50 نکته در پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب یافتم

حجت الاسلام سیدرضا اکرمی روز چهارشنبه در مراسم گرامی داشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در مسجد امام علی(ع) مرکز اسلامی پیامبر اعظم(ص) گفت: پیام رهبر معظم انقلاب که به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی صادر شد، دارای 50 نکته است و این پیام را یک پیام بی نظیری می دانم که از سوی معظم له تاکنون صادر شده است.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب تاکنون و پس از ارتحال حضرت امام خمینی(ره) برای هیچ شخصیتی اینگونه پیام نداده است و در حقیقت رفاقت 59 ساله معظم له با مرحوم آیت الله هاشمی به بیش از نیم قرن پیوند می خورد که برادری خود را از بین الحرمین کربلا با فراز و نشیب های مختلف می دانند.
این عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به روایتی که می فرماید «فی تقلب الاحوال علم مقادیر الرجال» گفت: اگر می خواهید جایگاه افراد را بشناسید، این کار در فراز و نشیب ها ممکن است و پیام رهبر معظم انقلاب نیز درباره آیت الله هاشمی به همین روایت اشاره می کند.
وی با بیان این جمله رهبر معظم انقلاب که «هیج کسی برای من هاشمی نمی شود» گفت: ایشان سر سوزنی مبالغه ندارند که چنین سخنی را می گویند. چون 59 سال با آیت الله هاشمی ارتباط داشت.
اکرمی گریزی به داستان حضرت یوسف زد و گفت: فرزندان یعقوب به یوسف ظلم کردند و حضرت یعقوب 40 سال خون دل خورد و در آیه 18 سوره یوسف آمده است که «یعقوب به فرزندانش گفت با خیالات خود یوسف را از من گرفتید و صبری نیکو برای من بهتر است.»
وی افزود: مرحوم هاشمی نیز 51 سال خون دل خورد و تحمل کرد و گفت اگر صبر نکنم، پس چه کنم و در آیه پنجم سوره معارج می خوانیم که «اصبر صبرا جمیلا» و هاشمی سر سوزنی از خط اسلام و قرآن و انقلاب و مبارزه با استکبار جهانی جدا نشد.
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری به حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و همه اساتید، دانشگاهیان و دانشجویان توصیه کرد تا موضوعی تحت عنوان تشییع پیکر آیت الله هاشمی را موضوع پایان نامه قرار داده و به تحلیل چیستی آن و علت حضور میلیونی مردم از نظر اجتماعی، فرهنگی، روانشناسی بپردازند که به انتشار کتابی چند صفحه ای منجر خواهد شد.
اکرمی افزود: تشییع پیکر آیت الله هاشمی از دانشگاه تهران تا حرم حضرت امام خمینی(ره) را از نظر جامعه شناسی، روان شناسی، اخلاقی، سیاسی و جهادی بررسی کنیم و آن را به تاریخ و آیندگان ارائه کنیم که مردم ایران باشعور و با شرف و با شهامت هستند و زمان انجام وظیفه خود را می دانند.
این پژوهشگر مذهبی اضافه کرد: در این تحقیق ببینید چرا مردم یک روز هاشمی را به ریاست جمهوری برمی گزینند، چرا یک روز او را به کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی می نشانند و چرا یک روز با سه میلیون رای از استان تهران به عنوان نماینده مجلس خبرگان انتخاب می شود و چگونه از سراسر کشور در مراسم تشییع پیکرش حاضر می شوند.
وی با اشاره به آیه 96 سوره مریم از راز محبت هاشمی رفسنجانی در دل های مردم سخن گفت و افزود: این آیه می فرماید «ان الذین امنوا وعملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا» یعنی خدا محبت کسانی را که ایمان دارند و در مقام عمل نیز باورمند و آرمانگرا هستند، در دل ها می اندازد.
اکرمی همچنین به سابقه آشنایی خود با مرحوم هاشمی پرداخت و گفت: یک بار قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یک سرباز را در مقابل امام خمینی(ره) دیدم که با ایشان به صورت مطمئن و محکم، مباحثه می کرد و وقتی پرسیدم این جوان کیست، گفتند او شیخ اکبر هاشمی است.
وی افزود: از سال 43 تا کنون هاشمی را به عنوان نویسنده کتاب امیرکبیر، مترجم سرزمین فلسطین و خطیبی می شناسیم که 18 سال در سنگر نماز جمعه به ایراد خطبه پرداخت و نوشتن تفسیر راهنما را از زندان های رژیم طاغوت آغاز کرد و بعد از پیروزی انقلاب آن را به پایان رساند.
اکرمی از هاشمی رفسنجانی به عنوان یک مبارزی یاد کرد که هفت بار به زندان های طاغوت افتاد و در زمان جنگ به عنوان یک فرمانده هشت سال دفاع مقدس را مدیریت کرد و فقط یک مبارز انقلابی و سیاسی نبود بلکه یک مدیر در صحنه های مختلف بود.
به گزارش ایرنا رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی، ارتحال رفیق دیرین و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.
در پیام معظم له آمده است: فقدان همرزم و همگامی که سابقه همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به 59 سال تمام می رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواری ها و تنگناها که در این ده ها سال بر ما گذشت و چه همفکری ها و همدلی ها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید.
ایشان افزودند: هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سال ها، تکیه گاه مطمئنی برای همه کسانی که با وی همکار بودند بویژه برای اینجانب به شمار می آید.
در بخشی دیگر از این پیام آمده است: اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هایی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود، بکلّی بگسلد و وسوسه‌های خناسانی که در سال های اخیر با شدت و جدیت در پی بهره‎‌برداری از این تفاوت های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.
رهبر معظم انقلاب افزودند: او نمونه کم نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم‌شاهی و از رنج دیدگان این راه پرخطر و پر افتخار بود. سال ها زندان و تحمل شکنجه‌های ساواک و مقاومت در برابر این همه و آنگاه مسئولیت های خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگ های درخشان زندگی پرفراز و نشیب این مبارز قدیمی است.
حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند: با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه ای مشترک و چنین درازمدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ‌ساز به یاد داشته باشم.
مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی عصر امروز از سوی دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور شخصیت ها و مسئولان فرهنگی و سیاسی، اساتید و دانشجویان دانشگاه ها در واحد علوم و تحقیقات این دانشگاه برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *