ایران جزو کشورهای توانمند علم و فناوری در جهان است

ایران جزو کشورهای توانمند علم و فناوری در جهان است

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا، محمدرضا مخبر دزفولی روز دوشنبه در اولین اجلاس سراسری کمیته های دستگاهی بررسی چالش ها و راهکارهای حمایت از گسترش توصیه ها در حوزه علوم انسانی و معارف دینی افزود: از همان ابتدا که موضوع کرسی های نظریه پردازی توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اهتمام ویژه ای نسبت به آن دارد.
وی گفت: طی این سالها با فراز و نشیب هایی مواجه بوده ایم به گونه ای که در مقطعی به طور گسترده فضای نقادی در دانشگاه ها کم بود اما به تدریج این حرکت جایگاه مناسبی پیدا کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: جهت گیری و پیشرفت کشورمان سه پایه دارد که هر کدام یک بنیاد اساسی دارند، اگر برای تمدن سازی باور کنیم که نیازمند سه ضلع مثلث علم و فناوری، اقتصاد و معیشت و فرهنگ هستیم؛ همگی آنان نیازمند بنیادین نظریه پردازی هستند.
مخبردزفولی خاطرنشان کرد: نمی توان این اضلاع را بنا قرار داد اما نظریه ای در مورد آنها نداشته باشیم.
وی یادآور شد: برای پیشرفت کشور نیازمند نظریه پردازی، نقادی و اندیشه ورزی هستیم و احتیاج داریم زمینه و بسترهای این امر را فراهم کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این اقدام نمی تواند فقط توسط یک ستاد انجام شود بلکه باید کار به دانشگاه ها سپرده شود و اگر قرار است تحولی به نگاه معرفتی به موضوعات گوناگون به وجود آید، باید دانشگاه ها، دانشجویان، اساتید و فرهیختگان در آن حضوری فعال داشته باشند.
وی با بیان اینکه این کار یک اقدام سنگین و طولانی مدت است، تصریح کرد: کرسی های آزاد اندیشی یک فرهنگ است و باید تبدیل به ملکه ذهنی افراد شود و باور کنیم که می توانیم همدیگر را نقد کینم.
مخبردزفولی با بیان اینکه ایران جزو کشورهای توانمند علم و فناوری است، گفت: هر چند که طی چند وقت اخیر برخی سعی در تخطئه این امر داشتند البته هیچکس منکر بی اخلاقی نیست، اما جریان بزرگ علمی کشور ما پاک است و دانشمندان ایران جزو پاکترین اندیشمندان دنیا به شمار می روند.
وی اضافه کرد: دانشجویان برتر علمی برای کشور سرمایه هستند اما تدارک قاعده مند کردن این جریان علمی با نظریه پردازان است.
مخبردزفولی گفت: احتیاج به نظریه پیردازی داریم و باید تمرین کنیم تا توهین و تخطئه نکرده و آسیب حیثیتی نزده و اخلاق دینی اسلامی را در مراودات خود رعایت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ما پایه های تمدن سازی را پیدا کرده ایم اما نیازمند پایه ها و بنیادهای بعدی هستیم که بایستی دانشمندان و نخبگان کشور به آنها بپردازند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز باید نهضت فکر و اندیشه ورزی، تولید نظریه های جدید و پرهیز از خودسانسوری را طراحی کنیم و باید روسای دانشگاه ها و حوزه ها کمک کنند تا خانه ملی گفت و گو را راه اندازی کنیم.
به گزارش ایرنا، در خاتمه این مراسم از عبدالحمید نقره کار، بهمن ادیب زاده، ابراهیم برزگر، سید جلال دهقانی فیروز آبادی، محمد نقی زاده، حمید ماجدی، حسین بستان و علیرضا عندلی تقدیر شد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *