توجه به دیپلماسی علمی از محوری ترین فعالیت های وزارت علوم است

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا، حسین سالار آملی روز سه شنبه در گردهمایی مدیران گروه های زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی دانشگاه ها و مراکز علمی خارج از کشور افزود: گر چه تلاش ما و دیگر دست اندرکاران این است تا مهمترین یادگار و هویت خود و بشریت را پایدار نگهداریم، اما همتی دو چندان و تلاش هزار باره می خواهد تا آنچه استحقاق این زبان است را برآورده سازیم.
وی ادامه داد: اکنون دو گروه همکار با هدایت وزارت علوم و دیگری به همت ایران دوستان و ایرانیان مقیم خارج از کشور، وظیفه خطیر توسعه زبان ادبیات فارسی ایران شناسی را در دانشگاه های دنیا بر عهده دارند.
قائم مقام وزیر علوم افزود: با همت مسولان و دلسوزان دیروز و امروز، این امر در وزارت علوم به جریان افتاده و امروز گسترش زیادی یافته و بیش از 51 کرسی در 31 کشور را پوشش داده و 3 هزار و 366 دانشجو از جمله 620 دانشجو دوره دکترا را در دفتر آموزشی و تربیتی خود رشد می دهد.
وی گفت: ‌دوره ای نیز به همت ایران دوستان و نخبگان دانشگاه های ایران برپاست؛ بزرگانی که قدر گوهری این زبان را به خاطر زیبایی ذاتی آن و حفظ میراث مشترک بشری درک کرده و خود در حمایت، هدایت و راهبرد آن نقش دارند.
به گفته سالار آملی، تعداد این کرسی ها نزدیک به 200 مورد است که هزاران دانشجو در آن تحصیل می کنند.
وی تصریح کرد: البته نباید فراموش کرد که در داخل کشور و در دانشگاه ها و مراکز آموزشی جمهوری اسلامی، حدود 532 دانشجوی غیر ایرانی در رشته های زبان فارسی و ایران شناسی در مقاطع مختلف حضور دارند که از این تعداد 90 نفر در مقطع کارشناسی، 270 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 162 نفر در مقطع دکترا در حال تحصیل هستند.
رییس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم ادامه داد: در نشست امروز از مسئولان گروه های زبان و ادبیات فارسی، ایران شناسان گروه دوم، همان های که به همت خود این پرچم را در دنیا برافزاشته نگهداشته اند، دعوت کردیم برای همفکری و انسجام بیشتر و ارائه گزارش کشوری و بحث و بررسی دور هم جمع شویم.
وی یاداور شد: خوشبختانه استقبال و پاسخ مثبت 168 نفر از این عزیزان برای ما افتخار آفرید و به خاطر محدویت ظرفیت ها، فقط 81 نفر از آنها را در جمع خود داریم و البته حدود 120 نفر از استادان اعزامی قبلی کرسی زبان فارسی که از ایران اعزام شده بوده اند، به این جمع دعوت شدند.
سالار آملی گفت: در این نشست به جز گزارش های کشوری، محورهای مهمی به بحث و نظر خواهی گذاشته می شود، از جمله اینکه پس از گذشت یکسال از تلاش اساتید دانشگاه ها آزمون استاندارد زبان فارسی آماده ارائه و نیز کسب نظر متخصصان می شود.
وی افزود: انتظار می رود در سال 1396 اولین آزمون مهارتی زبان فارسی تحت عنوان امتحانات «آمفا» برگزار شود و این مقطع، عطفی در روند استاندارد سازی سطح زبان و ادبیات فارسی در گستره گیتی است.
سالار آملی گفت: بازنگری و تبیین سرفصل های درسی و منابع آموزشی کرسی های خارج از کشور نیز از جمله مباحث دیگری است که در این نشست بدان پرداخته خواهد شد.
همایش مدیران گروه زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی دانشگاه ها و مراکز علمی خارج از کشور در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی با حضور محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
فراهنگ ** 9187 ** 1071 ** خبرنگار: حمید بازگشا ** انتشاردهنده: امید غیاثوند

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *