زنگ خطر کاهش جذب دانشجو با تغییر نظام آموزشی جدی است

به گزارش ایرنا، محمد سلطانی فر روز چهارشنبه در چهارمین همایش سراسری مدیران مراکز دولتی فرهنگ و هنر در قشم بیان کرد: کمبود دانشجو در سال های اخیر محسوس است به طوری که تعداد دانشجویان نام نویسی شده در سال جاری به کمتر از 500 هزار نفر رسیده و البته با توجه به وجود ظرفیت ها، این مجموعه همچنان در این زمینه شرایط مناسبی دارد.
وی افزود: نگاهی به دیگر مجموعه ها نشان می دهد حتی در برخی دانشگاه های دولتی بیش از 86 رشته به دلیل نبود متقاضی برچیده شده در حالی که مرکزهای فرهنگ و هنر به دلیل راه اندازی رشته هایی متناسب با ساختارها و نیازها همچنان با اقبال روبرو هستند.
رئیس موسسه آموزش عالی علمی – کاربردی فرهنگ و هنر بیان کرد: با وجود کاهشی که امسال در مقایسه با سال 1394 در زمینه جذب دانشجو داشتیم، همچنان شرایط مناسب است اما در مهر 97 ریزش ها محسوس تر و جذب دانشجو با وقفه روبرو خواهد شد.
او با اشاره به وجود 162 رشته علمی – کاربردی در مراکز فرهنگ و هنر اضافه کرد: بهای ارزان تحصیل و نبود فرآیند طولانی راه اندازی رشته های جدید یکی از دلیل های موفقیت است و در این راستا باید رشته های تلفیقی (بین رشته ای) مانند شبکه های اجتماعی مبتنی بر گوشی های همراه مورد توجه بیشتر قرار گیرد تا در سال تحصیلی 98 کاستی ها جبران شود.
سلطانی فر با تاکید بر اینکه نباید در امکانات دولتی متوقف شد، عنوان کرد: سیاست برون سپاری فعالیت ها از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و هرگونه حمایتی در این راستا صورت می گیرد.
وی گفت: با وجودی که سال گذشته 369 هزار نفر در 2 هزار و 720 برنامه مرکزهای فرهنگ و هنر شرکت کردند اما فعالیت های اسپانسری، آیین ها، جشن ها، تئاترها و استارت آپ ها می تواند به بخش خصوصی واگذار شود.
رئیس موسسه آموزش عالی علمی- کاربردی فرهنگ و هنر افزود: معرفی رشته های علمی- کاربردی فرهنگ و هنر در قالب طرح های کارآفرینی و معرفی کارآفرینان برتر، شناسایی دانشجویان و استادان نخبه نیز می تواند در جذب دانشجویان به این مجموعه موثر واقع شود.
او با اشاره به چاپ 300 جلد کتاب فرهنگ و هنر با همکاری دانشجویان بیان کرد: دانش آموختگان مراکز علمی- کاربردی فرهنگ و هنر می توانند جزو نخبه های فرهنگی و اجرایی کشور قرار گیرند و اگر فضا مهیا باشد، می توانند توانایی های خود را بیش از پیش به نمایش بگذارند.
سلطانی فر اضافه کرد: هم اکنون 113 هزار نفر دانشجو در 101 مرکز علمی – کاربردی در 19 استان مشغول تحصیل هستند که از این میان 21 مرکز دولتی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و 15 مرکز زیرنظر سازمان حج و زیارت فعالیت می کنند.
وی عنوان کرد: همچنین 6 مرکز زیر پوشش دانشکده علمی- کاربردی خبر فعالیت می کنند و سایر مجموعه ها توسط بخش خصوصی اداره می شوند.
همایش 2 روزه رئیسان دانشکده های علمی – کاربردی فرهنگ و هنر و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور به میزبانی جزیره قشم با هدف بررسی مسایل و مشکلات پیش روی فعالیت آنها در حال برگزاری است.
6048/1772
خبرنگار: محمد ملاحمزه زاده ** انتشار دهنده : مجید ملازاده

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *