بررسی اندیشه‌های سعدی و کنفوسیوس در همایش بین‌المللی چین

این گردهمایی فرهنگی یک روزه را که شامگاه یکشنبه به کار خود پایان داد؛ موسسه شهر کتاب، مرکز مطالعات توسعه جوامع اسلامی و دانشگاه «خه بی» به طور مشترک میزبانی کردند.
این مراسم ابتدا با سخنان دکتر «بای گویی» رئیس مرکز مطالعات جوامع اسلامی دانشگاه «خه بی» آغاز شد و او توضیحاتی در باره چگونگی برگزاری دومین دوره این همایش ارائه کرد و سپس اطلاعاتی درباره ویژگی های سعدی و کنفوسیوس و آثار مکتوب آنها و همچنین روابط ایران و چین در اختیار شرکت کنندگان قرار داد.
معاون دانشگاه «خه بی» چین نیز در این مراسم طی سخنانی از سعدی و کنفوسیوس به عنوان دو شخصیت ارزشمند فرهنگی نام برد که در طول حیات خود سخنان حکیمانه ای زده اند که پندها و اندرزهای آنان در جوامع امروزی به خوبی احساس می شود.
وی همچنین به تاریخ کهن روابط و رفت و آمد بین مردم چین و ایران اشاره کرد و با استناد به سخنان رئیس جمهوری چین گفت که مراودات مردم دو کشور به 2 هزار سال پیش باز می گردد.
مقام فرهنگی کشور چین خاطرنشان کرد: دو ملت ایران و چین هیچگاه در طول تاریخ با یکدیگر مشکل نداشته اند و همواره میزبان مهربان و گرم یکدیگر بوده اند.
«یانگ شوی» همچنین گفت: چین و ایران با سفر «شی جین پینگ» به تهران، روابط خود را به سطح راهبردی ارتقا دادند و در جریان همین سفر بود که با ایجاد اتاق فکر مشترک، تبادل دانشجو و تاسیس مرکز کنفوسیوس به توافق رسیدند.
معاون دانشگاه خه بی با ارائه توضیحاتی در باره کنفوسیوس و مکتب گفت: موسسه کنفسیوس از سال ٢٠٠٤ در کشورهای مختلف با ایجاد شعباتی فعالیت خود را آغاز کرد و مکتب کنفوسیوس امروزه بر جهان تاثیرات مثبت زیادی داشته است ضمن آنکه کنفوسیوس یکی از 10 شخصیت شهیر فرهنگی تاریخ جهان هم به شمار می رود.
علی اصغر محمدخانی معاون فرهنگی شهر کتاب نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود که سخنان خود را با محوریت آموزه های مهم سعدی و کنفوسیوس و بررسی اندیشه های سیاسی آنان بیان کرد.
وی گفت: پنج سال است که در ایران در روز بزرگداشت سعدی همایش مقایسه سعدی با یکی از شاعران و متفکران کشورهای دیگر که مظهر زبان و تفکر آن کشور هستند، برگزار می‌شود و این همایش‌ها در کشورهای دیگر نیز ادامه می‌یابد.
معاون فرهنگی شهر کتاب ادامه داد: همایش سعدی و پوشکین در مسکو، سعدی و یونس امره در آنکارا، سعدی و سروانتس در مادرید، سعدی و متنبی در جهان عرب و همچنین سعدی و کنفوسیوس در چین از جمله همایش هایی است که تاکنون برگزار شده است.
محمدخانی تصریح کرد: بدون شک سعدی و کنفوسیوس از نوآورترین و تاثیرگذارترین روایتگران شرقی هستند، همان‌طور که کنفوسیوس برای مردم ایران آشناست، مردم چین نیز با سعدی آشنایی دارند.
وی گفت: آثار سعدی شیرازی 700 سال پیش وارد چین شد و
از قرن چهاردهم به بعد کتاب گلستانش جزو کتاب‌های درسی مسلمانان چین می شود.
معاون فرهنگی شهر کتاب همچنین یادآور شد که کنفوسیوس و فرهنگ چین هم برای مردم ایران آشناست چنانچه در دهه‌های گذشته، دهها کتاب درباره فرهنگ و حکمت چینی و نیز اندیشه‌های کنفوسیوس در ایران چاپ و منتشر شده است.
او در پایان مقالات و کتابهایی که از کنفوسیوس و یا در باره وی در ایران منتشر شده را معرفی و تعداد آنها را 40 عنوان و تیراژ مجموعه آنها را 15 هزار نسخه ذکر کرد.
گفتنی است، هیات ایرانی که به منظور شرکت در این همایش وارد چین شده اند ضمن دیدار از مراکز فرهنگی، ملاقاتهایی نیز با مدیران و اعضای بنیاد کنفوسیوس و مسئولان دانشکده فلسفه دانشگاه «رن مین» پکن داشتند و طرفین در ارتباط با همکاری های متقابل در حوزه ادبیات معاصر ایران و چین و ترجمه آثار داستانی و شعر معاصر دو کشور به زبان های یکدیگر و همچنین برگزاری نشست های مشترک به گفت وگو و تبادل نظر پراختند.
سعدی و کنفوسیوس دو شاعر و متفکر از سرزمین ایران و چین هستند که آثارشان برای مردم دو کشور آشناست و از اشعار و آثار این دو حکیم بزرگ بر می آید که در مشاهده و بررسی جامعه انسانی از یک پایه و اساس مشترک برخوردار بودند که همان محبت و انسان دوستی است.
با بررسی آثار سعدی و کنفوسیوس می توان مشابهت هایی نیز در حوزه های انسان دوستی، اخلاقی، پاسداشت کرامت انسانی، مهرورزی و راست کیشی یافت که بر آن تاکید داشته اند.
اولین همایش سعدی و کنفوسیوس پیش از این، 29 و 30 فروردین سال 95 با حضور سعدی پژوهان و کنفوسیوس پژوهان ایران و چین در مرکز فرهنگی شهر کتاب در تهران برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *