ضرورت ایجاد نظام ارزیابی متمرکز برای ارائه مدرک آموزش عالی

ضرورت ایجاد نظام ارزیابی متمرکز برای ارائه مدرک آموزش عالی

دکتر محمدمهدی طهرانچی که روز جمعه در ارتباط با دلائل تخلف علمی در کشور همچون تقلب و یا سرقت علمی با خبرنگار گروه علمی ایرنا سخن می گفت، اظهار کرد: یکی از دلائل شکل گیری این معضل ثابت بودن سیستم و نظام مدیریتی آموزش عالی کشور در گذار از مرحله آموزش نخبه گرایی حداکثر 300 هزار نفری سال های گذشته به آموزش عالی گسترده و میلیونی کنونی است.
وی ادامه داد: برخلاف کشورمان، در نظام آموزش عالی گسترده در کشورهای پیشرفته دنیا، مراکز دانشگاهی همزمان صلاحیت برگزاری دوره آموزشی را در کنار ارائه مدرک در اختیار ندارند و ما از همینجا در حال ضربه خوردن هستیم.
طهرانچی، یکسان بودن شیوه جذب، تربیت و دفاع در دوره تحصیلی دکترا در تمام دانشگاه های کشور را مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر ناقص بودن این شیوه، افزود: این فرمول برای دانشگاهی مانند شهید بهشتی که در نظام آموزش عالی کشور دارای جایگاه ویژه آموزشی است در مقایسه با یک مرکز آموزشی کوچک که در کف سیستم آموزش عالی است، نباید یکسان باشد.
وی با بیان این که با وجود تغییرات گسترده در پذیرش میزان دانشجو در کشور هنوز همان سیستم مدیریتی سال های گذشته بر نظام آموزش عالی کشور حکمفرماست، گفت: برای ارائه حداقل مدرک دکترا در کشور وجود یک نظام مرکزی ارزیابی بسیار ضروری است.
استاد فیزیک پژهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی، ادامه داد: طبق این رویه، هر فردی در کلیه مراکز آموزش عالی کشور می تواند تحصیل کند اما مرحله دفاع و اخذ مدرک باید از سوی مراکز تخصصی و ذیصلاح در کشور انجام شود.
این مقام دانشگاهی در ادامه یکی دیگر از دلائل تخلفاتی همچون تقلب و سرقت علمی در کشور را رواج فرهنگ مدرک گرایی در متن جامعه عنوان کرد و گفت: وجود تقلب و سرقت علمی نه مشکل دانشگاه ها بلکه حاصل نقص در برخی سیاست گذاری ها از جمله ارزش های قانونی وضع شده برای مدارک تحصیلی است.
وی ادامه داد: هنگامی که شرط ورود به مجلس شورای اسلامی برای یک نماینده مجلس مدرک کارشناسی ارشد و برای استخدام در دولت نیز حداقل کارشناسی درنظر گرفته می شود، این یک ارزش گذاری کاذب است و جامعه نیز برای کسب منفعت به دنبال اخذ این مدارک دانشگاهی به هر قیمتی خواهند رفت.
طهرانچی با تاکید بر این که هر آنچه مانند طلا، ارز یا چک پول که دارای ارزش و برای کسب منفعت باشد به طور حتم جعلی آن نیز به بازار خواهد آمد، در عین حال ادامه داد: البته این معضل در سطوح مختلف در نظام دانشگاهی تمام کشورها وجود دارد.
وی ضمن رد انتقادات برخی صاحبنظران که کمیت گرایی از سوی دانشگاه ها را عامل وجود برخی از مشکلات از جمله تقلب و سرقت علمی می دانند، گفت: وظیفه دانشگاه ها تربیت نیروی متخصص برای کشور است و مشکل جایی است که برای مدارک تحصیلی ارزش کاذب ایجاد کرده است.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با بیان این که کیفیت به طور حتم از دالان کمیت می گذرد، اظهار کرد: اگر تولید فراوان نداشته باشیم به هیچ وجه به کیفیت نیز نخواهیم رسید.
وی در عین حال تخلف علمی را یک معضل ریشه ای دانست که از مدرسه تا دانشگاه با آن مواجه هستیم و گفت: تقلب در امتحانات یا کسب منفعت علمی از راه ناصحیح از همان دوران تحصیلی ابتدایی آغاز و نبود برخورد صحیح با آن باعث می شود این معضل در سال های بعد به دانشگاه و حوزه پژوهش و در نهایت به مقالات ارائه شده بین المللی نیز رخنه کند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *