چگونه یک مجله ISI برای چاپ مقاله پیدا کنیم

انتخاب مجله ISI برای چاپ مقاله فرایندی است که اساتید و دانشجویان باید در انتخاب آن دقت نمایند. در سالهای اخیر گرایش بسیاری در بین دانشجویان و اساتید دانشگاه های ایران برای چاپ مقاله در مجلات ISI به وجود آمده است اما نکته ای که وجود دارد این است که گاهاً مشاهده می شود که به دلیل اطلاعات کم درباره مجلات ISI و نحوه تعیین اعتبار آنها، برخی از اساتید و دانشجویان مقالات با کیفیت خود را در مجلاتی با ارزش پایین چاپ می کنند که ممکن است این مجلات بعد از مدتی از لیست ISI خارج شوند. مجلات ISI مجلاتی هستند که توسط موسسه اطلاعات علمی سابق یا همان تامسون رویترز فعلی مورد بررسی و تایید قرار می گیرند. برای انتخاب یک مجله مناسب برای مقاله راه های مختلفی وجود دارد که در این مقاله یکی از این راه ها مورد بررسی قرار گرفته است.

۱- مقاله خود را در فرمت استاندارد یک مجله علمی- پژوهشی آماده نمایید.

۲- به سایت سایمگو مراجعه کنید www.scimagojr.com

نکته مهم این است که سایت سایمگو لیست مجلات اسکوپوس را نشان می‌دهد اما به دلیل همپوشانی بالا میان لیست مجلات ISI و اسکوپوس شما می‌توانید از این سایت استفاده کنید. بنابراین پس از یافتن مجله در این سایت باید آن را در بین لیست مجلات ISI نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید  در این لیست قرار دارد.

۳- در سایت سایمگو از منوی سمت چپ بر روی گزینه Journal Rankings کلیک کنید.

۴- در این صفحه به ترتیب زیر عمل کنید:

Subject Area: در این کادر حیطه کلی که رشته شما در آن قرار دارد را وارد کنید.

Subject Category: در این کادر پس از انتخاب گزینه بالا گزینه‌هایی برای محدود کردن بیشتر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

Region/Country: اگر می‌خواهید مقاله تان را در یک قاره یا کشور خاص مثلاً آلمان چاپ کنید این لینک را انتخاب کنید.

سایر گزینه ها را خالی بگذارید و Refresh را کلیک نمایید.

۵- خوب لیست مجلات آماده است. حالا باید از اول لیست تک تک مجلات را انتخاب کنید و سپس آن را در بین لیست مجلات ISI جستجو کنید.

۶- اگر مجله در بین مجلات ISI قرار داشت حالا باید ضریب اثر یا ایمپکت فکتور آن را نیز بدانید. برای این کار نیز به این سایت مراجعه نمایید.

۷- خوب حالا باید تصمیم بگیرید که در بین مجلاتی که انتخاب کرده‌اید با توجه به هزینه، ضریب اثر، کشوری که مجله در آن قرار دارد، زمان لازم برای داوری و سایر معیارها، کدام مجله برای شما مناسب است.