ابداع پوشاک هوشمند برای کنترل عادات غذایی

ابداع پوشاک هوشمند برای کنترل عادات غذایی

ابداع پوشاک هوشمند برای کنترل عادات غذایی

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شبکه خبری یورونیوز، محققان این طرح موسوم به ‘سیمپل اسکین’ پیش نمونه تیشرت هوشمندی را ساخته اند که می تواند به شما بگوید چقدر غذا خورده اید و چه میزان مایعات نوشیده اید. حسگرهای نرم در یقه آن، به شکلی ناملموس عمل بلع را تشخیص می دهند.
الیویه آمفت، استاد فناوری حسگرها در دانشگاه پاسو می گوید: با کمک این فناوری می توان رفتارهای پیچیده را در طول روز زیر نظر گرفت. به عنوان مثال اگر کاربر در طول روز مایعات کم بنوشد، این فناوری می تواند کمبود آب بدن را تشخیص دهد و هشدار دهد؛ این فناوری به ویژه برای مبتلایان به دیابت مفید است و همچنین با ارائه داده های واقعی، به کسانی که اضافه وزن دارند، توصیه های لازم را می دهد.
نمونه ای دیگر از قابلیت های این حسگرهای پارچه ای، استفاده از آنها در فریم عینکی است که می تواند میزان ارتعاشات جمجمه را هنگام جویدن اندازه بگیرد. الگوی ارتعاشات نشان می دهد که فرد مشغول خوردن چیست.
کاربردهای مختلف حسگرهای پارچه ای که در این پروژه تحقیقاتی در نظر گرفته شده، همه بر پایه یک نوع پارچه مصنوعی است که در آن فیبرهای پلیمری با الیاف رسانا از جنس نقره یا مس در هم تافته شده است.
به گفته محققان، این پارچه کاملاً انعطاف پذیر است و هوا هم از آن عبور می کند، به عبارت دیگر به راحتی روی بدن قرار بگیرد و هیچ مشکلی هم در زمینه تعریق بدن ایجاد نمی کند.
یکی دیگر از کاربردهای این فناوری در پادری های هوشمندی است که می تواند تعداد افراد حاضر در اتاق را بشمارد و حتی نحوه گام برداشتن آنها را تشخیص دهد.
به کارگیری این فناوری در روکش صندلی برای کمک به درست نشستن افراد و یا هشدار به راننده برای توجه به جاده از جمله کاربردهای فناوری جدید است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *