وجود آموزش عالی مناطق آزاد را از جهت توسعه پایدار دگرگون می کند

وجود آموزش عالی مناطق آزاد را از جهت توسعه پایدار دگرگون می کند

وجود آموزش عالی مناطق آزاد را از جهت توسعه پایدار دگرگون می کند

به گزارش ایرنا ،محمود نیلی احمد آبادی عصر پنجشنبه در گردهمایی روسای 13 دانشگاه برتر کشور که در محل پردیس دانشگاه شریف برگزار شد، با تاکید بر اینکه حضور دانشگاه ها در مناطق آزاد سبب خیر و برکت دوجانبه برای منطقه و دانشگاه است، افزود: حضور جوانان نخبه، استادان و خانواده های آنان در جزیره کیش می تواند در ترکیب جمعیت و توسعه آن تاثیرگذار باشد.
نیلی احمد آبادی با بیان اینکه امروزه در دنیا ،کشور توسعه یافته ای وجود ندارد که در آن دانشگاه ها نقش محوری نداشته باشند، اظهار داشت: میان توسعه دانشگاه ها و توسعه آموزش عالی یک رابطه خطی وجود دارد .
رئیس دانشگاه تهران به حضور دانشگاه ها و فرصت تجربه های جدید در منطقه اشاره و ابراز امیدواری کرد که با همگامی و همکاری منطقه آزاد کیش بتوانیم تجربه های منحصر بفردی را در جهت توسعه بیشتر در منطقه رقم بزنیم .
وی تاکید کرد: پردیس ها این فرصت را به دانشگاه ها می دهند تا تجربه های جدید را اعمال کنند و با توجه به سیاست بین المللی کردن دانشگاه ها و داشتن زیر ساخت های منطقه آزاد، امکان تجربه واحدهای بین المللی در محل دانشگاه ها آسان تر و بهتر است.
نیلی احمدآبادی منطقه آزاد کیش را منطقه ای منحصر به فرد در ایران عنوان کرد و افزود : توسعه آن بطور نسبی توسعه ای پایدار بوده و بیشترین ظرفیت را برای تجربه توسعه آزاد در کشور فراهم می کند و به جرات و صراحت می توان گفت در کشور موقعیتی مانند کیش را نداریم.
وی گفت : دانشگاه ها می توانند در موضوعات و تحقیق های خود به این تجربه کمک کنند و این گردهمایی نیز فرصتی را فراهم می کند تا بدانیم که دانشگاه ها چطور می توانند به الگوی توسعه در کشور به واسطه اجرا در منطقه آزاد کمک کنند.

*کمک به دانشگاه ها کمک به توسعه کشور است
به گزارش ایرنا ، مدیر عامل منطقه آزاد کیش نیز در این گردهمایی گفت : امیدواریم پایگاه مهمی برای حضور دانشگاه های برتر کشور در کیش باشیم ، ماموریت ما ملی است و اعتقاد داریم هر چه به دانشگاه کمک کنیم، به توسعه کشور کمک کرده ایم.
علی اصغر مونسان با تاکید بر اینکه دانشگاه ها مبداء و منشاء خیر هستند و هر کجا که نیاز به توسعه باشد یکی از ارکان اصلی به حساب می آیند، اظهارکرد: دانشگاه های حاضر در کیش بسیار به توسعه کیش و تربیت نیرو کمک کرده اند.
مدیر عامل منطقه آزاد کیش افزود : دوره تولید علم برای تبدیل صرف به کتاب گذشته است، امروز ما به تجاری سازی نیاز داریم تا در خدمت توسعه پایدار قرار گیرد و تحقیقات منجر به تولید یک کار ارزشمند برای کشور شود.
وی با اعلام آمادگی هر گونه کمک مالی و مادی به دانشگاه ها اظهار کرد :برای پشتیبانی از طرح های تحقیقاتی دانشگاه ها که منجر به تجاری سازی شوند آماده هستیم تا مرکز تحقیقاتی مجهز بنا کنیم که محققان 13 دانشگاه برتر کشور بتوانند در آن فعالیت کنند.
مونسان به سه بند تولید ،صادرات و انتقال فناوری در برنامه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود : ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در این زمینه در دستور کار جدی ما قرار دارد و به دنبال این هستیم تا کیش نقطه تولید علم و فناوری شود .

*کیش را قطب علمی کشور کنیم
رئیس دانشگاه پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران گفت: با توجه به زیرساخت های بسیار مطلوبی که در کیش وجود دارد باید به این سمت حرکت کنیم که کیش را به قطب علمی کشور تبدیل کنیم.
منصور خلیلی عراقی اظهار کرد :زمانی که نهادها شکل نگرفته اند افراد و مدیران می توانند نقش آفرینی موثری در جهت سازندگی و تخریب داشته باشند.
وی با بیان اینکه منطقه آزاد حامی دانشگاه ها است، تصریح کرد: تا زمانی مدیرعامل منطقه آزاد کیش در منطقه آزاد حضور دارند می توانند طرز فکر خود را نهادینه کنند تا اقدامات مثبت ماندگار شود.

*هدف از ایجاد دانشگاه های پردیس در کیش تعامل با دانشگاه های خارجی وانتقال فناوری از طریق جذب سرمایه است
رئیس پردیس بین الملل کیش دانشگاه صنعتی شریف نیز گفت : امیدواریم این نشست و حرکت فرهنگی شروعی برای جهش در منطقه آزاد باشد .
علی سلک غفاری افزود : پردیس های بین الملل و جایگاه آنها در برنامه توسعه چهارم و پنجم کشور مشخص شده و هدف از ایجاد آن جذب دانشجویان خارجی و ایرانیانی است که به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستند .
وی تصریح کرد : دانشگاه صنعتی شریف در سال 82 با توجه به اینکه موقعیت تاسیس شعبه بین المللی در خارج از کشور را داشت تصمیم گرفت تا با همکاری منطقه آزاد به عنوان نخستین پردیس بین المللی در کشور و در منطقه آزاد کیش که زیرساخت های مناسبی داشت ایجاد شود و فعالیت خود را آغاز کند.
غفاری با بیان اینکه هدف ایجاد این پردیس تنها آموزش صرف نبوده و بحث پژوهش و تحقیق همواره بوده توجه بوده است، گفت: این دانشگاه شروع کار خود را با بین المللی آغاز و دوره های مشترکی را با دانشگاه ‘موناش’ استرالیا و ‘مالتی مدیای مالزی’ در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار می کند.
به گزارش ایرنا ،رئیس پردیس بین الملل کیش دانشگاه صنعتی شریف به حوزه های فعالیت های این دانشگاه اشاره کرد و افزود: این مرکز علاوه بر آموزش کیفی به دنبال آن است تا خدماتی را نیز از طریق آزمایشگاه مرجع در حوزه بتن، آسفالت ارائه کند.
سلک غفاری تعامل با دانشگاه های خارجی و جذب دانشجویان را یکی از اهداف دانشگاه خواند و گفت: با توجه به زیرساخت های منطقه آزاد امکان تردد خارجی ها در کیش بسیار خوب دیده شده است ضمن اینکه هدف از استقرار دانشگاه های پردیس کیش این بود که تعامل با دانشگاه های خارجی و یا بحث انتقال فناوری نیز از طریق جذب سرمایه گذار خارجی فعال شود.
وی به زیر ساخت های لازم در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت : در مناطق آزاد امکان تردد خارجیان و جذب سرمایه دیده شده است که بخشی از طریق دانشگاه هایی همچون دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران است که فعالیت های گسترده ای را انجام می دهند .
رئیس پردیس بین الملل کیش دانشگاه صنعتی شریف گفت: منطقه آزاد کیش از میان هفت منطقه ازاد کشور با حضور دانشگاه های دیگری چون دانشگاه آزاد ،علمی کاربردی، علوم پزشکی ،فنی مهندسی و پیام نور ظرفیت های ویژه ای در منطقه هستند که می تواند با فعالیت بیشتر منشاء خیر و برکت زیادی برای کشور ایجاد کند .
سلک غفاری به اقدامات انجام شده پردیس بین المللی دانشگاه شریف در راستای جذب دانشجویان خارجی اشاره کرد و افزود: جذب ایرانیان مقیم حوزه خلیج فارس از جمله پیشنهاداتی بود که در راستای اجرای آن از طریق سازمان نظام وظیفه انجام شده است، در حوزه خدمات پژوهشی تدوین نقشه راه پدافند غیر عامل کشور در دستور کار قرار دارد که مراحل پایانی است و در بحث توسعه آزمایشگاه آموزشی و پژوهشی نیز قراردادی با ستاد نانوی ریاست جمهوری بسته شده که به زودی اجرا خواهد شد .
توسعه آزمایشگاه مرجع برای مواد غذایی و آزمایشگاه میکروبی ،فعالیت ها و برگزاری دوره های مشترک با دانشگاه موناش استرالیا برای مقطع دکترا ، انعقاد دو تفاهم نامه با وزارت نیرو و نفت از موارد دیگری بود که سلک غفاری به آن اشاره کرد .
گردهمایی 13 دانشگاه برتر کشور با حضور اساتید دانشگاه های برتر کشور روز پنجشنبه 28 بهمن در پردیس بین الملل کیش دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
در این گردهمایی روسای دیگر دانشگاه های سراسر کشور نیز به ارائه پیشنهادات و نقطه نظرات خود پرداختند .
محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف ، احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس ، ابراهیم گشتاسبی راد رئیس دانشگاه شیراز، علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیر طوسی ، حسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی ، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ، محمود مدرس هاشمی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان ، محمد رضا پور محمدی رئیس دانشگاه تبریز ، هوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان و محمد حسین امید معاون مالی و اداری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و حجت الاسلام حسن علیدادی امام جمعه کیش از جمله حاضران در این گردهمایی بودند .
Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *