رویش یک شرکت دانش بنیان در بومی سازی تجهیزات حساس مخابراتی

رویش یک شرکت دانش بنیان در بومی سازی تجهیزات حساس مخابراتی

رویش یک شرکت دانش بنیان در بومی سازی تجهیزات حساس مخابراتی

به گزارش  کنکوری ارشد دکترا به نقل از خبرنگار گروه علمی ایرنا، یکی از نیازهای امروز کشورمان برای دستیابی به توسعه به طور حتم حرکت به سوی سوی تولید ثروت از علم و دانش و جلوگیری هرچه بیشتر از خام فروشی نعمات خدادادی از جمله نفت است، این موضوع که همواره از تاکیدات رهبر معظم انقلاب نیز می باشد تنها با حمایت های همه جانبه از شرکت های دانش بنیان محقق خواهد شد.
موضوعی که مورد توجه جدی دولت یازدهم قرار گرفته است و دولت تدبیر با وضع قوانین مختلف در حمایت از شرکتها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوریها و اختراعات گام های بسیار مناسبی را در این زمینه برداشته است.
چراکه سیاست حمایت از شرکت های دانش بنیان از سویی ایجاد بازار کار برای خیل عظیمی از فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی را به دنبال خواهد داشت و از طرف دیگر بعنوان یکی از میانبرهای بسیار تاثیرگذار در دستیابی به توسعه، مسیر تبدیل ایده به ثروت تسهیل و امکان تولید بسیاری از اقلام وارداتی که سالانه میلیاردها دلار صرف واردات آن می شود فراهم خواهد شد.
شرکت پرتوتماس نوین یا پرمان یکی از شرکت های موفق حوزه دانش بنیان و صنایع ‘های تک’ کشور است که در سال 1380با مدیریت و مشارکت مجموعه ای از اساتید دانشگاهی که دارای سوابق مدیریتی، اجرایی و فنی فراوانی در حیطه فناوری ارتباطات هستند شروع به کار کرد.
پرتوتماس تنها تولید کننده سیستم های مخابرات SDH دارای تاییدیه از سازمان تنظیم و مقررات رادیویی است و در طول 12 سال موفق شده است که انواع و اقسام مدل های مختلف این دستگاه را تولید و به بازار مصرف که عمدتا مراکزدولتی می باشد ارائه و خود را اثبات کند.
موفقیتی که به گفته بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تنها در سایه تجمیع و انباشت نیروی متخصص و تحصیلکرده و توجه دولت برای این شرکت ایجاد شده است .
وی در بازدید امروز شنبه خود از شرکت دانش بنیان پرتوتماس نوین ضمن تقدیر از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به جهت خریدهایی که از این شرکت داشته است، گفت:این وزارتخانه طرح های خوبی به بصورت مشترک به شرکت پرمان و یک شرکت دانش بنیان دیگر ارائه کرده است که طرح توانا بعنوان یک طرح ملی از جمله این طرح هاست.
سلطانی با تاکید براینکه، پرتوتماس توانسته است محصول خود را با کیفیت مناسب و با قیمت رقابتی تولید کند ادامه داد: در حال حاضر شرکت پرتوتماس در رقابت کیفی با یک شرکت چینی توانسته است موفق باشد و جای خودش را باز کرده است و می تواند به راحتی رقبای خود را از بازار خارج کند، این درحالی است که بسیاری از شرکت ها متاسفانه در طول سالهای گذشته به دلیل اینکه نتوانسته اند بازار را شناسایی کنند از رده تولید خارج شدند.
وی به تسهیلات ارائه شده به این شرکت از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: این صندوق سه میلیاردتومان برای ساخت دستگاه های مخابراتی نوری جدید که تا پیش از این همه از خارج وارد می شده است به این شرکت ارائه کرده است ضمن اینکه یک میلیارد و 200 میلیون تومان نیز برای تولید و تحویل 300 دستگاه SDH به شرکت رایتل ارائه کرده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون این شرکت دارای پنج درصد سهم بازار تثبیت شده است در عین حال گفت: البته پرتو تماس نوین می تواند این سهم را به 80 درصد برساند و ما در این مسیر پشتیبان این شرکت هستیم.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با تاکید براینکه چنین شرکت هایی بایستی به بازارهای صادراتی خود فکر کنند نیز افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی در صورت دریافت طرح های تکمیلی از این شرکت بصورت مشارکت یا ارائه تسهیلات حمایت خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر مدیرعامل این شرکت استاد دانشگاه صنعتی شریف است گفت: این شرکت در حال حاضر بعنوان یک الگو برای شرکت های دانش بنیان در کشور مطرح است و اساتید دانشگاه نیز بایستی با استفاده از فارغ التحصیلان و دانشجویان برتر کشور در راستای راه اندازی اینگونه شرکت ها گام بردارند.

**تنها تولید کننده تجهیزات مخابراتی که دارای تائیدیه سازمان تنظیم مقررات است
اما دکتر محمدرضا پاکروان استاد دانشگاه صنعتی شریف و مدیرعامل شرکت پرتوتماس نوین در خصوص محصولات تولیدی این شرکت نیز با بیان اینکه، این شرکت در این حوزه طراحی و تولید سیستم های مخابراتی نوری و شبکه های دیتا فعالیت می کند افزود:این تجهیزات تولیدی در زمینه ارتباطات اینترنت، موبایل، صدا و تصویر در فواصل دور و نزدیک با استفاده از فیبر نوری است.
وی با بیان اینکه، این شرکت دارای 71 نیرو است که بیش از 70 درصد آنها دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا هستند، افزود: این شرکت در طول سال های گذشته توانسته است در ساخت تجهیزات سیستم های مخابراتی نوری یا فناوری پیشرفته SDH رشد فوق العاده ای داشته باشند،
مدیرعامل شرکت پرتوتماس نوین افزود:مصرف کنندگان بزرگ این تجهیزات شرکت های مخابراتی و شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکتهای مخابراتی استانی و همینطور شرکت ها و نهادهای دیگری که از فیبرهای نوری برای بستر ارتباطی خود استفاده می کنند.
وی با اشاره برخی حوزه ها که از تجهیزات ساخت این شرکت استفاده می کنند افزود: در حال حاضر شرکت نفت ایران در کنار خطوط لوله های خود از فیبر نوری استفاده و از این تجهیزات بهره می برد ضمن اینکه، در صنعت برق کشور نیز برای ایجاد ارتباطات از فیبر نوری و تجهیزات ساخت این شرکت استفاده می شود.

**رشد 750 برابری سرعت انتقال داده/ ارزآوری 30 میلیارد تومانی در طول سه سال گذشته
پاکروان با بیان اینکه، این شرکت تولید تجهیزات خود را از 12 سال پیش شروع کرده و در طول این سالها انواع و اقسام مدل های مختلف را تولید و به بازار ارائه کرده است، افزود: این درحالی است که رشد انتقال داده دستگاه تولیدی به لحاظ فنی در حال حاضر به 250 گیگابایت در ثانیه افزایش داشته است.
مدیرعامل شرکت پرتوتماس نوین افزود: این درحالی است که سال 1382 نمونه اولیه ساخت این دستگاه تنها قادر به انتقال 3 دهم گیگابایت داده در ثانیه بوده است، این یعنی رشد 750 برابری سرعت در تجیهزات به لحاظ فنی توانسته اند ایجاد شود و این فوق العاده است.
وی در خصوص اینکه آیا در فضای رقابتی ایجاد شده آیا تولیدات شرکت پرتوتماس می تواند با نمونه خارجی خود رقابت کند یا خیر نیز گفت:ما در طول این سالها به تدریج توانمندی های خودمان را افزایش داده ایم و به تدریج توانسته ایم قابلیت رقابت با شرکت های خارجی را برای خودمان ایجاد کنیم.
مدیرعامل شرکت پرتو تماس نوین با بیان اینکه، این شرکت دانش بنیان توانسته است صرفه جویی ارزی مناسبی برای کشور فراهم کند، تصریح کرد:در طول سه سال گذشته بیش از 3 هزار سیستم به ارزش 30 میلیارد تومان طراحی و تولید و به مشتریان خود عرضه کرده ایم.
پاکروان با اشاره به واگذاری یک پروژه ملی تحت عنوان پروژه ‘توانا’ از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت به این شرکت و یکی دیگر از شرکت های فناور و دانش بنیان فعال در این زمینه گفت: پروژه توانا بابه کارگیری حداکثر توانمندی های تولید کنندگان داخلی در زمینه تجهیزات فنی و مدیریت شبکه یکپارچه در بیش از 11 هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری شرکت ارتباطات زیر ساخت اجرا می شود.
مدیرعامل شرکت پرتوتماس نوین با تاکید براینکه این پروژه هم اکنون در حال اجراست افزود:پروژه توانا 100 نقطه را در 12 استان پوشش می دهد و طبق قرارداد تا انتهای سال 1396 بخش بسیار زیادی از این شبکه راه اندازی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *