نشست مشترک دانشگاه های تهران و پوترا مالزی/ تاکید بر اهمیت همکاری دانشگاه های آسیایی در قرن قاره کهن

به گزارش  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، در این نشست که عصر جمعه به میزبانی دانشکده بوم شناسی انسانی دانشگاه پوترا مالزی در شهر کوالالامپور برگزار شد، 10 نفر از اساتید دانشکده بوم شناسی انسانی و هشت نفر از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به تبادل دیدگاه های خود پرداختند.
در ابتدای این نشست که به همت رایزنی علمی ایران در شرق آسیا برگزار شد، ‘حسنیا عبدالرحیم’ معاون دانشکده بوم شناسی انسانی دانشگاه پوترا به معرفی جنبه های علمی این دانشگاه مالزی و همچنین این دانشکده از جمله تعداد اعضای هیات عملی، دانشجویان و مقامالات منتشر شده در مجلات علمی بین المللی پرداخت.
وی اظهار امیدواری کرد که این نشست بتواند با ایجاد شناخت بیشتر، زمینه افزایش همکاری های علمی به ویژه برگزاری دوره های کوتاه و بلندمدت مشترک، تبادل استاد و دانشجو و انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک را فراهم سازد.
دکتر ناصر فکوهی، دانشیار انسان شناسی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران که در حوزه انسان شناسی شهری و توسعه به مطالعه و تحقیق مشغول است نیز در این نشست ضمن معرفی دانشگاه تهران و سابقه تاریخی تاسیس آن و همچنین راه اندازی دانشکده علوم اجتماعی به ظرفیت های علمی این دانشکده اشاره کرد و گفت: قرن 21 متعلق به آسیا است و نگاه ایران به شرق آسیا از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی با این عنوان که همکاری با دانشگاه های شرق آسیا در آینده از اهمیت خاصی برخوردار است، تصریح کرد با توجه به اشتراکات مذهبی و فرهنگی بین ایران و مالزی، این کشور جنوب شرق آسیا یکی از بهترین گزینه ها برای همکاری علمی با ایران است.
استاد دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: نه اینکه امکان ادامه تحصیل برای دانشجویان ایران در داخل کشور فراهم نباشد، اما ادامه تحصیل آنها در برخی کشورهای خارجی ایجاد پل ارتباطی به منظور تعامل و ارتباط موثرتر با این قبیل دانشگاهها است.
در بخش دیگری از این نشست، ‘نادر احمدی’ مدیر گروه انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ضمن تشریح فعالیت های این گروه به فرصت های همکاری بین دو طرف اشاره کرد.
استادیار دانشگاه تهران در ادامه همچنین به تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه پوترا مالزی و دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت که این تفاهم نامه می تواند بستر مناسبی برای توسعه همکاری های بیشتر در آینده باشد.
‘مهرداد عربستانی’ استادیار انسانی شناسی در حوزه دین، هویت و قومیت نیز در این رایزنی ها به مشترکات فرهنگی ایران و مالزی اشاره و فرصت های انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک را تشریح کرد.
استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران که دوره دکتری خود را در مالزی به پایان رسانده و نسبت به حوزه های تحقیقاتی آشنایی داشت در ادامه تصریح کرد که ظرفیت های علمی گسترده ای در ایران وجود دارد که طرف مالزیایی می تواند با یافتن ارتباط مناسب از آنها بهره مند شود.
روح الله نصرتی، امیلیا نرسیسیانس، ابراهیم فیاض، مهدی حسین زاده و کیومرث یزدان پناه از اساتید دانشگاه تهران و ‘شیرین گرمارودی’ از دانشگاه زوریخ از دیگر شرکت کنندگان در این نشست بودند.
برگزاری این نشست در راستای تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه پوترا مالزی و دانشگاه تهران انجام شد. این تفاهم نامه ماه گذشته و پس از سفر رئیس دانشگاه پوترا مالزی به تهران منعقد شد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *