استفاده از ظرفیت های هدر رفته انرژی برای اقتصاد ملی با جایگزینی خودروهای فرسوده

استفاده از ظرفیت های هدر رفته انرژی برای اقتصاد ملی با جایگزینی خودروهای فرسوده

استفاده از ظرفیت های هدر رفته انرژی برای اقتصاد ملی با جایگزینی خودروهای فرسوده

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «بیژن نامدار زنگنه» امروز (دوشنبه) در مراسم انعقاد و امضای قرارداد جایگزینی 10 هزار تاکسی فرسوده با گازسوز، اظهار داشت: ایده این قرارداد که نخستین بار در بودجه سال 1393 مطرح شد و مجلس نیز همکاری بسیار نزدیکی با دولت در این باره داشت، امروز به شاهکار همکاری دولت و مجلس تبدیل شده است.
زنگنه با اشاره به زمانی که قیمت هر بشکه نفت بین 80 تا 90 دلار بود، یادآور شد: آن زمان دست کم سالیانه 80 میلیارد دلار یارانه به سوخت داده می شد که تهدیدی برای اقتصاد ملی بود، اما در این طرح به یک فرصت تبدیل شده است.
وی بیان داشت: امروز برای نخستین بار است که از ظرفیت های هدر رفته برای اقتصاد ملی استفاده می شود که برای دولت با جلوگیری از هدر رفت سوخت، برای مصرف کنندگان با پرداخت پول کمتر برای خرید خودروها و برای محیط زیست با کاهش آلودگی هوا، برد محسوب می شود.
وزیر نفت تصریح کرد: در این موضوع حتی تا یکصد میلیارد دلار می توان پروژه تعریف کرد و کار انجام داد.
زنگنه افزود: اکنون در مرحله نخست کار، برای رفع موانع و مشکلات تحویل 10 هزار دستگاه خودروی اولیه بیشترین سختی کار وجود دارد، اما پس از آن کار توسعه خواهد یافت.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: بهینه سازی مصرف سوخت مسئولیت بزرگی است که در راستای اقتصاد مقاومتی بوده و به کارآمدی و مردمی کردن اقتصاد می انجامد.
زنگنه گفت: اجرای این مهم و بهینه سازی مصرف سوخت منجر به ایجاد تقاضا و اشتغال بیشتر می شود؛ اما فرقش این است که پول پس از انجام صرفه جویی در مصرف سوخت، داده می شود.
به گزارش ایرنا، در این جلسه همچنین «علی وکیلی» مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: ماده 12 قانون رفع موانع تولید، قانونی مترقی است که این شرکت تاکنون هفت مصوبه از طریق آن از شورای اقتصاد اخذ کرده است.
وی خاطرنشان کرد: این مصوبه ها درباره جایگزینی 65 هزار کامیون و کشنده به ارزش 2.7 میلیارد دلار، طرح توسعه ریلی بار و مسافر تا سقف ارزش هفت میلیارد دلار، افزایش کارایی 600 هزار موتورخانه با سقف ارزش دو میلیارد دلار، جایگزینی 17هزار خودروی فرسوده با خودروی گازسوز، یکصد مگاوات CCHP (تولید همزمان برق، حرارت و برودت) با کنسرسیومی از شرکت های داخلی و طرح برقدار کردن 50 هزار چاه و پمپ کشاورزی است.
وکیلی با اشاره به قرارداد جایگزینی 10 هزار تاکسی فرسوده با گازسوز هیبریدی، یادآوری کرد: اولویت وزارت نفت استفاده از سوخت گاز است و در همین راستا، امروز قرارداد دو هزار دستگاه تاکسی امضا شد.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از پایین بودن پیمایش خودروهای داخلی با هر بار سوختگیری گاز انتقاد کرد و خواستار آن شد تا صنایع داخلی توجه بیشتری به این مهم داشته باشند.
در ادامه، «سید حمید کلانتری» معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مصرف انرژی در ایران 4.5 برابر میانگین مصرف متعارف جهانی است و علاوه بر آن با مشکلات زیست محیطی به دلیل برخوردار نبودن از امکانات حمل و نقل مواجه ایم.
وی بیان کرد: اینک دو هزار و 200 تعاونی حمل و نقل در کشور با 180 هزار عضو فعالند که با احتساب 60 هزار راننده ای که با آنها همکاری می کنند، 240 هزار نفر در آن مشغول به فعالیتند.
کلانتری با اشاره به مسئولیت اجتماعی تعاونی ها، تصریح کرد: اگر مقوله بهینه سازی مصرف سوخت سریع تر و گسترده تر ادامه یابد، وزارت تعاون آماده همکاری های بیشتر در این زمینه است.
به گزارش ایرنا، امروز قرارداد جایگزینی 10 هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز هیبریدی بین شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و اتحادیه تعاونی های سراسری تاکسیرانی کشور منعقد و مبادله شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *