فروش سه هزار میلیارد ریال محصولات فناورانه و دانش بنیان در کشور

فروش سه هزار میلیارد ریال محصولات فناورانه و دانش بنیان در کشور

فروش سه هزار میلیارد ریال محصولات فناورانه و دانش بنیان در کشور

به گزارش پل کنکوری به نقل از  ایرنا، وحید احمدی سه شنبه شب در جمع نشستی با خبرنگاران قشم تشریح کرد: 2 هزار و 200 میلیارد ریال طی سال جاری و تنها حدود 770 میلیارد ریال در هفته پژوهش قرارداد فروش محصولات فناورانه و دانش بنیان با شرکت های فعال بسته شده که نشان می دهد ضریب اعتماد بخش خصوصی به فناورهای ها تولید داخل در حال افزایش است.
وی با اشاره به ایجاد فضای مناسب برای رشد شرکت های دانش بنیان در دوره خدمت دولت تدبیر و امید افزود: 50 میلیارد ریال قرارداد خرید محصول از شرکت های دانش بنیان و فناور در هفته پژوهش سال 1392 به فروش رفت که این میزان در سال 93 به 230 میلیارد ریال و در سال گذشته نیز به 440 میلیارد ریال رسید که تعداد قابل توجهی از آنها درون پارک های علم و فناوری و مراکز رشد مستقر هستند.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری محصولات این شرکت ها را در زمینه های انرژی، های-تک، نانو، بیو تکنولوژی، فناوری اطلاعات، ارتباطات، کشاورزی و صنعت عنوان کرد و گفت: با تخصیص یک هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار در سال گذشته، پارک های علم و فناوری 20 هزار میلیارد ریال گردش مالی داشتند که نشان از جهت گیری درست دولت در این زمینه است.
او اضافه کرد: شاغلان در واحدهای دانش بنیان و فناور کارگرعادی نیستند و در چنین شرایطی راه اندازی شغل در پارک های علم و فناوری نیازمند 400 میلیون ریال و در دیگر حوزه ها نیازمند سرمایه گذاری بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون ریالی است که با افزایش سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها در کنار تحقق اقتصاد مقاومتی، ایجاد فضای اطمینان، افزایش امید به زندگی، اثرگذاری بیشتر دانشگاه ها و مرکزهای علمی در حوزه اقتصادی را به همراه خواهد داشت.
احمدی بیان کرد: قوانین مرتبط سال 1389 مصوب اما تا 92 چندان اجرایی نشده بود به طوری که الزام تزریق 30 هزار میلیارد ریال به صندوق نوآوری و شکوفایی طی برنامه پنجم توسعه مغفول ماند اما در دولت تدبیر و امید این صندوق به طور جدی عملیاتی شد و از 18 صندوق فعال در سال گذشته به 22 صندوق فعال در کشور طی سال جاری افزایش یافت.
وی اضافه کرد: برگزاری المپیاد طرح های کسب و کارهای دانشجویی با همکاری پارک های علم و فناوری در 2 سال گذشته، جشنواره ایده های برتر و بررسی بیش از سه هزار ایده برتر در دولت یازدهم زمینه بروز نوآوری بین دانشجویان را فراهم کرده تا استارت آپ ها به صورت نظام مند و مشخص مدیریت شوند.
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به افزایش 20 درصدی بودجه پیشنهادی دولت برای فعالیت های دانش بنیان در سال آینده نیز گفت: دستگاه ها با وزارت علوم در دولت یازدهم ارتباط نزدیکتری برقرار کردند و پژوهش های دانشگاهی با نیازهای کشور و بازار هماهنگ تر از گذشته شده است.
او عنوان کرد: در حوزه فعالیت های دفاعی قرارداد انجام پژوهش به ارزش 12 هزار میلیارد ریال در حال اجراست، قراردادی در زمینه صنایع بالادستی (توسعه 20 میدان نفتی) به ارزش 10 هزار میلیارد ریال و تفاهم نامه ای برای پژوهش در صنایع پایین دستی به ارزش هفت هزار میلیارد ریال با مرکزهای دانشگاهی و پژوهشی بسته شده است.

**صادرات 125 میلیون دلاری محصولات دانش بنیان
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: به رغم نبود اشخاص باتجربه توانمند نسبت به برگزاری دوره های توانمندسازی و گسترش ارتباطات بین المللی اقدام شد که در نهایت سال گذشته 125 میلیون دلار محصول شرکت های فناور و دانش بنیان به کشورهای منطقه و حتی اروپا در سال گذشته صادرات صورت گرفت.
وی چین، امارات، قزاقستان و کشورهای اروپای شرقی را از جمله هدف های صادراتی محصولات دانش بنیان عنوان کرد و افزود: میزبانی پارک های علم و فناوری جهان در سال 2018 نشان از گسترش ارتباطات بین المللی و مناسب بودن فضای تعامل شرکت های داخلی و خارجی دارد و نشان می دهد با تقویت ظرفیت های موجود می توان در سال های پیش رو گام های بلندتری در زمینه فناوری برداریم.
احمدی با اشاره به برگزاری فن بازار در هفته پژوهش بیان کرد: پیشنهادی برای برگزاری فن بازار کشورهای اسلامی نیز ارایه شده که در صورت تحقق موجب تقویت ارتباط علمی و اقتصادی جهان اسلام خواهد شد.
به گفته معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم اکنون39 پارک علم و فناوری، 180 مرکز رشد و چهار هزار شرکت و هسته فناور در کشور فعال هستند و 30 هزار تن فناور در این مجموعه ها اشتغال دارند.
وحید احمدی برای شرکت در همایش سالانه مشترک روسای پارک های علم و فناوری و مراکز رشد کشور به میزبانی پارک زیست فناوری خلیج فارس طی چهارم و پنجم اسفندماه در قشم حضور دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *