وزیر علوم: نیازمند بازبینی رشته‌ها در زمینه آموزش عالی هستیم

به گزارش روز شنبه ایرنا، محمد فرهادی در مراسم تقدیر از اعضای هیات علمی نمونه کشور در دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: دانشگاه یک نهاد برگزیده، فاخر، مهم و غیرقابل جایگزین است و بر این اساس دانشجویان و اساتید نیز از ویژگی‌های برگزیدگی برخوردار هستند.
وی گفت: البته این بدان معنا نیست که تمامی بهترین‌ها در دانشگاه قرار گرفته‌اند؛ چرا که بیرون از دانشگاه نیز نخبگان، فرهیختگان و سرآمدانی هستند که در عرصه‌های مختلف فعالیت و خدمت می‌کنند.
وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه محل تجمع سازمان‌یافته نخبگان علمی است، افزود: دانشگاه مجموعه‌ای متشکل از چند عضو هیات ‌علمی و چند هزار دانشجو، همچنین حجم بزرگ و وسیعی از امکانات و فضاهای کالبدی همچون آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، کلاس‌ها و سالن‌ها است که محیطی را برای علم و انجام پژوهش و تمرین فرهیختگی فراهم می‌آورد.
وی خاطرنشان کرد: اگر ضوابط، رویه‌ها، قوانین و ساختارها که وجه حقوقی دانشگاه هستند، کنار هم قرار بگیرند، قطعا استاد و دانشجو دو رکن حقیقی و واقعی هستند که دانشگاه بدون آنها غیرقابل تصور است.
وی تصریح کرد: جوانان با آرمان و آرزو و برنامه درمورد خود آینده و کشور وارد دانشگاه می‌شوند؛ در آن سوی ماجرا عده‌ای از اهل علم و قلم قرار دارند که در جایگاه استاد پذیرای این جوانان هستند تا یاری‌گر آنها شده و با انتقال دانش به آنها و نیز سایر آموزش‌های ضمنی و ایفای نقش تربیتی آنچه که امروز دانشگاه نامیده می‌شود، بسازند.
فرهادی با بیان اینکه این تصویر ساده نقش بی‌بدیل و ممتاز استاد دانشگاه را برجسته می‌کند و به رخ می‌کشد، اظهار داشت: نقشی که او را بیش از آنچه یک انتقال‌دهنده ساده، محو دانش و اطلاعات باشد در جایگاه یک الگو و مربی قرار داده و به سطحی بالاتر و ترازی با استانداردهای متفاوت برمی‌کشد.
وی یادآور شد: این نقشه دقیقا همان نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کرده بودند؛ در واقع ایشان در دیدار با اعضای هیات‌ علمی دانشگاه‌ها در دوم تیرماه سال 1386 فرمودند که ‘ استاد فقط آموزنده دانش نیست بلکه منش استاد و روش او می‌تواند مربی باشد؛ استاد تربیت‌کننده است و تاثیر روی شاگرد علی‌الظاهر از تاثیر بقیه عوامل موثر در پیشرفت علمی و معنوی و مادی بیشتر است.’
فرهادی گفت: حال باید دید که یک استاد چگونه می‌تواند نمونه باشد؛ آنچه که خاطره‌ها را می‌سازد و در حافظه‌ها جا خوش می‌کند؛ معمولا نه محتوا و جنس دانش و اطلاعات بلکه روش‌ها و نوع برخورد و نحوه مواجهه‌ای است که استاد با دانشجو در دوران دانشگاه داشته است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید اختیارات بیشتری در حوزه آموزشی و برنامه‌ریزی‌ داشته باشند، گفت: باید به دانشگاه‌ها این اختیارات داده شود تا در چارچوب کلی که از سوی وزارتخانه تدوین شود بتوانند در حوزه برنامه‌ریزی‌های آموزشی نظیر بازنگری رشته‌ها و غیره بتوانند تصمیم‌گیری کنند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه، وی در ادامه با بیان اینکه به دنبال اجرای پیشنهادات اساتید دانشگاه هستیم، اظهار داشت: طرح ارتقای جایگاه و حقوق اساتید را دنبال می‌کنیم.
فرهادی در ادامه با اشاره به پیگیری موضوع حق‌التدریس‌ها گفت: ساماندهی آموزش عالی در قالب آمایش آموزش عالی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و در این راستا ماموریت‌گرایی و کارآفرینی دانشگاه‌ها مدنظر است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار و 800 مرکز آموزشی داریم، اظهار داشت: توسعه کمی در چند سال گذشته در دستور کار قرار گرفت به طوری که امسال بسیاری از رشته‌های تحصیلی حتی در مقطع کارشناسی ارشد ورودی داشت اما تعداد داوطلبان به حد نصاب نرسید.
وزیر علوم گفت: سال گذشته یکهزار و 600 رشته بازنگری شد و برنامه‌های درسی در دانشگاه‌های سطح یک نیز باید از سوی دانشگاه‌ها در قالب چارچوب‌های کلان تدوین شود.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *