فرهادی:نخستین فرصت مطالعات علمی بشر در دانشگاه جندی شاپور دزفول شکل گرفت

فرهادی:نخستین فرصت مطالعات علمی بشر در دانشگاه جندی شاپور دزفول شکل گرفت

فرهادی:نخستین فرصت مطالعات علمی بشر در دانشگاه جندی شاپور دزفول شکل گرفت

به گزارش ایرنا محمد فرهادی روز سه شنبه در نخستین کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول در سالن آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود:نیاکان ما دانش و خردورزی را پاس داشته و همواره کوشیدند این موهبت الهی را به صورت مستمر بیاموزند و بیاموزانند.
وی برگزاری همایش بین المللی جندی شاپور در شهر دانش گستر دزفول را که در ادوار باستان پایتخت علوم و فنون جهانی بوده را مغتنم شمرد و از تلاش دست اندرکاران این کنگره تقدیر کرد و افزود:تولید و ترویج علم دو ویژگی ممتاز دانشگاه جندی شاپور باستان است.
فرهادی گفت:تولید و ترویج علم از نظر آکادمی در دوره مدرن کنونی جزو اهداف و راهبردهای کلان سازمان جهانی یونسکو می باشد و امروز مفهوم تولید علم و به اشتراک گذاشتن آن بنای هر حرکتی است که از پرتو آن توسعه و پایداری همه جانبه پدیدار می شود که مردان این مرزوبوم برای دستیابی به این موهبت محیط هایی برای علم آموزی بنا کرده اند.
وی گفت:ساخت مکتب خانه ،نظامیه و دانشگاه به اذعان متفکران شرق و غرب در طول حیات طولانی مدت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی اگر بی نظیر نبوده کم نظیر است و در حالی که تاریخ دانشگاهی دنیا به قرن 11 و 13 و به دانشگاه بولونیا ایتالیا محدود می شود دانشگاه جندی شاپور دزفول در قرن سوم میلادی در سال 271 میلادی بنا شده است که برای ایرانیان غرورآفرین است.
فرهادی تاسیس دانشگاه و کتابخانه جندی شاپور را یکی از رویدادهای پر درخشان و غرور آفرین ایرانیان برشمرد و گفت:دانشگاه های مدرن کنونی رونوشت و روگرفته از تقسیم بندی ها و شعبه های تاسیس شده دانشگاه جندی شاپور در قرن سوم میلادی است .
وی بیان کرد:دانشگاه جندی شاپور اندیشمندان ،اساتید و پژوهشگران را 1800 سال پیش از اقصی نقاط جهان در کمال آرامش و بدور از اندیشه های قومی و نژادی در کار هم گرد آورد و در رشته های پزشکی،ریاضیات ،فلسفه و نجوم به تحقیق و تولید علم تشویق کرد که این اوج نگاه مدارانه و انسانی ایرانیان در نزدیک به دو هزار سال پیش است.
وزیر علوم ،تحقیقات وفناوری سومین ویژگی ممتاز جندی شاپور را تربیت دانشجویان و بازگشت آنها به میهن خودشان برای به کارگیری دانش آنها دانست و گفت:می توان به جرات گفت که نخستین فرصت های مطالعاتی دنیا در دانشگاه جندی شاپور دزفول ابداع شده است.
وی تاسیس کتابخانه دانشگاه جندی شاپور با بیش از 400 هزار جلد کتاب و عنوان در حوزه پزشکی،داروشناسی،دامپزشکی،گیاه پزشکی ،فلسفه ،نجوم و ریاضیات را از دیگر آثار مثبت دانشگاه جندی شاپور عنوان کرد و گفت:این کتابها به زبانهای پهلوی ،یونانی ،سانسکریت ترجمه شده و نقش ویژه ای در ترویج علم و دانش ترجمه در نهضت ترجمه باستان ایفا کرده اند.
وی بیان کرد:در حوزه علم طب نیز بخش بندی و طبقه بندی این علم در این دانشگاه باستانی شگفت انگیز بوده و این تخصص ها به تمام دنیا سرایت کرده است بطوری که در 1800 سال پیش پزشکان از نظر کیفیت درمان و و ظیفه به پنج دسته بهداشت جسم و روان ،درمان بیماری های واگیردار ،جراحی ،طب و موسیقی درمانی تقسیم می شدند و این تخصص های عالمانه در نوع خود شگفت انگیز و بی نظیر بوده است .
وی اضافه کرد:امروز رسالت ترویج علم و دانش بر دوش ما بسیار سنگین است زیرا وقتی نیاکان ما چنین افتخاراتی کسب کردند و با به دست آوردن چنین افتخاراتی دریای علم را سیراب کردند ما نیز باید بتوانیم این راه علمی را ادامه دهیم و دانشگاه صنعتی جندی شاپور کنونی در دزفول باید ادامه دهنده راه این دانشگاه باشد.
وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری گفت:سازمان علمی فرهنگی ملل متحد یونسکو در حال حاضر جندی شاپور را در دستور کار قرار داده و قرار است در مجمع عمومی امسال (سال میلادی) مسئله معرفی ،شناخت و ترویج دانشگاه جندی شاپور به جهان معرفی شود.
اولین کنگره بین المللی جندی شاپور سوم اسفند ماه به میزبانی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول آغاز شده و تا چهارم اسفند ماه ادامه دارد.
دکتر علی اکبر ولایتی رئیس کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و از چهره های ماندگار کشور از دیگر میهمانان این کنگره می باشند که در روز دوم این همایش برنامه سخنرانی دارند.
دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *