ایران و جهان عرب مشترکات فرهنگی بسیاری دارند

ایران و جهان عرب مشترکات فرهنگی بسیاری دارند

ایران و جهان عرب مشترکات فرهنگی بسیاری دارند

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، حسین سلیمی روز یکشنبه در نشست بین المللی رسانه ها و گفت وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب که در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با بیان اینکه فرهنگ را نمی توان تنها محدود به زبان کرد ، افزود: در کشورهای عرب زبان با فرهنگ های مختلف مواجه ایم و این در حالی است که قرن 21 که عصر ارتباطات نامیده شده فرهنگ ها به یکدیگرنزدیکتر هستند.
وی با اشاره اهمیت حفظ هویت فرهنگی کشورها در قرن حاضر ، افزود: حفظ هویت فرهنگی به تعامل بین حوزه سیاست و فرهنگ باز می گردد و هرجا که فرهنگ ها توانستند از بند سیاست رهایی پیدا کنند عناصر همسازی در این عرصه رشد کرده است.
رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: زمانی که عناصر سیاست در حوزه فرهنگ کمرنگ تر شود ماندگاری تعامل فرهنگی بویژه در بین کشورهای عرب زبان با ایران بیشتر شده است.
وی گفت: تعامل فرهنگی ایران با جهان عرب در دورانی که امپراطوری عثمانی متولد شد پا به عرصه وجود گذاشت و از طرفی این پدیده درست در زمانی رخ داد که جهان دوقطبی شده بود.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در عرصه سیاست بین الملل با وجود دوقطبی شدن جهان ، ایران به یک قطب و کشورهای عربی به طرف دیگر تمایل داشتند ، بیان کرد: در این زمان ایران با توجه به هویت جدیدی که پیدا کرده بود توانست با توجه به عناصر فرهنگی که داشت در برابر فرهنگ های دیگر ایستادگی کند و به این گرایش سیاسی و فرهنگی رنگ هویت فرهنگی زد.
سلیمی گفت: در عصر جدید سنت ها رقیق تر و دچار یک دگرگونی اساسی شده که به عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات نام گرفته و انقلاب ارتباطات و گسترش ارتباطات در عرصه کنونی این امکان را به وجود آورده که فرهنگ ها در یک محیط سیال به همگرایی سازنده تر و داد و ستد اطلاعات بپردارند.
وی با اشاره به حضور دانشمندان و اصحاب فرهنگی کشورهای عربی در این نشست بین المللی گفت : ایران و کشورهای عربی حدود 1400 سال از مشترکات دینی و مذهبی بهره می برند و بخش مهمی از زبان و فرهنگ مردم این حوزه به یکدیگر تنیده شده و در این راستا دانشگاهیان می توانند در صف اول آغاز یک هم افزایی دایمی در حوزه فرهنگ گام های موثری بردارند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *