معاون وزیر علوم:دانشگاه ها باید اتاق فکر باشند

معاون وزیر علوم:دانشگاه ها باید اتاق فکر باشند

معاون وزیر علوم:دانشگاه ها باید اتاق فکر باشند

به گزارش ایرنا، سیدضیا هاشمی روز چهارشنبه در نشست کارگروه اجتماعی و فرهنگی و تخصصی اتاق فکر استان سمنان در سالن جلسات میثاق دانشگاه این شهر، با بیان این که دانشگاه ها از لحاظ قانونی تفاوت هایی با سایر سازمان ها دارند، یادآورشد: دانشگاه ها با استقلال نسبی که دارند عرصه گفت وگو و گفتمان را ایجاد می کنند.
هاشمی با بیان این که در بخش های دیگر دولتی عملکردها بر اساس بخش نامه ها، دستورالعمل ها انجام می شود ولی اقدام ها در دانشگاه بر اساس نقد و گفت وگو است، افزود: برخلاف وجود ظرفیت های بالای اجتماعی به ویژه نخبگان، ضعف هایی در داشتن فرهنگ گفت وگو در تعاملات اجتماعی در جامعه وجود دارد.
وی با تاکید اینکه دانشگاه اتاق فکر جامعه هستند، گفت: ایده های اتاق فکر دانشگاه ها باید باعث اصلاح و منشا تحولات طرح های کلان در کشور شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات افزود: محصولات فکری و نظریه های تولیدی اتاق فکر درقالب مساله شناسی و راهبردی در اختیار رییس جمهوری و دستگاه های مرتبط که منشا تحولات طرح های کلان در کشور است قرار می گیرد که باعث تغییر مسیر واصلاح طرح ها می شود.
وی با بیان اینکه در سفرهای رییس جمهوری به استان ها یکی از جدی ترین گزارشات که مبنای تصمیم گیری بوده، طرح های اتاق فکر استانها بوده است، تصریح کرد: محصولات تولیدی این اتاق فکر بدون صرف هزینه، به تولید نظریه های با جمعی از نخبگان می پردازد.
هاشمی با اشاره به اینکه محصولی که از ایده های اتاق فکر تولید می شود در 2 سطح منطقه ای و ملی اجرایی می شود، تصریح کرد: در حوزه مدیریت استانی ایده های اتاق فکر در اختیار مدیران استان ها قرار گرفته تا بتواند سطح کارآمدی دولت را بیان و برای اصلاح امور در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: اتاق فکر بستری برای بیان دیدگاه های مختلف و جمع نظر صاحب نظران حوزه های مختلف با ایده های مشترک است که منجر به راهبرد شود.
وی با بیان این که نخبگان سرآمد و صاحب نظر هستند، خاطر نشان کرد: اختلاف رای و دیدگاه های مختلف نسبت به موضوعات یک فرصت برای بررسی ابعاد مختلف موضوعات است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات با بیان این که کار اتاق فکر فقط تولید نظریه وفکر نیست و سه گروه نخبگان، مدیریتی، دانشگاهی اجتماعی در این اتاق حضور دارند، گفت: دانشگاهیان به عنوان پیش قدم اجتماع و کانون نخبگان در این اتاق های فکر حضور دارند، البته دانشگاه به عنوان اتاق فکر مدعی این نیست که همه مسایل را دانسته و می تواند حل کند.
در این نشست عباس هنربخش رئوف رییس دانشگاه ، امیربینایی مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری سمنان و جمعی از استادان دانشگاه های استان سمنان حضور داشتند.
شبکه اتاق فکر استانی به عنوان طرحی از سال 93 به صورت مشترک به وسیله مرکز بررسی راهبردی ریاست جمهوری و معاونت فرهنگی اجتماعی وزرات وزارت علوم تاسیس شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *