توقف پذیرش دانشجو در رشته‌های ‌غیرضروری

فرهادی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، محمد فرهادی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: توسعه متوازن بر اساس نیاز کشور و آمایش آموزشی عالی از موارد مورد توجه در برنامه‌های راهبردی است.

وی با اشاره به اینکه باید پذیرش دانشجو در رشته‌های قدیمی غیرضروری متوقف شود، ابراز کرد: توسعه رشته‌های دانشگاهی برای تحصیلات بین رشته‌ای و علوم جدید و مواردی که نیاز کشور است مورد توجه قرار می‌گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته ۶۰ برنامه برای موضوعات  میان رشته‌ای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و بعضا کارشناسی تصویب شده که برای اجرا به دانشگاهها ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به بازنگری برنامه‌های آموزشی۳۰۰ رشته تحصیلی و اجرای آن از امسال اشاره کرد و گفت: مباحث عملی، کارورزی، کارآموزی و ارتباط با صنعت در برنامه‌های جدید دیده شده و برخی از آموزش‌ها باید در واحدهای صنعتی انجام شود.

فرهادی تصریح کرد: پایان نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی باید به سمتی بروند که مشکل حوزه‌های مختلف را برطرف کنند و با ایجاد نوآوری و فناوری به سمت تولید محصول و نتیجه پیش روند.

وی در مورد مقالات و پژوهش‌های دانشگاهی بیان کرد: مقالات علمی و تحقیقاتی مورد استفاده در حوزه‌های صنعتی و سایر بخش‌های عملیاتی باید دارای کیفیت بالا و سطح Q1 باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سهم ایران در تولید علم دنیا را ۱٫۸ درصد عنوان کرد و افزود:  در تولید علم رتبه ۱۶ جهان را داریم و این در حالی است که سهم کشور در تولید مقالات برتر ۲٫۲ درصد گزارش شده که این موضوع حاکی از رشد علمی کشور است.

وی با اشاره به اینکه کشور از لحاظ شتاب رشد علمی در جایگاههای نخست و دوم بین‌المللی و ISI قرار گرفته است، ابراز کرد: با ۲۵کشور که رشد علمی سریع دارند در رقابت هستیم.

فرهادی با اشاره به اینکه رشته‌های فنی، مهندسی، صنعتی، کشاورزی و حتی رشته‌های خدمات، علوم انسانی و هنر نیز می‌توانند با حضور در واحدهای صنعتی و محیط‌های عملی دوره‌های کارآموزی و کارورزی را سپری کنند، گفت: در دوره‌های پسا دکتری و فرصت‌های مطالعاتی نیز حضور در واحدهای صنعتی پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌هایی که از طرف صنعت در قالب طرح‌های تحقیقاتی به دانشگاه‌ها واگذار می‌شود، مورد مطالعه و تحقیق قرار می‌گیرند و ماحصل آن به مراکز صنعتی ارائه می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بر اساس طرح آمایش باید رشته‌های مورد نیاز هر منطقه در دانشگاه‌های آن تقویت شوند، بیان کرد: در استان زنجان نیز با توجه به وجود ظرفیت‌های حوزه صنعت، معدن و کشاورزی توسعه رشته‌های مرتبط دانشگاهی و به دست آوردن فناوری‌های مربوط باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در مورد آیین‌نامه ارتقای اساتید ابراز کرد: در آیین‌نامه‌های جدید علاوه بر انتشار مقالات در نشریات، موارد دیگری از قبیل تولید علم و فناوری، چاپ، تألیف و ترجمه کتاب، ثبت اختراع و توسعه فناوری در نظر گرفته شده ضمن اینکه تأسیس شرکت دانش‌بنیان و تولید محصول نیز از امتیاز بالایی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *