تحصیل در مقطع دکتری PhD در دانشگاه های نروژ

تحصیل در مقطع دکتری PhD در دانشگاه های نروژ

زیر آسمان سوئد: تحصیلات ابتدایی در کشور نروژ از سن 6 تا 16 سالگی اجباری است و تحصیلات عالی شامل دوره لیسانس(سه ساله)،فوق لیسانس(دوساله) و دکترا(سه ساله) می باشد.تحصیلات عالی در کشور نروژ تماما رایگان است و در حال حاضر بیش از 12000 دانشجوی خارجی در سطح دانشگاههای مختلف نروژ در حال تحصیل هستند.بیش از 200 رشته در مقطع فوق لیسانس به زبان انگلیسی در دانشگاههای این کشور تدریس می شود ولی تحصیل در مقطع لیسانس عموما به زبان نروژی است.تحصیل در مقطع دکترا PhD در نروژ بعنوان یک شغل محسوب می شود و دارای حقوق ثابت ماهیانه نیز هست که کفاف زندگی مناسب در نروژ را می دهد.شما در واقع حقوق ماهیانه تان را از دانشگاه یا از شرکتهای حامی موضوع تحقیقاتی شما دریافت می کنید.

در این مطلب قصد داریم اطلاعات مختصر و مفیدی درباره شرایط تحصیل در مقطع دکترا PhD در برخی از بهترین و مشهورترین دانشگاههای نروژ را در اختیار علاقمندان به تحصیل در کشور نروژ بگذاریم.لازم بذکر است که تمامی دانشگاههایی که در ادامه معرفی می شوند در فهرست دانشگاههای درجه “عالی” موردتایید وزارت علوم ایران هم هستند.

 

قدم نخست: مدرک زبان انگلیسی تافل

داشتن مدرک زبان انگلیسی بین المللی تافل TOEFL برای اقدام جهت پذیرش در دوره های دکترا PhD تقریبا در اکثر کشورهای دنیا یکی از نخستین گامهای موردنیاز است.شما می توانید در آزمون تافل در هر نقطه ای از دنیا که هستید شرکت
کنید و شانس خود را برای گرفتن نمره قبولی امتحان کنید.بطور معمول نمره تافل اینترنتی IBT معادل با 79 (از 120 نمره) و یا نمره تافل کاغذی PBT معادل با 550 حداقل معیارهای قبولی برای دانشگاهها هستند.

تحصیل در مقطع دکتری PhD در دانشگاه های نروژ

قدم دوم: نوشتن پروپوزال Proposal Research یا یک طرح پیشنهادی برای تحقیق در طول دوره دکترا PhD و نحوه نگارش آن

اما در مرحله و گام بعدی،داشتن یک طرح پیشنهادی برای تحقیق در طول دوره دکتری یا همان ارائه یک پروپوزال نقش بسیار مهمی در روند اقدام دانشجویان دارد.اما چگونه این کار را انجام دهیم؟!
نوشتن پروپوزال علمی چیزی نیست که بتوان آن را برای عموم رشته های تحصیلی بصورت یکسان استفاده کرد ولی برای اینکه با چند و چون و قالب های معمول و رایج پروپوزالها آشنا شوید،بد نیست نگاهی به برخی از این نمونه ها بیاندازید و از آنها ایده های لازم خودتان را بگیرید.تا جایی که مقدور است در نوشتن پروپوزال سعی کنید که از طرح یا ایده شخص دیگری الهام نگیرید و بیشتر ایده شخصی خودتان را ارائه کنید.

 

قدم سوم:یافتن دانشگاه و رشته موردعلاقه خود

دانشگاه اسلو(UiO)

دانشگاه اسلو University of Oslo بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه نروژ محسوب می شود که در سال 1811 میلادی تاسیس شده است.این دانشگاه با داشتن حدود 30,000 دانشجو دارای دانشکده های حقوق،پزشکی،دندانپزشکی،فلسفه،هنر،علوم طبیعی،علوم اجتماعی،علوم انسانی و الهیات می باشد .مقطع کارشناسی در این دانشگاه فقط به زبان نروژی است و در
عین حال حدود 40 رشته در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در این دانشگاه تدریس می شود .دوره دکترا در این دانشگاه همانند سایر دانشگاههای نروژ 3 ساله می باشد .این دانشگاه چهاربار برنده جایزه نوبل در رشته های شیمی،فیزیک و اقتصاد(2 بار) شده است.

برای اقدام برای دریافت پذیرش در مقطع دکترا PhD در این دانشگاه، ابتدا به سایت دانشگاه اسلوا بروید و در گام نخست دانشکده یا Faculty موردنظر خودتان را از ستون سمت راست صفحه انتخاب کنید تا به صفحه مربوطه منتقل شوید.دو ددلاین مشخص هم برای اقدام در مقطع دکترا در دانشگاه اسلو برای تمامی رشته ها وجود دارد.یکی ابتدای ماه سپتامبر یعنی در اوایل پائیز و یکی هم ابتدای ماه مارچ یعنی در اوایل بهار.

 


دانشگاه برگن(UiB)

دانشگاه دولتی برگن University of Bergen در شهر و بندر زیبا و تاریخی “برگن” Bergen در ساحل غربی کشور نروژ واقع شده است.شهر برگن بعنوان دومین شهر بزرگ نروژ یک مرکز فرهنگی، ماهیگیری، صنعتی و کشتی سازی به شمار می رود.
کارخانجات موجود در آن، کارخانجات فولادسازی،کشتی سازی، تجهیزات ماهیگیری، فراورده های غذایی، محصولات جنگلی و ماشین آلات الکتریکی را شامل می شوند.دانشگاه برگن در سال 1946 میلادی تاسیس شده و حدود 14,500 دانشجو دارد.دانشکده های حقوق،علوم انسانی، ریاضیات و علوم طبیعی،پزشکی و دندانپزشکی،روانشناسی و علوم اجتماعی در مقاطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکترا اقدام به پذیرش دانشجو می کنند.تحصیل در مقطع لیسانس در تمامی رشته ها به زبان نروژی است و شرایط آن در اینجا نوشته شده است.دانشجویانی هم که قصد ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس(مستر) به زبان انگلیسی را دارند،

 

 

دانشگاه صنعتی NTNU

دانشگاه فنی و مهندسی NTNU واقع در شهر دانشجویی “ترونهایم” Trondheim-دومین دانشگاه بزرگ نروژ در سومین شهر بزرگ آن- و از معتبرترین دانشگاههای اروپاست.صنایع اصلی شهر ترونهایم عبارتند از صنایع کشتی سازی،صنایع فلزی، صنایع تولید فراورده های غذایی و صنایع نساجی.

دانشگاه ترونهایم بالغ بر 20,000 دانشجو از سراسر دنیا دارد و شامل هفت دانشکده و 53 دپارتمان می باشد .این دانشگاه در رشته های فنی مهندسی و علوم پایه بسیار معتبر و در عین حال در رشته های هنر،پزشکی و علوم انسانی نیز فعال است . 30 رشته در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در این دانشگاه تدریس می شود .این دانشگاه ارتباط تنگاتنگی با بخش صنعت ایجاد کرده است و درحدود 10,000 دانشجوی بین المللی از کشورهای مختلف جهان در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه استاونگر(UiS)

دانشگاه تازه تاسیس استاونگر University of Stavanger در شهر نفت خیز “استونگر” Stavanger در ساحل غربی کشور نروژ واقع شده و در سال 2005 میلادی تاسیس شده است.این دانشگاه دارای بیش از 8,500 دانشجوست و دارای سه دانشکده علوم و فناوری،علوم اجتماعی و هنر و آموزش است.شهر استاونگر با جمعیتی در حدود 300 هزارنفر چهارمین شهر پرجمعیت نروژ است که یکی از مهمترین قطب های صنعتی و تولیدی نروژ نیز محسوب می شود.استاوانگر قطب صنعت نفت نروژ به شمار می رود و همچنین محل صنایع کنسروسازی و کشتی سازی این کشور است. منسوجات و تنباکو دیگر فراورده های مهم این شهر هستند.این شهر دارای چندین خط آهن و هواپیمایی و کشتی های اقیانوس پیماست.

 


دانشگاه ترومسو(UiT)

دانشگاه ترومسو University of Trømso در شهر “ترومسو” در شمال نروژ واقع شده و بهمین خاطر به شمالی ترین
دانشگاه جهان شهرت یافته است.این شهر از یک فرودگاه برخوردار است و به عنوان نقطه آغاز و پایگاه پشتیبانی
سفرهای قطبی به شمار می رود. یک ایستگاه هواشناسی، یک موسسه مطالعات بادها و نورهای شمالی و دانشگاه ترومسو در این شهر قرار دارند و بهمین خاطر رشته ها و دوره های مختلفی در دانشگاه ترومسو در این زمینه ها تدریس می شوند.

دانشگاه ترومسو در سال 1968 میلادی تاسیس شده و در سال 1972 میلادی رسما افتتاح شده است.این دانشگاه بزرگترین مرکز تحقیقاتی بخش شمالی نروژ محسوب می شود و در حدود 8000 دانشجو دارد.

 


دانشگاه علوم زیستی نروژ(UMB)

(UMB ( Norwegian University of Life Sciences با 150 سال قدمت ( تاسیس سال 1859 میلادی به عنوان مدرسه کشاورزی)دانشگاهی کوچک واقع در شهر “آس” (در نزدیکی شهر اسلو) بوده و حدود 3000 دانشجو ( 250 نفر در مقطع PhD ) دارد.این دانشگاه دارای 8 دپارتمان در رشته های علوم حیوانی و زیستی ،شیمی،محیط زیست،مواد غذایی،بیوتکنولوژی،ژنتیک و سایر رشته های مرتبط به علوم زیستی می باشد و در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش دارد. این
دانشگاه به داشتن فضای تحصیلی یا Campus بسیار زیبا شهرت دارد.

دانشگاه آگدر(UiA)

دانشگاه دولتی آگدر University of Agder دانشگاهی جدید التاسیس است که دانشکده های آن در دو شهر “کریستیان ساند” و “گریمستاد” Grimstad در جنوب نروژ واقع شده است.این دانشگاه در سال 1994 میلادی تاسیس شد و هم اکنون در حدود 9500 دانشجو دارد .این دانشگاه دارای 5 دانشکده علوم و مهندسی ، اقتصاد و علوم اجتماعی ، علوم انسانی ، تربیت بدنی و هنرهای زیبا می باشد .20 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 7 رشته در مقطع دکترا تدریس می گردد.

 

قدم چهارم: برقراری تماس با سوپروایزر/استاد مربوطه-ارسال ایمیل

 

گام آخر،پیدا کردن یک سوپروایزر یا یک استادی است که برای وی،پروپورزال یا موضوع تحقیقاتی موردنظرتان را ارسال کنید و از وی بخواهید تا آن را مطالعه و نظرش را درباره آن به شما بگوید.معمولا اگر در زمینه پروژه های تحقیقاتی فعال باشید و یا ایده یا یک موضوع خاصی را برای تحقیق از قبل آماده داشته باشید،جلب توجه اساتید موردنظر آسانتر خواهد بود تا اینکه منتظر بمانید تا یک موقعیت دکترا با موضوع مشخص شده خالی شود و سپس برای آن اقدام کنید.بنابراین،مهمترین گام شما ابتدا نوشتن یک طرح تحقیقاتی جدید و غیرتکراری و سپس اقدام در جهت گرفتن توجه اساتید موردنظر در دپارتمان یا دانشکده موردنظرتان است.

نکته مهم مهاجرتی برای دانشجویان دوره دکترا در نروژ

بر اساس قوانین مهاجرتی موجود در نروژ،طول مدت تحصیل شما در مقطع دکتری در نروژ جزو مدت حداقل سه سال لازم جهت اقدام برای دریافت اقامت دائمی نروژ محسوب می شود.این یعنی آنکه شما پس از پایان مدت تحصیلات تان می توانید برای دریافت اقامت دائمی خود اقدام کنید.خانواده فرد دانشجو (همسر یا شوهر به همراه فرزند/فرزندان) نیز پس از سه سال شامل حق دریافت اقامت دائمی نروژ می شوند.

 

تهیه،تنظیم و نگارش: علی مهدی پور

+دفترچه سوالات ازمون دکتری سراسری سال ۱۳۹۵