منطقه ویژه فناوری نفت و گاز در فارس شکل می گیرد

منطقه ویژه فناوری نفت و گاز در فارس شکل می گیرد

منطقه ویژه فناوری نفت و گاز در فارس شکل می گیرد

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، استاندار فارس در این آیین گفت: ایجاد منطقه ویژه فناوری نفت و گاز در استان با توجه به وجود ظرفیت های خاص، ذخایر نفت و گاز، وجود نیروی کارآمد انسانی و اینکه فارس در آینده یکی از قطب های نفت و گاز کشور خواهد بود یک ضرورت است.
سید محمد علی افشانی افزود: امیدواریم همه تلاش کنند تا این قراردادها و تفاهم نامه ها به ویژه برای مردم نتیجه عملی داشته باشد تا به زمینه ای برای قراردادهای بعدی و بها دادن بیشتر به نیروی انسانی تبدیل شود.
استاندار فارس، با اشاره به توان و ظرفیت بالا و مناسب فارس خصوصا در تامین و تربیت نیروی انسانی و برخورداری از دانشگاههای معتبر تصریح کرد: دانشگاه شیراز با سطح علمی و ساختار دانشگاهی که داشته و دارد، در تربیت نیروی انسانی به عنوان یک قطب علمی خصوصا در منطقه جنوبی کشور مطرح است.
افشانی ادامه داد: سایر دانشگاههای استان نیز چون متاثر از این دانشگاه پایه گذاری شده اند به همین دلیل دارای شرایط مطلوبی هستند و در مقایسه با دانشگاه های مشابه خودشان دست بالا را دارند.
وی گفت: در استان فارس مخازن عظیم نفت و گازی وجود دارد که به دلیل مشترک نبودنشان با مخازن دیگر کشورها تاکنون در اولویت بهره برداری قرار نگرفته اند.
استاندار فارس اظهار کرد: همه ما باید دانشگاه را به عنوان محور اصلی در تعریف پروژه های مناسب ببینم و به عنوان مدیران دولتی حمایت کنیم، بخش خصوصی ما باید به جای بخش دولتی نقش اصلی را در اینجا بازی کند و دولت فقط تسهیل کننده باشد.
افشانی گفت: باید ضعف های خود را شناسایی و رفع کنیم و نقاط قوت را نیز تقویت نماییم تا با ابزار علم روز بتوانیم در کشور بگوییم که ما دیگر متکی به مخازن نفت نیستیم بلکه متکی به مغزهای انسانی هستیم و به جای اینکه برای رسیدن به نفت حفاری کنیم از دانش این مغزها استفاده می کنیم.
افشانی، ایجاد منطقه ویژه فناوری صنعت گاز و نفت در فارس را یک گام بزرگ دانست و افزود: گام بزرگ دیگری نیز در حوزه آب در دست انجام داریم که در قالب یک کار علمی با همکاری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری انجام خواهد شد.
دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت و گاز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این آیین گفت: در دنیای امروز چندان هم نیست که منابع روزمینی و زیرزمینی در کدام جغرافیا وجود دارد چرا که ارزش افزوده را کسی می برد که دانش و فناوری آنرا دارد.
جعفر توفیقی افزود: بنابراین می توان گفت که توانمندی های تکنولوژی بزرگترین مزیت رقابتی است و ارزش افزوده خلق می کند و این قابل اثبات است.
او ادامه داد: وقتی گردش مالی شرکت های بزرگ نفتی در آمریکا و اروپا را می بینیم چند برابر گردش مالی فروش نفت ماست، یعنی نفت و گاز زیر پای ما قرار دارد اما بخش عمده ارزش افزوده را کسانی می برد که توانایی دانش و فناوری آنرا دارند.
توفیقی تصریح کرد: اخیرا حتی کشورهایی که نفت و گاز هم ندارند مدعی تکنولوژی نفت و گاز هستند و به دنبال این هستند که در پروژه های نفت و گاز ایران مشارکت کنند.
وی گفت: ما تاکنون در مسیر توسعه علمی و صنعتی خودمان دستاوردهای بسیار خوبی داشته ایم اما همواره باید مسیر رو به بهبود را طی کنیم و دستاوردهای جدید را خلق نماییم.
دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: آنچه ما می خواهیم اتفاق بیافتد این است که عقب ماندگی هایی که در حوزه تکنولوژی داریم جبران شود و در حوزه ظرفیت سازی تکنولوژی بتوانیم صاحب نام شویم.
او ادامه داد: امروز حدود 40 پارک علم و فناوری و حدود 170 مرکز رشد در کشور داریم و بیش از چهار هزار شرکت دانش بنیان در این پارک ها و مراکز رشد مستقر هستند و نزدیک به 30 هزار تن دانش آموخته کارآفرین هم در این مراکز مشغول فعالیت هستند.
توفیقی در خصوص ایجاد منطقه ویژه فناوری صنعت گاز و نفت استان فارس هم گفت: 90 درصد این پروژه فقط مدیریت استعدادهای موجود است و بنا نیست که سرمایه گذاری بیشتر و تاسیسات جدید ایجاد شود چرا که ما همه چیز داریم و باید این منابع را مدیریت جدید کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *