تحلیل سوالات استعداد تحصیلی آزمون دکتری ۹۶ (کلیه گروه‌ها)

تحلیل سوالات استعداد تحصیلی آزمون دکتری ۹۶ (کلیه گروه‌ها)

با سلام به تمامی دانشجویان عزیز

آزمون امسال استعداد تحصیلی گروه علوم انسانی، تغییر خاصی نسبت به آزمون­ های ۳۰ سوالی سال­های اخیر (سال­های ۹۳؛ ۹۴؛ و ۹۵) نداشت و سطح سختی سوالات در حد یک آزمون استاندارد با درجه سختی متوسط (نسبت به زمان ۶۰ دقیقه ­ای آن) می ­باشد.

مهم ­ترین نکته­ ای که بارها در کلاس­ها تاکید داشتم این بود که «در آزمون مهم­تر از اینکه تشخیص بدهید کدوم سوالات رو جواب بدین، باید مشخص کنید که کدوم سرفصل­ها رو جواب ندین.» در آزمون امسال، دو بخش اول آزمون (درک مطلب و منطقی به نسبت ساده­ تر بودند و بخش کمیتی و تحلیلی سوالات زمان­ بَری داشتند.

 

دانلود فایل تحلیل سوالات استعداد تحصیلی آزمون دکتری ۹۶ گروه علوم انسانی

در اینجا نگاهی اجمالی داشته باشیم به سرفصل ­های آزمون:

بخش اول، درک مطلب: سوالات درک مطلب امسال، مانند آزمون سال گذشته گروه علوم انسانی دارای دو متن متفاوت و نسبتاً ساده بود و تقریبا از ۸ سوال، ۶ سوال را با اطمینان قابل قبول می شد پاسخ داد.

بخش دوم، منطقی: سوالات منطقی امسال، سوالات ساده­ ای محسوب می­ شدند. به جز دو سوال (که مربوط به منطق ارسطو و دیگری قرون شکوفایی علمی بودن) بقیه سوالات، سوالات مناسبی بودن و پاسخ آنها با توجه به روش­ های پاسخگویی به سوالات منطقی موجود در کتاب و یا DVDD  قابل حل بودن. دو سوال مذکور هم بیشتر شبیه سوالات درک مطلب بودند تا سوالات منطقی. در مجموع سوالات منطقی امسال، سطح متوسط و حتی ساده­ ای داشتند.

بخش سوم، تحلیلی: سوالات تحلیلی امسال، سوالاتی با دو روی متفاوت بوند. مدل اول در گروه علوم انسانی، یک مدل چینش دو بعدی و احتمالی بود که باید بر اساس شماره ساعت، ساعتی که نشان می­ دهد و همچنین نام کشور مشخص می­ شدند. سوال دشواری نبود، اما با توجه به زمان محدود آزمون شاید گروهی از دانشجویان، مدل اول را پاسخ نداده باشند، و به سراغ مدل دوم و زبان انگلیسی رفته باشند، که عملاً می­ تواند منطقی و قابل توجیه باشد.

مدل دوم، سوال نسبتا ساده ­ای بود که مربوط به یک مسابقه با ۶ شرکت کننده بود. تعیین اولویت عبور از خط پایان بر اساس یک مدل چینش یک خطی و احتمالی قابل حل بود. پاسخگویی به مدل دوم در زمان حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه مقدور بود.

بخش چهارم، کمیتی: سوالات آن، دارای ۲ روی متفاوت بودند. سوالات ابتدایی، سوالات نسبتا ساده و روانی بودند. سوال هوش، سوال بعدی مبحث کار گروهی و سوال سوم، سوال محاسبه نسبت. اما سوال آخر حل مسئله (که دسته بندی کالا و استفاده از مفهوم ک.م.م داشت) سوال زمان ­بری بود و درک صورت سوال به نسبت زمان ­بر بود. سوال مقایسه کمی، سوالی مفهومی از بحث تصاعد حسابی و میانگین بود. سوال عملا زمان­ بر نبود ولی سوالی مفهومی بود. سوال کار با داده آماری، سوالی از جنس افراز در سه راستا بود. غالب سوالات در سال ­های گذشته افراز در دو راستا بوند، اما سوال امسال شرکت کنندگان یک آزمون رو از سه منظر (جنسیت، گروه شرکت کننده، پاسخ صحیح یا غلط) دسته بندی کرده بود. مشابه این سوال رو کمتر داشتیم (مثل سوال کار با داده آماری گروه تربیت بدنی سال ۹۱ که فایل سوال رو بر روی سایت قرار داده بودیم؛ صفحه ۱۰۱ فایل) ولی انتظار نمیره که عملا با دونستن تکنیک حل هم بشه در زمان معین به این سوال پاسخ داد.