تصویب اهداف کمی سند ملی نوآوری صنایع، محصولات فرهنگی وفناوری های نرم

تصویب اهداف کمی سند ملی نوآوری صنایع، محصولات فرهنگی وفناوری های نرم

تصویب اهداف کمی سند ملی نوآوری صنایع، محصولات فرهنگی وفناوری های نرم

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، دکتر منصور کبگانیان که عصر سه شنبه در خصوص مصوبات صد و نودمین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران سخن می گفت، دستور نشست امروز این ستاد را بررسی سند ملی نوآوری صنایع و محصولات فرهنگی و فناوری های نرم عنوان کرد.
وی در باره اهمیت این سند اظهارکرد: صنایع و محصولات فرهنگی و فناوری های نرم با قابلیت تولید دوهزار و 250 میلیارد دلار ارزش اقتصادی و ایجاد حدود 30 میلیون شغل در دنیا روز به روز مورد توجه کشورهای بیشتری قرار می گیرد.
کبگانیان در ادامه گسترش نفوذ فرهنگی و تقویت جایگاه کشور در عرصه های بین المللی، حراست از هویت ملی، توسعه اجتماعی، احیا و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی، بهره مندی از فناوری های در جهت رفع معضلات اجتماعی کشور، افزایش سطح دسترسی عموم شهروندان به خدمات و محصولات فرهنگی بومی، توسعه اقتصاد مقاومتی و همچنین مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی و توسعه انقلاب اسلامی را از آثار توسعه صنایع فرهنگی و فناوری های نرم برشمرد.
وی با بیان اینکه بخش هایی از این سند در جلسات قبل به تصویب رسیده بود، گفت: بخش اهداف کمی مورد سئوال بود؛ چراکه اهداف مشخصی در این سند تعریف شده اما به جهت اینکه آیا قابل دسترسی است یا خیر وضعیت موجود این شاخص ها مورد بررسی قرار گرفت و اعضای حاضر با استدلال بیشتری این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود:بعنوان مثال برای سهم بازار سینما در افق چشم انداز دو دهم درصد پیشنها شده که پس از اینکه مشخص شد این سهم در سال 1394 حدود یک دهم درصد بوده است، لذا این افزایش دو برابری مورد تصویب اعضا قرار گرفت.
وی با اشاره به تصویب سهم 30 درصدی در بازار رایانه ای در بازار داخلی که از نقش پررنگ فرهنگی و همچنین جاذبه زیادی در بین جوانان برخوردار است، گفت: البته این نگرانی وجود دارد که آیا به این سهم تا حدودی سنگین دست خواهیم یافت یا خیر که با استدلالات موجود مبنی بر دارا بودن تنها سهم بازار داخلی 10 درصدی، مقرر شد که همان 30 درصد تصویب شود که در این حوزه معاونت علمی و فناوری باید حمایت های بیشتری داشته باشد.
کبگانیان همچنین با اشاره به مصوبات امروز ستاد راهبری نقشه جامع علمی در ارتباط با سهم و رتبه گردشگری در منطقه اظهارکرد: در جلسه امروز پیشنهاد شد که حداقل ما رتبه چهارم را داشته باشم چراکه سهم گردشگری در سال 1394 حدود پنج میلیون نفر است و رسیدن به رتبه چهارم یعنی افزایش گردشگران به 20 میلیون نفر با وجود جاذبه های حوزه سلامت و همچنین حوزه زیارت مناسب به نظر می رسید.
وی ادامه داد: در بحث مربوط به بخش اسباب سازی ها که این نیز در فرهنگ سازی کودکان و نوجوانان از نقش پررنگی برخوردار است نیز بحث هایی مبنی بر مناسب نبودن وضع موجود شکل گرفت، چراکه در سالا 1394 تنها پنج درصد از تولید اسباب بازی ها مربوط به تولید داخلی است و عدد 25 درصد که نسبت به وضع موجود مقداری جهشی است به تصویب رسید.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه اهداف کمی دیگری در حوزه های مختلف مانند لوازم التحریر، نوشت افزار، انتشارات بومی، تولیدات فرهنگی داخلی برای شبکه های تلوزیونی جهان اسلام و طراحی و تولید پوشاک ایرانی در جلسه امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: این شاخص ها بدون ذکر اعداد کارشناسی که باید در جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور به بحث گذاشته شود به تصویب رسید.
وی همچنین با بیان اینکه، در نشست امروز در بخش ماده شش تعداد 10 راهبرد به تصویب رسید افزود: رصد وارزیابی نیازها، حمایت از برندهای صنایع مختلف محصولات فرهنگی و حمایت از کارآفرینی در این حوزه، جامع نگری و هم افزایی درون شاخه ها و بین شاخه های مختلف صنایع فرهنگی و کارآمد سازی و تقویت راهکارهای مالی در این حوزه و همچنین بهره مندی از همکاری های بین المللی به خصوص کشورهای اسلامی مورد تصویب قرار گرفت.
کبگانیان همچنین با اشاره به اینکه، در نشست امروز گزارشی از وضعیت علم و فناوری ارائه و شاخص های موجود و همچنین وضعیت ایران نسبت به رقبا و جایگاه کشور در حوزه تولید علم و فناوری نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت، این گزارش را گزارشی مناسب دانست و افزود: البته در بخش تخصصی در این گزارش دستاوردهای حوزه نانو مورد بررسی قرار گرفت.
وی همچنین یکی از مباحث پیش از نشست امروز شورای نقشه جامع علمی کشور را سند 2030 ذکر و با بیان اینکه، برخی از اعضاء در ارتباط با این سند بار دیگر ابراز نگرانی خود را اعلام کردند، افزود:البته ما این را بصورت رسمی تحت عنوان یک سند نمی شناسیم.
وی با تاکید براینکه، اسناد الزام آور در نظام جمهوری اسلامی برای مراحل تصویب از یک گردش مشخص برخوردارند، گفت: حتی با وجود اینکه نام این سند را به اسم چارچوب عمل گزارش 2030 تغییر داده اند نگرانی های شورای انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی همچنان وجود دارد.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به دلائل این نگرانی اشاره و با بیان اینکه، متاسفانه اصلاحات لازم در این سند انجام نشده است گفت: این سند به طور حتم تعهداتی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است، لذا مقرر شد در جلسه بعدی این سند همراه با مستندات کارشناسان حوزه مربوطه در آموزش و پرورش و وزارت علوم و تحلیل دبیرخانه ستاد نقشه به منظور اتخاذ تصمیمات لازم در دستور کار قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *