استاد دانشگاه بن: کرسی ایرانشناسی در دانشگاه بن تاسیس می کنیم

استاد دانشگاه بن: کرسی ایرانشناسی در دانشگاه بن تاسیس می کنیم

اوا اورتمان /Eva Orthmann، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد رشته های هندشناسی، اسلام شناسی و ایرانشناسی در این دانشگاه افزود: در آلمان مطالعات ایرانشناسی در پنج دانشگاه برلین، هامبورگ، ماربورگ، فرایبورگ و گوتینگن وجود دارد؛ اما در دانشگاه بن، کرسی ایرانشناسی نداریم.
وی ادامه داد: کرسی اسلام شناسی در این دانشگاه وجود دارد که هندشناسی و ایرانشناسی در قالب آن تدریس می شود، اما قصد داریم کرسی ایرانشناسی را تا دو سال آینده تاسیس کنیم.
اورتمان تاکید کرد: از 10 سال قبل که در این دانشگاه استخدام شدم؛ ایران شناسی، زبان فارسی و هندشناسی را تدریس می کنم.
این استاد دانشگاه بن که برای شرکت در اولین همایش بین المللی مطالعات شبه قاره هند به ایران آمده، از 10 سال قبل در این دانشگاه تدریس می کند، برای اولین بار بعد از 10 سال برای شرکت در این همایش به همت گروه شبه قاره فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دانشگاه ماربورگ آلمان به تهران سفر کرده و قصد دیدار با اساتید دانشگاهی و موسسات فعال در زمینه های مرتبط با رشته تحصیلی و تدریس خود را در فرصت حضور در تهران دارد.
وی در خصوص پیشینه دانشگاه بن درمورد کرسی هندشناسی می گوید: سنت بسیار قدیمی از مطالعه روی آثار سانسکریت در دانشگاه بن داریم و این دانشگاه یکی از مهم ترین کرسی های هندشناسی در آلمان را دارد.
اورتمان در مورد ارتباط دانشگاهی با دانشگاه های ایران و هند نیز گفت: در سال های اخیر بیشتر با دانشگاه های هندی به ویژه دانشگاه دهلی نو ارتباط داشته ایم و با پرفسور چندر شکر همکاری کرده ایم. این دانشگاه و پرفسور چندر شکر بخشی از پروژه پرسو ایندیکا
(perso-indica) بوده اند و اولین کنفرانس از این پروژه را در دهلی برگزار کردیم که مجموعه ای از همایش های علمی در مورد آثار فارسی از سنت ها، آداب و رسوم، منابع ادبی و اسناد و پیمان نامه های هندی است و همایش بعدی در دانشگاه بن برگزار می شود.
استاد رشته اسلام شناسی در دانشگاه بن خاطرنشان کرد: اولین بار است که برای رویدادی در زمینه هندشناسی به ایران می آیم و با یک موسسه ایرانی ارتباط دارم؛ فرصت بسیار خوبی است و احساس خوبی دارم که برای این ارتباط با موسسات ایرانی قدم برداشته ام.
وی در مورد اهمیت ایرانشناسی برای شناخت بهتر هند و فرهنگ آن کشور توضیح داد: دو فرهنگ ایران و هند بسیار به هم نزدیک هستند و از هم تاثیر پذیرفته اند؛ این امر باعث می شود هر کدام از این فرهنگ ها موضوعی بسیار غنی برای تحقیق هستند دو فرهنگ بسیار نزدیک با هم هستند و موضوع بسیار خوبی برای تحقیق هستند.
اورتمان در مورد موانع همکاری های بیشتر مراکز فرهنگی ایرانی و دانشگاه بن اینگونه توضیح داد که؛ باید بیشتر برای همکاری ها تلاش کنیم، مشکل هماهنگی و برقراری ارتباط ها را داریم اما به طور کلی در تهران و همکاری های دانشگاهی را باید توسعه داد و قصد دارم در این سفر با مسئولان موسسات مرتبط و اساتید دانشگاهی دیدار کنم.
همایش بین المللی مطالعات شبه قاره روزهای اول و دوم اسفند در فرهنگستان زبان و ادب فارسی با حضور اعضای گروه شبه قاره فرهنگستان، اساتید و کارشناسان و متخصصان این حوزه از دانشگاه های سوربن فرانسه، بن و ماربورگ آلمان و موزه ملی ژاپن برگزار شد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *