۱۰ کشور برتر بر اساس تعداد درخواست‌های ثبت اختراع نانو در سال ۲۰۱۶

۱۰ کشور برتر بر اساس تعداد درخواست‌های ثبت اختراع نانو در سال ۲۰۱۶

 اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده (USPTO) و اداره ثبت اختراع اروپا (EPO) به عنوان دو مرکز مهم ثبت اختراع در سطح جهان شناخته می‌شوند. بر اساس بررسی آماری انجام گرفته از بانک داده Orbit مشخص شد که در سال ۲۰۱۶ مجموعا ۱۹ هزار و ۵۶۳۳ اختراع در زمینه فناوری نانو در اداره ثبت اختراع آمریکا منتشر شده است.

از این تعداد اختراع، ۸ هزار و ۴۸۴ مورد اختراعات به ثبت رسیده (Granted patents) و ۱۱هزار و ۷۹ مورد مربوط به درخواستهای ثبت اختراعات منتشر شده (Published patent applications) است.

بر اساس تعریف جدید استت نانو بر اساس استاندارد ایزو (ISO/TS 18110) اختراعاتی در حوزه فناوری نانو قرار می‌گیرند که حداقل دارای یک ادعای (Claim) مرتبط با فناوری نانو باشند و یا بر اساس کدهای طبقه‌بندی IPCدارای کدی مرتبط با حوزه فناوری نانو باشند. بر همین اساس برای اداره ثبت اختراع اروپا در سال ۲۰۱۶ مجموعا ۳ هزار و ۵۸۹ اختراع در زمینه فناوری نانو منتشر شده است که در مقایسه با اداره ثبت اختراع آمریکا این تعداد حدود ۱۸صدم ( حدود یک پنجم) اختراعات منتشر شده در USPTO است. از این تعداد ۲۰۰۶۶ مورد اختراعات به ثبت رسیده و هزار و ۵۸۳۳ مورد مربوط به درخواست‌های ثبت اختراع منتشر شده در حوزه فناوری نانو است.

آمریکا با دارا بودن سهمی بیش از ۵۰ درصد از کل اختراعات ثبت شده در حوزه فناوری نانو در USPTO رتبه اول را از این حیث دارد. کره جنوبی و ژاپن با اختلاف فاحشی نسبت به آمریکا در این رتبه بندی در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. نکته قابل توجه در این رتبه‌بندی پیشی گرفتن کره جنوبی از ژاپن در این مورد در سال ۲۰۱۶ است که این موضوع در بررسی آمار سال ۲۰۱۵ توسط استت نانو پیش‌بینی شده بود.

۱۰ کشور برتر بر اساس تعداد درخواست‌های ثبت اختراع نانو در سال ۲۰۱۶

بررسی مجموع اختراعات به ثبت رسیده و درخواست‌های ثبت اختراع منتشر شده در حوزه فناوری نانو در اداره ثبت اختراع آمریکا در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که این تعداد نسبت به سال ۲۰۱۵ رشد چندانی نداشته و فقط به میزان اندک یک درصد رشد داشته است که نسبت به سال پیش (حدود۸٫۸ درصد رشد) کاهش محسوسی را نشان می‌دهد. از طرف دیگر رشد این شاخص برای مرکز ثبت اختراع اروپا نسبت به سال ۲۰۱۵ میزان ۸۴٫۲۰ درصد بوده است که نسبت به سال گذشته (حدود ۸۸٫۷ درصد) حدود ۳ برابر رشد را شاهد هستیم. این رشد تعداد اختراعات در مرکز ثبت اختراع اروپا را می‌توان به نوعی به علت توجه کشورهای جهان به بازار منطقه اروپا دانست.

ایران در سال ۲۰۱۶ تعداد ۳۷ اختراع در حوزه فناوری نانو در اداره ثبت اختراع آمریکا منتشر کرده است که از این تعداد ۱۰ مورد اختراع به ثبت رسیده و تعداد ۲۷ مورد درخواست ثبت اختراع منتشر شده است. از نظر رتبه در زمینه اختراعات ثبت شده در حوزه فناوری نانو در USPTO نسبت به سال ۲۰۱۵ ایران با یک پله سقوط در رتبه ۲۵ جهان قرار گرفته است که این نزول به دلیل کاهش رشدی معادل با ۲۰ درصد در تعداد اختراعات ثبت‌شده نسبت به سال ۲۰۱۵ است.

اما در زمینه درخواست‌های ثبت اختراع حوزه فناوری نانو ایران علیرغم رشدی معادل با ۱۵ درصد در تعداد درخواست ثبت اختراع منتشر شده بدون تغییر نسبت به سال ۲۰۱۵ در جایگاه ۲۴ جهان قرار گرفته است. همچنین همانند سال‌های قبل هیچ پتنت نانویی از ایران در اداره ثبت اختراع اروپا ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *