گزیده اخبار علمی در هفته نخست بهمن ماه

گزیده اخبار علمی در هفته نخست بهمن ماه

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، رونمایی از پنجمین سامانه مشابهت جوی کشور، اعلام جایگاه ایران از نظر رشد علم و فناوری در رتبه سوم جهان، ابلاغ اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال برای تامین دیه و خسارات وارد آمده به محیط‌بانان و برگزاری همایش های متعدد پزشکی با محوریت سرطان به مناسبت هفته مقابله با سرطان از دیگر اخبار علمی فناوری ایرنا در هفته گذشته بود.

**اعلام همدردی و همراهی با حادثه دیدگان پلاسکو
ماه بهمن 1395 ، یک روز پس از حادثه تلخ آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو آغاز شد و شهادت 16 آتش نشان و حدود 10 شهروند، تهران و ایران را در ماتم و اندوه فرو برد، اقشار مختلف برای اعلام همدردی با حادثه دیدگان پلاسکو از هیچ اقدامی فروگذار نکردند.
به دنبال این حادثه ناگوار، هیأت مدیره و اعضای انجمن های علمی پوست، جراحی پلاستیک، گوش و حلق و بینی و اکولوپلاستی با صدور اطلاعیه ای آمادگی کامل خود را برای هرگونه کمک در درمان و بهبود عوارض ناشی از این سانحه دلخراش به شکل رایگان اعلام کردند.

**دستیابی ایران به رتبه نخست ارائه مستندات علمی زیست فناورانه در منطقه
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری اعلام کرد: بر اساس آمار منتشر شده از سوی پایگاه سایماگو ایران در زمینه ارائه مستندات علمی زیست فناوارنه در منطقه رتبه نخست را کسب کرده و کشور ترکیه در رتبه دوم قرار دارد.
مصطفی قانعی افزود: عربستان سعودی و مصر نیز در رتبه های بعدی ارائه مستندات علمی زیست فناورانه منطقه خاورمیانه قرار دارند.

** ایران از نظر رشد علم و فناوری در جایگاه سوم جهان قرار دارد
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: ایران بعد از روسیه و هند رتبه سوم دنیا را در زمینه میزان رشد علمی به خود اختصاص داده است.
محمدجواد دهقانی که روز چهارشنبه در دومین کنفرانس ملی سنجش و ارزشیابی علم به میزبانی دانشگاه اصفهان سخن می گفت، افزود: چهار معیار مرجعیت، میزان اثرگذاری اقتصادی، دیپلماسی علمی و تولید علم و فناوری از سیاست های کلان علم و فناوری کشور محسوب می شود.
وی با بیان این که کشور ما در سال 2015، موفق به ارائه دو میلیون و 500 هزار مدرک در گلوبال ساینس شد، تأکید کرد: از مجموع 193 کشور در دنیا، تعداد تولیدات علمی و مدارک ارائه شده 125 کشور زیر دو هزار مدرک است.
دهقانی با بیان این که باید خود را با کشورهای برتر دنیا مقایسه کنیم، افزود: در سال 2012 هیچکدام از دانشگاه‌های ما در نظام رتبه‌بندی جهانی جایگاهی نداشتند اما در سال‌های اخیر دانشگاه‌های ما رشد یافته و در نظام رتبه‌بندی جهانی جایگاه های برتر قرار گرفتند.
وی با بیان این که یکی از شاخصه‌های مهم هر کشور در رابطه با ارزشیابی علمی، توجه به نخبگان است، خاطرنشان کرد: دانشمندان برتر یک درصد افراد جامعه را تشکیل می‌دهند که سهم آنها از کل استنادها 15 درصد است.

**فناوری پیل سوختی اکسید جامد کشور رونمایی شد
فناوری پیل سوختی اکسید جامد با هدف کاهش آلاینده‌های زیست محیطی سه شنبه گذشته با حضور «ستار محمودی» قائم مقام وزیر نیرو در حاشیه نخستین روز از سومین همایش ارتباط صنعت برق با دانشگاه ها رونمایی شد.
پیل های سوختی اکسید جامد تجهیزات نوین تبدیل انرژی هستند که به دلیل مزایایی مانند بازده بالا، آلودگی زیست محیطی اندک، توانایی استفاده از گستره وسیعی از سوخت ها و آلودگی صوتی پایین، جایگاه ویژه ای در تامین انرژی جهان در آینده خواهند داشت.
با توجه به اهمیت فناوری هیدروژن و پیل سوختی، سند راهبرد ملی توسعه فناوری پیل سوختی در کشور تصویب و همسو با اهداف این سند در اردیبهشت ماه سال 1392 از نخستین استک پیل سوختی اکسید جامد بومی رونمایی شد.
پیل سوختی اکسید جامد دارای بازدهی بالایی برای تولید برق است؛ همچنین می‌تواند به صورت همزمان تولید برق و حرارت (CHP) را تامین کند که بازده این سامانه ها را به بالای 90 درصد می رساند و صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف انرژی در ایران خواهد داشت.
جلوگیری از انتشار آلاینده های زیست محیطی و صرفه جویی در مصرف آب نیز از دیگر مزایای استفاده از پیل سوختی است.
این طرح با همکاری 13 نفر از متخصصان پژوهشگاه نیرو در مدت سه سال به نتیجه رسید و برای اجرای آن نزدیک به سه میلیارد ریال از طرف سانا و یک میلیارد ریال از طرف پژوهشگاه نیرو بودجه تامین شد.

** احداث شهرک آی.سی.تی با همکاری سنگاپور در مجموعه اقتصادی پیام
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام از انعقاد تفاهم نامه ای با یک شرکت سنگاپوری برای احداث شهرک فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی سی تی) و آغاز عملیات اجرایی آن به مساحت 350 هکتار در این منطقه در استان البرز خبر داد.
سعید زرندی افزود: 20 طرح توسعه در این مجموعه در دستور کار است که اهتمام ویژه ای برای تحقق این پروژه ها در کوتاه ترین زمان ممکن وجود دارد.
به گفته وی استقرار صنایع دانش بنیان در محدوده 15 هکتاری پیام نیز تا اواسط اسفند ماه امسال محقق می شود.
زرندی با اشاره به لزوم ایجاد پایانه صادراتی در استان البرز خاطرنشان کرد: این امکان در مجموعه پیام در سه بخش اجرایی خواهد شد که با توجه به روند کار پیش بینی می شود فاز اول این پروژه در شهریور ماه سال آینده به بهره برداری برسد.
این مسئول اضافه کرد: در مجموع 20 طرح توسعه در مجموعه اقتصادی و فرودگاه پیام برنامه ریزی شده که در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

** منطقه ویژه فناوری نفت و گاز در فارس شکل می گیرد
استاندار فارس و دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چهارشنبه گذشته در شیراز تفاهم نامه ای را امضا کردند که بر اساس آن منطقه ویژه فناوری صنعت گاز و نفت استان فارس شکل می گیرد.
استاندار فارس در این آیین گفت: ایجاد منطقه ویژه فناوری نفت و گاز در استان با توجه به وجود ظرفیت های خاص، ذخایر نفت و گاز، وجود نیروی کارآمد انسانی و اینکه فارس در آینده یکی از قطب های نفت و گاز کشور خواهد بود یک ضرورت است.
سید محمد علی افشانی افزود: در استان فارس مخازن عظیم نفت و گازی وجود دارد که به دلیل مشترک نبودنشان با مخازن دیگر کشورها تاکنون در اولویت بهره برداری قرار نگرفته اند.
وی، ایجاد منطقه ویژه فناوری صنعت گاز و نفت در فارس را یک گام بزرگ دانست و افزود: گام بزرگ دیگری نیز در حوزه آب در دست انجام داریم که در قالب یک کار علمی با همکاری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری انجام خواهد شد.
دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت و گاز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این آیین گفت: در دنیای امروز چندان هم نیست که منابع رو زمینی و زیر زمینی در کدام جغرافیا وجود دارد چرا که ارزش افزوده را کسی می برد که دانش و فناوری آنرا دارد.
جعفر توفیقی افزود: بنابراین می توان گفت که توانمندی های تکنولوژی بزرگترین مزیت رقابتی است و ارزش افزوده خلق می کند و این قابل اثبات است.
او ادامه داد: اخیرا حتی کشورهایی که نفت و گاز هم ندارند مدعی تکنولوژی نفت و گاز هستند و به دنبال این هستند که در پروژه های نفت و گاز ایران مشارکت کنند.
توفیقی در خصوص ایجاد منطقه ویژه فناوری صنعت گاز و نفت استان فارس هم گفت: 90 درصد این پروژه فقط مدیریت استعدادهای موجود است و بنا نیست که سرمایه گذاری بیشتر و تاسیسات جدید ایجاد شود چرا که ما همه چیز داریم و باید این منابع را مدیریت جدید کنیم.

** رونمایی از سامانه مشابهت یاب همتاجو
سامانه مشابهت ‌یاب «همتاجو» چهارشنبه گذشته به منظور صیانت از حقوق پژوهشگران همزمان با برگزاری همایش بررسی راهکارهای پیشگیری از سرقت علمی در محل مرکز تحقیقات مخابرات ایران رونمایی شد.
نرم ‌افزار تشخیص سرقت علمی ‘همتاجو’ سامانه ‌ای تحت وب است که با استفاده از الگوریتم‌ های هوش مصنوعی می ‌تواند شباهت‌ های متنی موجود میان مقاله علمی مشکوک را با مجموعه مقالات علمی پژوهشی کشور در پایگاه SID استخراج کرده و با استفاده از روشی هوشمند نتایج را بر اساس میزان مشابهت نمایش دهد.
قاعدتاً این خروجی نیازمند بررسی نهایی توسط یک انسان خبره به عنوان داور یا ارزیاب است تا با توجه به بافتار جمله و اهمیت آن در نوشتار،‌ نسبت به سرقت یا عدم سرقت علمی آن نظر نهایی کارشناسی را ارائه دهد.
این سامانه علاوه بر تشخیص جملات یکسان و جابجایی کلمات، قابلیت شناسایی عبارات جایگزین شده و کشف سرقت‌ علمی بازنویسی شده بر مبنای شبکه معنایی (Semantic Network) و روش ‌های مشابهت‌ یابی معنایی دارد.
تشخیص سرقت معنایی حاصل از بازآرایی معنایی جملات، یکی از نقاط قوت سامانه همانندجو است که براساس آن، ادغام دو جمله در یک جمله و یا شکستن یک جمله به دو جمله قابل تشخیص خواهد بود.
ویژگی دیگر این این سامانه، اهمیت دادن به بخشهای خاص مقاله بر اساس اهمیت آن بخش در امر سرقت علمی است.
سامانه همتاجو از طریق نشانی http://hamtajoo.ir قابل دسترس است و فاز بعدی آن، توسعه سیستم تشخیص مشابهت بین زبانی به منظور پوشش دادن سرقت ترجمه خواهد بود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی در حاشیه این مراسم گفت:تاکنون دو هزار و 500 کانال مجازی دارای بیش از پنج هزار عضو برای دریافت مجوز و ثبت اطلاعات خود اقدام کرده اند.
دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی افزود: هرچند ما ایجابی فکر می کنیم اما قانونمند کردن و شفاف شدن در فضای مجازی را مدنظر داشته که در همین رابطه، مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای ساماندهی کانال ها داشتیم.
براساس این مصوبه، کانال های فعال در فضای مجازی با بیش از 5 هزار عضو برای ادامه فعالیت باید با ثبت نام در سامانه وزارت ارشاد مجوز بگیرند.
فیروزآبادی تصریح کرد: از نظر شورای عالی فضای مجازی، کانالهای موجود در شبکه های اجتماعی و همچنین افراد فعال در شبکه های اجتماعی که تعداد قابل توجهی فالوئر و نقش رسانه ای دارند باید شفاف باشند.

**برگزاری نشست بین المللی اکونانو با هدف تبادل فناوری
نشست اکونانو روز یکشنبه گذشته با حضور دبیرکل و سایر مقامات اکو، سفرای کشورهای افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، نماینده سفیر قزاقستان و معاونت اداره امور بین‌الملل محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی برگزار شد.
در این نشست پیشرفت‌های صورت گرفته در پروژه اکونانو و فرصت‌های همکاری‌های آتی کشورهای اکو در زمینه فناوری نانو مورد بررسی قرار گرفت و سایت اکو نانو نیز به صورت رسمی رونمایی شد.
سفرای کشورهای شرکت‌کننده در این نشست، ضمن ابراز علاقه جهت همکاری‌های بیشتر در حوزه فناوری نانو، بر تبادل فناوری در این حوزه تاکید کردند.
شبکه فناوری نانواکو (اکو نانو)، با هدف ارتقای سطح فناوری نانو در میان کشورهای عضو، تبادل تجربیات و تخصص بین کشورها، توسعه سهم اقتصادی اکو در مبادلات تجاری دانش‌بنیان، ایجاد یک بازار منطقه‌ای و بین‌المللی فناوری نانو و در نهایت بالا بردن سطح استانداردهای زندگی در کشورهای عضو در خردادماه سال 1388 به طور رسمی افتتاح شد.

** معرفی برترین های سیزدهمین همایش و هفتمین جشنواره نظام پیشنهادها
در حاشیه برگزاری سیزدهمین همایش و هفتمین جشنواره ملی نظام پیشنهادها به میزبانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، برترین های این دوره معرفی و تجلیل شدند.
براین اساس، شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان و شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد موفق به دریافت تندیس زرین جشنواره شدند.
شرکت آب و فاضلاب مشهد، منطقه چهار عملیات انتقال گاز و شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا – پارس نیز تندیس سیمین این همایش را کسب کردند.
شرکت توزیع نیروی برق یزد، شرکت پالایش نفت اصفهان، شرکت برق منطقه ای سمنان، شرکت نفت فلات قاره ایران، شرکت آب منطقه ای همدان‌ و شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نیز تندیس برنزین این رویداد را به دست آوردند.

**برگزاری دومین جشنواره ملی انرژی‌های تجدید پذیر
دومین جشنواره ملی انرژی های تجدیدپذیر با حمایت ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر، 5 و 6 بهمن ماه 1395 در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار ‌شد.
در این جشنواره که در دو حوزه اختراع و نوآوری و طرح های توسعه ای کاربردی برپا شد از مجموع بیش از 130 طرح ارسالی به دبیرخانه، 16 طرح در حوزه انرژی های آب، باد، خورشید، زیست توده و پیل سوختی انتخاب شد.
دبیرستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیرمعاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری در آغازبه کار این جشنواره گفت: آمارهای بین المللی نشان می دهد که ایران دارنده اول ذخایر نفت و گاز دنیاست و درانرژی های تجدیدپذیر نیز جزو کشورهای کم نظیرهستیم.
سیروس وطن خواه افزود: درایران بیش از 300 روز آفتاب داریم درصورتی که در دنیا برخی کشورها از این نعمت محروم هستند، اما متاسفانه علی رغم اینکه ما غرق انرژی های تجدید پذیرهستیم اما قدر انرژی های خود را نمی دانیم.
وی یادآور شد: واقعیت این است که اگر ساحت علم به ساحت فناوری پیوند نخورد، فناوری نمی تواند به اقتصاد وارد شود و اگر فناوری به اقتصاد پیوند نخورد، اقتصاد دانش بنیان ایجاد نخواهد شد.
وطن خواه بیان کرد: در سند چشم انداز 1404، حدود 10 سال دیگر باید کشور به حدود 20 هزارمگاوات انرژی تجدید پذیر ، 10 هزار مگاوات در زمینه انرژی تجدید پذیر برق و 10 هزار مگاوات در زمینه انرژی تجدی پذیر حرارتی دست یابد، در این سال ها بیشتر بر روی انرژی تجدید پذیر برق کار شده است و بر روی انرژی تجدید پذیر حرارتی کمتر کار کرده ایم.

** اجلاس مشورتی حمایت از تدوین سیاست های مربوط به کاربرد ICT در توانمندسازی و آموزش توان خواهان
اجلاس مشورتی حمایت از تدوین سیاست ها و برنامه های مرتبط با کاربرد فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در توانمندسازی و آموزش توان خواهان ، سه شنبه و چهارشنبه گذشته به میزبانی کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد.
در این اجلاس، تعدادی از مسوولان و صاحبنظران داخلی و خارجی به بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات مختلف همچون ‘توان خواهان و آموزش مجازی و از راه دور’ ، ‘سیاستهای نمونه در جهت بکارگیری فناوری های اطلاعاتی در آموزش توان خواهان’ ، ‘استفاده از فناوری های اطلاعاتی در آموزش توان خواهان در ایران’ پرداختند.

** عضویت قطعی دانشگاه تربیت مدرس در آژانس دانشگاه های فرانسوی زبان (AUF) و امکان بهره برداری از تسهیلات آن از سال 2017 میلادی، قرار گرفتن مقاله دکتر کورش عشقی و دکتر مهدی نجفی دو عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف در میان 10 مقاله داغ و پر استناد یکی از مجلات معتبر انتشارات الزویر Elsevier و برگزاری دهمین همایش ملی نجوم و اختر فیزیک ایران به میزبانی دانشگاه سیستان و بلوچستان از دیگر رویدادهای علمی دانشگاهی در هفته گذشته بود.

**منتخب اخبار محیط زیستی در هفته اول بهمن

**اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال برای تامین دیه و خسارات وارد آمده به محیط‌بانان
معاون اول رییس جمهوری تصویبنامه هیات دولت درباره اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال برای تامین دیه و خسارات وارد آمده به محیط‌بانان را به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرد.
اسحاق جهانگیری، این مصوبه را برای اجرا به سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.
محیط بانان به عنوان محافظان عرصه طبیعت و در کسوت ضامن حیوانات همواره در تیررس انواع خطرها به ویژه مقابله با شکارچیان غیر مجاز هستند، وضعیتی که شهادت 119 تن از آنها را از حدود پنج دهه قبل به دنبال داشته است.

** جاری شدن آب در بستر زاینده رود
دریچه های سد زاینده رود از صبح یکشنبه گذشته بازگشایی و آب در رودخانه زاینده رود برای رسیدن به کشتزارهای اصفهان، جاری شد.
براساس رای کمیته پنج نفره برای استفاده بهره برداران از آب زاینده رود، میزان آب رها شده در بستر زاینده رود 60 متر مکعب بر ثانیه و جریان آن به مدت 22 روز اعلام شده است.
کمیته پنج نفره تصمیم گیر برای استفاده بهره برداران از آب زاینده رود متشکل از مدیر عامل آب منطقه ای استان، نماینده استاندار، فرماندار اصفهان، نماینده کشاورزان و نماینده جهاد کشاورزی استان اصفهان است.
آب رودخانه زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان پارسال در دو مرحله در روزهای 15 آبان و اول اسفند رهاسازی شد.

**اعلام حمایت بانک تجارت از فناوری های سبز
سازمان حفاظت محیط زیست و بانک تجارت به منظور حمایت از ازفناوری های سبز و پروژه های محیط زیستی، تفاهم نامه همکاری 5 ساله امضا کردند.

گسترش همکاری در راستای حفظ محیط زیست و توسعه پایدار، همکاری در خصوص حمایت و توسعه فناوری های سازگار با محیط زیست و انجام برنامه های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی با موضوعات مختلف محیط زیستی از موضوعات این تفاهم نامه است.
همکاری در تهیه و پیاده سازی نظام نامه سبز بانک، اعلام برنامه های فرهنگی و آموزشی سازمان محیط زیست به منظور حضور بانک در رویدادها و همکاری در برگزاری استارتاپ های مربوط به فعالیت ها و نیازمند های بانک در زمینه کسب و کارهای آنلاین، تجارت و بازرگانی الکترونیکی اقدامات تعیین شده سازمان محیط زیست در این تفاهم نامه به شمار می آید.
توسعه فرهنگ محیط زیست از طریق درگاه های ارتباطی بانک مانند دستگاه های خودپرداز، پورتال ، تلویزیون های شهری و شعب، حمایت از همایش ها و فعالیت های اجتماعی سازمان با هدف گسترش دانش و فرهنگ محیط زیست و حمایت از ایده های برگزیده استارتاپ های زیست محیطی پس از ارزیابی و قابلیت تجاری سازی و حمایت رسانه ای از پروژه های میحط زیستی در زمینه کاهش آلودگی ها، انرژی های پاک ، اقتصاد کم کربن، مدارس سبز پس از ارزیابی کارشناسی پروژه و همکاری با صندوق ملی محیط زیست برخی از اقدامات بانک تجارت در این تفاهم نامه است.

**معرفی 63 واحد صنعتی و خدماتی سبز
همزمان با برگزاری هجدهمین همایش ملی صنعت سبز با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، 63 واحد صنعتی و خدماتی سبز معرفی و تجلیل شدند.
تعداد واحدهای متقاضی برای رقابت در این همایش، 246 واحد صنعتی و 168 واحد خدماتی و در مجموع 414 واحد بود که از این تعداد ، 39 واحد صنعتی و 24 واحد خدماتی موفق به دریافت لوح و تندیس همایش شدند و عنوان واحد سبز صنعتی و یا خدماتی را کسب کردند.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم گفت: مشوق مالیاتی برای صنایع سبز برگزیده در لایحه هوای پاک، می تواند به فرایند سبز شدن صنایع کشور کمک کند.
معصومه ابتکار افزود: طی یک تا دو ماه اخیر، برای اولین بار در ایران بعد از یک سال و نیم کار با وزارت دارایی و کمیسیون اقتصادی دولت، در لایحه ارزش افزوده موضوع و فصل مالیات سبز به تصویب رسید که می تواند تحول خوبی در راستای حفظ محیط زیست و رشد اقتصادی ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: در لایحه هوای پاک که امیدواریم به قانون تبدیل شود، مشوق های مالیاتی برای صنایع سبز برگزیده پیش بینی شده است که می تواند به فرایند سبز شدن صنایع در کشور کمک کند.
ابتکار همچنین تاکید کرد: امروز تفکر اقتصادی با محیط زیست عجین شده، امروز دوره سردرگمی محیط زیست با اقتصاد و صنعت سپری شده است و دیگر دوره اقتصاد سبز،توسعه پایدار و اقتصاد دوار است.

**گزیده اخبار علمی پزشکی در هفته ای که گذشت
هفته گذشته با هفته مبارزه با سرطان همزمان بود وبه طور طبیعی، اغلب همایش ها و کنفرانس های پزشکی با محوریت سرطان برگزار شد
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه در همایش پویش مبارزه با سرطان در بیمارستان محک گفت: هر سال حدود 100 هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان در کشور شناسایی می شود و سرطان پوست، پستان، معده و روده بزرگ، شایع ترین سرطانها در ایران است.
سید حسن هاشمی فزود: بدون در نظر گرفتن سرطان پوست، سالیانه 92 هزار مورد جدید مبتلا به سرطان در کشور، شناسایی می شود و با احتساب سرطان پوست، تعداد این بیماران در سال حدود 100 هزار تن است.
وی اظهارکرد: به طور کلی 73 درصد مرگ ها در دنیا به علت بیماری های غیر واگیر است اما در ایران بر خلاف سایر کشورها، بعد از سکته های مغزی و قلبی، تصادفات رانندگی ، دومین علت مرگ و میر است و سرطان، سومین علت مرگ میر در کشور به شمار می آید.
هاشمی ادامه داد: شایع ترین سرطان در بین مردان ایران به ترتیب، سرطان پوست، معده و پروستات است و در زنان ایرانی به ترتیب سرطان پستان، پوست، روده بزرگ و معده شایع است و اگر هر دو جنس را در نظر بگیریم، شایع ترین سرطانها در ایران به ترتیب سرطان پوست، پستان، معده و روده بزرگ است.
وزیر بهداشت ادامه داد: بر اساس برآوردهای مراکز تحقیقاتی میزان بروز سرطان در ایران تا سال 1409 یا 2030 میلادی 50 درصد افزایش می یابد زیرا افزایش عمر ایرانیان و افزایش سن امید به زندگی از جمله عواملی است که به افزایش میزان سرطان منجر می شود.
به گفته وی، بیش از 10 درصد مردم سیگار می کشند، بیش از 35 درصد مردم تحرک کافی ندارند و بین 16 درصد مردم فشار خون بالا دارند که از این تعداد 50 درصد از فشار خون خود خبر ندارند علاوه بر آن هشت درصد مردم قند خون بالا دارند.
وزیر بهداشت با بیان آمار دو برابری میزان ذرات معلق در ایران نسبت به میانگین جهانی است، هشدار داد: سرانه تولید گاز مونوکسید کربن در ایران به ازای هر نفر، هفت تن است، در حالیکه این میزان به طور متوسط در دنیا 6 / 4 تن است که اختلاف معنا داری دارد. میزان تولید ذرات معلق کوچکتر از 5 / 2 میکرون نیز در ایران حدود 2 برابر میانگین جهانی است .
وی خاطرنشان کرد: آلودگی های محیطی یکی از عوامل مهم بروز سرطان است که هزینه های سنگینی را به نظام سلامت و مردم تحمیل می کند؛ درایران 50 درصد هزینه افراد مبتلا به سرطان به خاطر هزینه های دارویی است اما در دنیا متوسط هزینه های دارویی این بیماران 10 درصد است.

*قائم مقام وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی نیز در یک نشست خبری با موضوع سرطان گفت: حدود نیمی از مرگ های ناشی از سرطان با تشخیص زودهنگام ( غربالگری ) قابل پیشگیری است.
دکتر ایرج حریرچی افزود: هرچند تعداد مبتلایان به سرطان در ایران در حال افزایش است اما این میزان از متوسط جهانی کمتر بوده و طرح مباحثی مانند سونامی سرطان در ایران نادرست است.
وی افزایش سن، عوامل محیطی و سبک زندگی را از عوامل اصلی افزایش سرطان در ایران ذکر کرد.
حریرچی درخصوص سرطان های شایع در کشور گفت: در مردان به ترتیب معده ، پروستات، مثانه و روده بزرگ و در زنان سینه، روده بزرگ، معده و لوسمی از سرطان های شایع هستند.
وی افزود: میزان بروز سرطان در مردان و زنان ایرانی به ترتیب 134 و 128 نفر درهر 100 هزار نفر است و میانگین جهانی به ترتیب 208 نفر و 165 نفر است .
قائم مقام وزیر بهداشت، هزینه مستقیم و غیر مستقیم سرطان سالانه در ایران را 10 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که 83 درصد این هزینه ها توسط دولت و بقیه توسط مردم تامین می شود .
وی ادامه داد: در سال 2015 میلادی هزار و 160 میلیارد دلار در دنیا در حوزه سرطان هزینه شده است.
حریرچی بر انجام تحقیقات در زمینه درمان و تشخیص زودرس تاکید کرد و گفت:بیش از 10هزار مقاله در این زمینه در ISI انتشار یافته که در سال گذشته در حوزه سرطان 2 هزار و 436 مقاله توسط دانشمندان ایرانی منتشر شده است.

*نفرات برتر هفتمین جشنواره علمی پژوهشی سینا معرفی شدند
هفتمین جشنواره علمی پژوهشی بیماریهای کلیوی و مجاری ادراری (سینا) به منظور تجلیل از پژوهشگران برتر درحیطه تخصصی بیماری های کلیه و مجاری ادراری در سال 1395 در بخش‌های اختراع برتر،محقق برتر در رشته ارولوژی و نفرولوژی ،مقاله برترو پایان نامه برتر با همکاری انجمن های اورولوژی ، نفرولوژی و اندویورولوژی و با حمایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز پنجشنبه ( 7 بهمن ماه) برگزار شد.
براساس رای هیات داوران جشنواره، محمدهادی رادفر، اورولوژیست جوان برتر، محمدعلی صدیقی گیلانی، اورولوژیست برتر، حمید نصری نفرولوژیست برتر به عنوان محققان برتر انتخاب و تجلیل شدند.
ناصر شخص سلیم به عنوان مخترع برتر و پویا حکمتی به عنوان پایان نامه برتر اورولوژی انتخاب شدند.

**برترین های علمی و فناوری جهان در هفته گذشته

**ربات اینشتین رونمایی شد
یک شرکت آمریکایی از ربات آموزشی جدید به نام پروفسور اینشتین رونمایی کرد که قادر است مانند پروفسور اینشتین راه برود و صحبت کند.
این ربات با استفاده از فناوری تشخیص حالات چهره، حرکات و صدا تجربه آموزشی منحصربه فردی را برای تمام اشخاص کنجکاو به ارمغان می‌آورد.
ربات پروفسور اینشتین با کمک یک برنامه موبایل به نام Stein-O-Matic کار می‌کند تا امکان دسترسی به مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط با یادگیری را برای کاربران فراهم کند.
کافی است کاربر گوشی را کنار ربات قرار دهد تا دستورالعمل‌های لازم از طریق درس‌های تعاملی، تجربیات عملی و روانی و همچنین یک سیستم امتیازات‌دهی بر اساس ضریب هوشی، در اختیار وی قرار گیرد. کاربر می‌تواند با استفاده از این امتیازات، بازی‌های اضافی و اقلام جالب دیگر را فعال کند.
پس از اتمام کلاس درس، ربات نقش یک دستیار شخصی را ایفا می‌کند. این ربات قابلیت مکالمه با کاربر و پاسخگویی به سوالات وی درباره آب‌وهوا، اشخاص مشهور، غذا و محاسبات ریاضی را دارد و می‌تواند موارد مندرج در برنامه کاری و فهرست امور را مدیریت کند.
ربات شرکت هانسن رباتیکس قادر است 50 حالت مختلف چهره و بدن را شبیه‌سازی کند و با استفاده از این قابلیت، واکنش‌های طبیعی‌تری را نسبت به اقدامات کاربر نشان ‌دهد.
ارتفاع ربات پروفسور اینشتین 35 سانتیمتر است و نیروی مورد نیاز آن توسط باتری‌های قابل شارژ تامین می‌شود. نرم‌افزار این ربات هم با سیستم‌عامل اندروید و هم با iOS سازگاری دارد.

**ساخت اولین ارگانیسم نیمه مصنوعی پایدار
موجودات زنده روی زمین براساس کد ژنتیکی ساخته شده‌اند که از چهار پایه، G، T، C و A برخوردار است، اما محققان از ساخت اولین ارگانیسم نیمه مصنوعی خبر دادند که در کد ژنتیکی خود دو پایه ساختگی هم دارد و آنها را حین تکثیر به صورت نامحدود حفظ می کند.
کد ژنتیکی حیات تا کنون تنها شامل چهار پایه طبیعی بوده است. این پایه ها دوتا دوتا جفت می شوند تا دو ‘جفت پایه’ – پله های نردبان دی.ان.ای- را تشکیل دهند.
اما اکنون برای اولین بار محققان موسسه تحقیقاتی اسکریپس (TSRI) موفق شده اند اولین ارگانیسم نیمه مصنوعی پایدار را بسازند که دو پایه مصنوعی هم دارد.
محققان بر اساس مطالعه قبلی خود در سال 2014 که در آن یک جفت پایه دی.ان.ای را سنتز کردند، یک باکتری جدید ساختند که از این چهار پایه طبیعی استفاده می کند اما در کد ژنتیکی خود یک جفت پایه مصنوعی به نام ها X و Y نیز دارد.
پروفسور فلوئید رامسبرگ از TSRI و همکارانش نشان دادند که ارگانیسم تک سلولی آنها می تواند در حین تکثیر این جفت پایه مصنوعی را به صورت نامحدود حفظ کند.
تحقیق آنها روز 23 ژانویه 2017 به صورت آنلاین منتشر شد و نسخه چاپی آن در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر می شود.
محققان می گویند از این دستاورد می توان برای ایجاد کاربردهای جدید برای ارگانیسم های تک سلولی استفاده کرد که نقش های مهمی در کشف دارو دارند.

**اولین ماهواره نظامی ژاپن راهی فضا شد
کارشناسان و متخصصان هوافضای ژاپن سه شنبه گذشته، اولین ماهواره ارتباطات نظامی این کشور را به فضا فرستادند.
هدف ژاپن از پرتاب این ماهواره تقویت نیروهای نظامی و گشت های دریایی این کشور بخصوص در دریای شرقی اعلام شده است.
چین و ژاپن در زمینه مالکیت بر جزایر دیائویو در دریای شرقی اختلافات عدیده ای دارند و از سال 2012 میلادی روابط آنها به همین دلیل تیره شده است و در بدترین شرایط تاریخی پس از جنگ جهانی دوم قرار دارد.
گزارش تلویزیون «ان.اچ.کی» ژاپن حاکی است که این کشور ماهواره را با «راکت اچ ـ 2 آ» به نام اسپارکل ( تلالو) به فضا پرتاب کرده است.
ماهواره ژاپن موسوم به «کایراماکی ـ 2» ساعت 16:44 دقیقه (به وقت محلی) از جزیره «تانه گاشیما» در جنوب کشور پرتاب شد.
این ماهواره یکی از سه ماهواره ارتباطات نظامی و دفاعی ژاپن است که جایگزین سه ماهواره غیرنظامی قدیمی می شود که نیروهای نظامی از آنها بهره می گرفتند.
ژاپن البته 26 دی ماه سالجاری هم کوچکترین راکت جهان را لحظاتی پس از پرتاب آن به دلیل اشکال در بخش اطلاع رسانی به زمین بازگرداند و موفق به انجام این آزمایش نشد.

**تولید پوست انسان با استفاده از پرینت سه بعدی
گروهی از محققان اسپانیایی برای اولین بار با استفاده از پرینت سه بعدی موفق به تولید پوست انسان شده اند؛ این پوست دارای تمام ساختار طبیعی پوست انسان است.
ازاین پوست می توان برای پیوند به بیمارانی که دچارمشکلات پوستی یا سوختگی شده اند و آزمایش های شیمیایی استفاده کرد.
‘خوزه لوییس جورکانو’ استاد بخش مهندسی زیستی و مهندسی هوا و فضا دانشگاه کارلوس مادرید (UC3M) گفت: این پوست جدید، یکی از اولین ارگان های زنده انسان است که با استفاده از پرینت سه بعدی تولید شده است.
وی افزود:این پوست تمام ساختار طبیعی پوست انسان را دارد؛ بطوریکه شامل یک لایه خارجی اپیدرم مانند برای حفاظت، یک لایه ضخیم تر به عنوان درم و یک لایه ساخته شده از سلول های فیبروبلاست است که کلاژن تولید می کند؛ کلاژن پروتیینی است که به پوست خاصیت کشسانی و استحکام مکانیکی می دهد.
وی افزود: این پوست را می توان به بیماران پیوند زد و یا از آن برای آزمایش محصولات شیمیایی، آرایشی و دارویی استفاده کرد.
این پوست پرینت شده سه بعدی برای پیوند به بیماران مبتلا به سوختگی و یا سایر بیماری های پوستی، از سلول های خود بیمار ساخته می شود تا در هنگام پیوند بدن آن را پس نزند.
این روش پرینت زیستی که پوست را در یک روش استاندارد و خودکار تولید می کند در قیاس با تولید دستی پوست ارزان قیمت تر است.درضمن برای مصارف صنعتی مانند آزمایش های شیمیایی، می توان این پوست را با استفاده از دسته ای از سلول ها به تولید انبوه رساند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *