عضویت تمامی دانشجویان نمونه در بنیاد ملی نخبگان

عضویت تمامی دانشجویان نمونه در بنیاد ملی نخبگان

دکتر محمد فرهادی در اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره دانشجوی نمونه که امروز در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، ترویج فرهنگ تجلیل از برترین‌ها و تشویق دانشجویان به امر پژوهش و آموزش را از اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد و افزود: امیدوارم دانشجویان بتوانند در همه ابعاد شخصیتی و همه حوزه‌ها اعم از پژوهش، آموزش، فرهنگ، اجتماع و اخلاق بتوانند رشد و پیشرفت داشته باشند و در نهایت به سمت تولیدات متنوع علمی، معرفتی بخصوص تحقیقات کاربردی حرکت کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تمامی دانشجویان نمونه و برتر عضو بنیاد ملی نخبگان خواهند شد، تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری‌های خوبی که با بنیاد ملی نخبگان صورت گرفت قرار بر این است که تمامی دانشجویان برگزیده عضو بنیاد ملی نخبگان باشند تا بتوانند از امکانات و تسهیلات این بنیاد استفاده کنند.

دکتر فرهادی با تاکید بر اینکه دیپلماسی علمی در کشور فعال شده، افزود: خوشبختانه در زمینه دیپلماسی علمی طی چند سال اخیر اقدامات خوبی در کشور صورت گرفته به طوری که در عرصه همکاری‌های بین‌المللی بخصوص تبادل استاد و دانشجو و جذب دانشجویان خارجی موفقیت‌های خوبی به دست آوردیم.

وزیر علوم همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد ۵۰ هزار دانشجوی خارجی از دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند که این آمار با احتساب ۲۰ هزار دانشجوی جامعه‌المصطفی بسیار موفقیت خوبی در عرصه فعالیت‌های علمی کشور به شمار می‌رود.

دکتر فرهادی تاکید کرد: سیاستی در وزارت علوم اتخاذ شده است که براساس آن دانشجویان دکتری تخصصی بخشی از آموزش خود را در خارج از کشور به صورت آموزش‌های کوتاه‌مدت بگذرانند. خوشبختانه این برنامه اجرایی شده و تقریباً تمامی دانشجویانی که طی چند سال اخیر به خارج اعزام شده‌اند بلااستثناء بعد از اتمام دوره آموزشی خود به کشور بازگشته‌اند.

به گفته وی، در حوزه پذیرش دانشجویان دکتری قانونی با عنوان سنجش آموزش وجود دارد که دانشجویان باید در آزمون متمرکز شرکت کنند و ۵۰ درصد این آزمون به مصاحبه و بررسی‌های علمی اختصاص داده شده که دانشگاه‌ها درخصوص آن تصمیم می‌گیرند. همچنین در مواردی که دانشجویان جزو استعدادهای درخشان محسوب شوند شورای آموزش می‌تواند این موارد را بررسی و امکان ادامه تحصیل آنها را فراهم نماید.

وزیر علوم درخصوص سهمیه پذیرش دانشجویان نخبه در دانشگاه نیز خاطرنشان کرد: سهمیه پذیرش این دانشجویان در مقاطع مختلف توسط شورای گسترش وزارت علوم تصمیم‌گیری می‌شود. در واقع تعداد ۱۵ تا ۲۰ نفر در دوره کارشناسی ارشد و ۵ تا ۷ نفر نیز در دوره دکتری تخصصی برای این دانشجویان سهمیه در نظر گرفته شده است.

دکتر فرهادی در پایان با تاکید بر اینکه ۸۰ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌های کشور مشغول فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: طی چهار سال اخیر ۳۰ هزار عضو هیات علمی به مجموعه دانشگاهی اضافه شده‌اند و بیش از ۳۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری مشغول کار شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *