115میلیارد ریال بودجه تحقیقات صنعت برق جذب شد/ لزوم مشارکت بیشتر بخش خصوصی

115میلیارد ریال بودجه تحقیقات صنعت برق جذب شد/ لزوم مشارکت بیشتر بخش خصوصی

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، «آرش کردی» امروز (سه شنبه) در سومین همایش ارتباط صنعت برق با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در محل پژوهشگاه نیرو افزود: نسبت سرمایه گذاری در پژوهش و تحقیقات به تولید ناخالص داخلی کشور فقط 4 دهم درصد است، اما میانگین جهانی آن 1.5 درصد و در جمهوری کره به عنوان کشور پیشرو در این عرصه، چهار درصد است.
مدیرعامل توانیر دلیل اصلی ناتوانی جذب اعتبارات در این عرصه را ناتوانی در راه اندازی مگاپروژه ها عنوان کرد و افزود: در جمهوری کره عمده پروژه ها و تحقیقات از بخش خصوصی و ارتباط آن با دانشگاه ها رقم می خورد و از زمان طراحی ایده ها تا اجرا حتی تجاری سازی مورد حمایت قرار می گیرند.
کردی بخش خصوصی را حلقه مفقوده مقوله تحقیقات و پژوهش ها در کشور دانست و گفت: این در حالی است که بطور نمونه در حوزه زیرساخت پیشرفته اندازه گیری (AMI) در حد و اندازه کشورهای تراز نخست جهان هستیم.
وی با اشاره به تحقق 50 درصدی بودجه 174 میلیارد و 779 میلیون ریالی تحقیقات در شرکت توانیر، شرکت های توزیع برق و سایر شرکت های تابعه در سال گذشته، از تحقق 115 میلیارد و 688 میلیون ریال از بودجه تحقیقاتی صنعت برق در 6 ماهه نخست امسال خبر داد.
مدیرعامل شرکت توانیر بودجه پیش بینی شده تحقیقات در سال 1396 را 504 میلیارد و 300 میلیون ریال اعلام کرد.
کردی با اشاره به سرعت روزافزون پیشرفت فناوری در جهان به ویژه صنعت برق، افزود: در سال های اخیر سعی شده است سیاست گذاری ها در صنعت برق به نحوی باشد که به دور از موازی کاری، موجب هم افزایی بیشتر شده و از مرکز خاصی هدایت شود.
این مقام مسوول تصریح کرد: موضوع هایی نظیر شبکه های هوشمند، میکروشبکه ها، مدیریت مصرف، مدیریت تقاضا و بار، ابر رساناها، آی سی تی و مخابرات صنعت برق، اقتصاد و بازار برق، بهبود کارآیی، معماری شبکه ها، بورس انرژی و … مورد توجه قرار گرفته و صنعت برق کشور نیز بی نیاز از این تغییرات نیست.
وی تاکید کرد: اگر امروز از تحولات جهانی عقب بمانیم، سایر کشورها الزام های خود را به ما تحمیل خواهند کرد و بر این اساس باید هوشمندانه اقدام کنیم و توجه ویژه ای برای آموزش، پژوهش و فناوری داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، همزمان با برپایی این همایش دو روزه از 25 عنوان توانمندی صنعت برق در حوزه تحقیقات رونمایی که با هماهنگی و ارتباط صنعت برق و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به نتیجه رسیده رونمایی شد.
استفاده از میکروپایل (ریزشمع) در فونداسیون های بتنی خطوط فوق توزیع و انتقال، بهینه سازی فونداسیون دکل های چهار مداره 230 و 63 کیلوولت، کنترل کننده قابل برنامه ریزی PLC در حفاظت اتصال زمین فیدرهای خروجی پست های فوق توزیع و ساخت یک Frame Work برای امنیت سیستم اسکادا از جمله عناوین پژوهشی است از طریق ارتباط صنعت برق و دانشگاه به نتیجه نهایی رسیده است.
در حاشیه این همایش، برخی فعالیت های مشترک به نتیجه رسیده در قالب یک نمایشگاه جانبی، به نمایش درآمده است.
ارایه آخرین دستاوردهای پژوهشی و فناوری در شرکت های زیرمجموعه صنعت برق، معرفی ظرفیت های بالقوه داخلی به منظور استفاده بهینه و موثر از آنها در رفع نیازمندی های صنعت برق، تبیین نقش و اهمیت بالای پژوهش در حل مشکلات صنعت برق کشور بر مبنای راهکارهای علمی، دستاوردهای پژوهشی و طرح های تحقیقاتی در قالب تئوری و عملی، بررسی چالش ها و موانع ارتباط صنعت برق و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و ارایه راه حل عملی به منظور دستیابی به اهداف طرح ها و رفع موانع تجاری سازی نتایج طرح های موفق در صنعت برق ، جلب همکاری مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی برای رفع نیازهای عمده صنعت برق از طریق عرضه نیازمندی ها در نمایشگاه جانبی و نزدیک کردن انتظارات صنعت و دانشگاه به یکدیگر، از مهمترین اهداف این همایش است.
از میان 223 مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش، 32 مقاله پذیرفته شده است که از این بین 24 مقاله برای ارائه شفاهی، چهار مقاله رزرو و هشت مقاله در قالب پوستر ارایه خواهد شد.
ادامه دارد…

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *