توسعه آموزش های علمی کاربردی و مهارتی در دستور کار دولت است

توسعه آموزش های علمی کاربردی و مهارتی در دستور کار دولت است

توسعه آموزش های علمی کاربردی و مهارتی در دستور کار دولت است

محمد فرهادی روز پنجشنبه در جمع شماری از اساتید دانشگاه زنجان افزود: در ستاد اقتصاد مقاومتی چهار ماموریت برای حوزه آموزش عالی کشور تعریف و پیش بینی شده است.
وی یادآور شد: ارتقای سطح دانشگاه ها در سطح بین المللی، توسعه دانشگاه های نسل سوم، تهیه برنامه آمایش آموزش عالی و ساماندهی تمام بخش های این حوزه، چهار ماموریت تعریف شده ستاد اقتصاد مقاومتی است.
فرهادی بابیان اینکه وضعیت آموزش عالی کشور در سال های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی غیرقابل مقایسه است از رشد 25 برابری تعداد دانشجویان کشور نسبت به سال های قبل از انقلاب خبرداد.
وی با بیان اینکه هم اکنون چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در بیش از 2 هزار و 880 واحد آموزش عالی مشغول تحصیل هستند، به فعالیت 76هزار عضو هیات علمی در مراکز آموزش عالی کشور اشاره کرد.
فرهادی مهمترین برنامه کشور برای توسعه آموزش عالی در سال های پیش رو را توجه به راه اندازی دانشگاه های نسل سوم اعلام کرد و آنها را فرصتی برای تربیت نیروهای کارآمد و مهارتی در کشور خواند.
وی بر لزوم تهیه برنامه آمایش آموزش عالی کشور تاکید کرد و آن را موجب شناسایی چالش ها و ارائه برنامه های راهبردی برای بهبود وضعیت این حوزه برشمرد.
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری به توسعه روابط بین المللی دانشگاه ها پس از برجام اشاره و اضافه کرد : پس از برجام اقبال و روی خوش بسیاری از کشورها به ایران جلب شد به گونه ای که هم اکنون دوره های آموزشی مشترکی بین دانشگاه های ایران و دانشگاه های کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، کره، چین، ژاپن و بلژیک برگزار می شود.
وی به کاهش میزان جذب دانشجو در مقاطع کاردانی کشور اشاره و ابراز کرد: سال تحصیلی جاری 27هزار نفر در مقطع کاردانی دانشجو جذب شده است درحالی که بخش صنعت و تولید کشور به شدت با ضعف تکنسین مواجه هستند.
فرهادی افزود: این موضوع در حوزه رشته های علوم پزشکی هم مشهود است به گونه ای که هم اکنون کشور در رشته هیای پیراپزشکی با کمبود نیرو مواجه است.
وی یادآورشد: دانشگاه های با سابقه کشور با جذب دانشجویان در مقاطع کاردانی و رشته های پایه ای کارشناسی از جمله ریاضی باید بخشی از کمبودهای کشور را جبران کند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری همچنین به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و وی را یکی از امنای انقلاب و نظام اسلامی برشمرد.
وی اظهار کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی نقش تاثیرگذاری در آموزش عالی و توسعه دانشگاه های کشور داشت و علاوه بر تاسیس دانشگاه آزاد، مهمترین فرد موثر در رشد دانش بیوتکنولوژی در ایران محسوب می شد.
فرهادی با بیان اینکه به ثمره همان اقدامات، ایران امروز یکی از پیشرفته ترین کشورها در زمینه بیوتکنولوژی است، آیت الله هاشمی رفسنجانی را از بزرگترین حامیان وزارت علوم از نظر قوانین، مقررات و تامین اعتبارات اعلام کرد.
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای حضور در جلسه شورای دانشگاه زنجان، شرکت در مراسم تودیع و معارفه رئیسان دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و دیدار با برگزیدگان نمایندگان تشکل های دانشجویی، انجمن های علمی و کانون های دانشگاه زنجان به زنجان سفر کرده است.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *