رشته زبان فارسی گفت : یکی از برنامه های ما این است که دانشجویان خارجی که در ایران تحصیل می کنند باید زبان فارسی را فرا بگیرند .
این مسئول در وزارت علوم اضافه کرد: در شرایط کنونی برای دانشجویان به ویژه بورسیه یک سال دوره آموزش زبان فارسی برگزارمی شود در چند مرکز و پس از آن به دانشگاه ها برای شروع تحصیل معرفی می شوند.
به گزارش ایرنا ،وی گفت: دانشجویان غیر بورسیه به ویژه در پردیس های شریف و تهران باید دوره آموزشی یادگیری زبان فارسی بگذارنند، مراکز مجازی برای آموزش زبان فارسی در کشور وجود دارد و دانشجویان می توانند از این مراکز استفاده کنند، مرکز آموزش زبان دهخدا که وابسته به دانشگاه تهران است نیز ظرفیتی است که دانشجویان می توانند از آن استفاده کنند.
مدیر کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تاکید کرد: داشتن مدرک آموزشی زبان فارسی برای دانش آموختگان خارجی یک الزام است .

*اولویت جذب دانشجو با کشورهای منطقه است
وی کشورهای منطقه را برای جذب دانشجو در اولویت دانست و گفت : با توجه به شباهت های فرهنگی و اشتراکات دینی و زبانی این کشورها در اولویت هستند ، کشورهایی از آمریکا و آفریقای جنوبی هم از نظر علمی نیازمند حمایت هستند که در فاز بعدی جذب قرار دارند.
حاج جباری از برگزاری نمایشگاهی در نوروز 96 در پاریس خبر داد و افزود: در این نمایشگاه برخی دانشگاه ها برای بحث بین المللی سازی آموزش عالی حضور خواهند داشت که باید از این فرصت استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه سطح ارتباطات ما بین المللی است ابراز امیدواری کرد که بتوانیم ظرفیت های دانشگاه های کشور را به خوبی به جهان معرفی کنیم.
این نشست با حضور علی غفاری رئیس پردیس بین الملل دانشگاه صنعتی شریف ، تعدادی از معاونان و استادان دانشگاه در سالن شورای این پردیس برگزار شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *