معاون وزیر علوم: 280 میلیون دلار محصول دانش بنیان صادر شد

معاون وزیر علوم: 280 میلیون دلار محصول دانش بنیان صادر شد

معاون وزیر علوم: 280 میلیون دلار محصول دانش بنیان صادر شد

به گزارش پل کنکوری به نقل از ایرنا، وحید احمدی روز چهارشنبه در نشست رییسان پارک های علم و فناوری و مرکزهای رشد کشور در قشم گفت: فعالیت پارک های علم و فناوری به طور جدی در دوره خدمت دولت یازدهم آغاز شده و گرچه میزان صادرات چندان نیست اما با در نظر گرفتن تجربه و پیشینه فعالیت در این زمینه، عددی قابل توجه است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی هم اکنون در بین کشورهای دارای پارک های علم و فناوری حرفی برای گفتن دارد، افزود: شکل گیری شبکه پارک های علم و فناوری جهان اسلام با محوریت پارک گیلان و همچنین میزبانی پارک های جهانی در سال 2018 توسط ایران نشان از این جایگاه است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: پارک های علم و فناوری و مرکزهای رشد باید با هم افزایی تحولی دیگر ایجاد کرده و با نگرشی بین المللی جایگاه اصلی را در نظام نوآوری جهت ایجاد نظام علمی و دانشگاهی جدید در کشور از آن خود کنند.
وی اضافه کرد: پارک های فناوری باید در کنار اثرگذاری در اقتصاد کشور از چنبره نیازهای داخلی خارج شوند و در کنار حضور جدی در بازارهای منطقه، برای حضور جدی در عرصه بین الملل برنامه ریزی کنند.
احمدی با بیان اینکه بسیاری از شرکت های کوچک فناوری کشورمان توان رقابت و تعامل با شرکت های بین المللی را ندارند، تصریح کرد: باید هر یک از پارک های علم و فناوری بر اساس ظرفیت ها، نیازها و مزیت های منطقه ای فعالیت های خود را ساماندهی کنند و در حوزه های جدید مانند علوم انسانی و هنر نیز وارد شده و در کنار بازار اروپا، خاورمیانه نیز مورد توجه قرار بگیرد.
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر لزوم سطح بندی و طبقه بندی پارک ها افزود: این امر باید با توجه به تعداد شرکت ها، برندها و میزان صادرات صورت گرفته و از سوی دیگر باید ارتباط با مجموعه های آموزش عالی تقویت شده و به عبارت دیگر ورودی پارک های علم و فناوری از خروجی دانشگاه ها تامین شود.
این مسئول گفت: پارک های علم و فناوری و مرکزهای رشد با وجود نوپا بودن در زمینه فن بازار، عرضه و توسعه موفق بوده اما باید گسترش یافته و فرهنگ سازی و توانمندسازی نیروهای متخصص مورد نیاز برای مدیریت شرکت ها و تجاری سازی محصولات به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.
احمدی عنوان کرد: پارک های فناوری مسوولیت سنگینی دارند و باید به صاحبان ایده برای بازارسازی داخلی و منطقه ای کمک کنند چرا که بسیاری از شرکت ها در صورت نبود پشتیبانی و بازار در عرصه رقابت با شرکت های با تجربه ورشکسته خواهند شد.
به گفته معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم اکنون39 پارک علم و فناوری، 180 مرکز رشد و چهار هزار شرکت و هسته فناور در کشور فعال هستند و 30 هزار تن فناور در این مجموعه ها اشتغال دارند.
پانزدهمین همایش مشترک سالانه رییسان پارک های علم و فناوری و مرکزهای رشد کشور به مدت 2 روز به میزبانی پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *