تمام اسناد مصوب ستاد نقشه جامع علمی کشور برای اجرا پایش می شوند

تمام اسناد مصوب ستاد نقشه جامع علمی کشور برای اجرا پایش می شوندتمام اسناد مصوب ستاد نقشه جامع علمی کشور برای اجرا پایش می شوند

تمام اسناد مصوب ستاد نقشه جامع علمی کشور برای اجرا پایش می شوند

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا، اسفندماه سال 1394 بود که سند آمایش آموزش عالی پس از گذشت چندین سال سرانجام در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، سندی که گفته می شود هدف از تهیه و تصویب آن توسعه هوشمند و هدفمند آموزش عالی بر اساس آمایش سرزمینی است.
اما یکی از پرسش های مهم این است که آیا اساسا نظارتی بر نحوه و میزان اجرای این سند و سایر اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد یا خیر؟ سوالی که البته دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در پاسخ به آن، به خبرنگار گروه علمی ایرنا اظهارکرد: به طور حتم اینطور نیست که ستاد این اسناد را تصویب و سپس رها کند.
دکتر منصور کبگانیان با بیان این که برای رصد و پیگیری نحوه و میزان اجرای اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیته هایی تشکیل شده است، افزود: وظیفه این کمیته ها تهیه گزارش و ارائه آن در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی در عین حال تاکید کرد: البته اجرای برخی اسناد مصوب به علت گستردگی زمانبر است و اجرای برخی نیز احیانا با کندی یا خطا همراه است که برای شناسایی آسیب ها، گزارش هایی رسمی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی برای روسای سه قوه قرائت می شود، ضمن این که یک نسخه از گزارش برای رهبر معظم انقلاب نیز ارسال می شود.
کبگانیان در خصوص وضعیت اجرای اسناد مصوب شورا بیشتر توضیح داد: البته وجود برخی مسائل در دستگاه ها در نحوه اجرای اسناد مصوب طبیعی به نظر می رسد چراکه در شرایط فعلی زیرساخت های لازم و کیفی برای ورود به گسترش کمی را ندارند.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: در عین حال برخی دستگاه ها نیز در اجرای اسناد مصوب بهتر و موفق تر عمل کرده اند بنابراین اگر تمام گزارش های کمیته پیگیری دریافت شود، چگونگی و وضعیت اجرای اسناد مصوب از سوی تمام دستگاه ها را اطلاع رسانی خواهیم کرد.
وی به طور مشخص به اسناد مصوب در حوزه علم و فناوری اشاره و با بیان این که این اسناد به علاوه اسنادی همچون بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی شامل 8 سند ملی و فرابخشی است، گفت: البته چند سند دیگر به تصویب رسانده ایم که متاسفانه هنوز برای اجرا ابلاغ نشده است.
کبگانیان ضمن اعلام نارضایتی شورای عالی انقلاب فرهنگی از اجرا نشدن دقیق و سریع سند آمایش آموزش عالی، اظهارکرد: البته برخی اسناد نیز همچون سند دریایی یا سند انرژی های تجدیدپذیر در نوبت امضای ریاست محترم جمهوری است.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: یکی از این گزارش ها که مقداری طولانی شد، سند هوا فضا بود؛ ما سند هوایی را دریافت کرده بودیم که خوشبختانه دقیق بود اما برای سند فضایی مدتی معطل ماندیم زیرا مراجع ذیربط گزارش لازم را ارائه نکرده بودند و یا اگر ارائه کرده بودند، با نقص هایی همراه بود.
وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر این اطلاعات با همکاری مرکز ملی فضایی کشور جمع آوری کامل شده است و در دستور کار آتی ستاد قرار خواهد گرفت. بنابراین گزارش سند هوا و فضا شاید گزارش دوم و یا سوم است که آماده خواهد شد.
دبیر شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور سرعت عمل در اجرایی کردن مصوبات راهبردی نقشه جامع را در قرار گرفتن کشور در ریل صحیح توسعه بسیار اثرگذار دانست.
علمی ** 1836 *

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *