نشریات دانشجویی رابط بین دانشجویان و مسئولان دانشگاهها هستند

نشریات دانشجویی رابط بین دانشجویان و مسئولان دانشگاهها هستند

به گزارش خبرنگار ایرنا، گیتا علی آبادی شامگاه یکشنبه در نشست بررسی آسیب شناسنامه مسائل حقوقی فراروی نشریات دانشجویی که به همت دبیرخانه حقوق شهروندی برگزار شد افزود: در کنار تخصصی بودن نشریات دانشجویی این نشریات در زمینه های سیاسی، فرهنگی، آموزشی و صنفی فعالیت دارند.
وی بیان کرد: آرا و عقاید گوناگون و دیدگاههای مختلف در روند تحولات خرد و کلان جامعه می تواند موثر باشد.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها تصریح کرد: از منظر حقوقی این نشریات توسط کمیته ناظر دانشگاهها که زیر مجموعه شورای فرهنگی دانشگاهها است مورد نظارت و بررسی قرار می گیرند و به نظر می رسد بازبینی آئین نامه نشریات دانشجویی و به روز کردن آن می تواند برخی از مشکلات حقوقی پدید آمده را برطرف کند.

** نشریات دانشجویی نباید سیاست زده شوند
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی نیز در ادامه این نشست گفت: نشریات دانشجویی اگر می خواهند کار اساسی انجام دهند و موفق باشند، نباید سیاست زده شوند.
عباس اسدی ادامه داد: این نشریات از لحاظ صوری و محتوایی مشکلات بسیاری دارند که بخشی از آن به دلیل عدم اطلاع ناشران و حتی ناظران از لحاظ حرفه ای کار روزنامه نگاری است.
وی با بیان اینکه آگاهی از وظایف مهم نشریات دانشجویی است خاطرنشان کرد: این نشریات در کشورمان به مسائل اجتماعی، صنفی و اقتصادی می پردازند و به جای درج مطالب دانشجویی ترجمه غلط و یادداشت های سطحی و گاهی سرقت های ادبی را به خورد مخاطبان می دهند.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی بی هدفی، عدم شناخت درس مخاطب، خلاهای قانونی را از دیگر معظلات فراروی نشریات دانشجویی دانست.
در ادامه این نشست رئیس اداره فعالیت های فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با وجود 2 هزار مرکز آموزشی، علمی و دانشگاهی و دانشجویانی که در کشور خواستار انتشار نشریه هستند تمامی متقاضیان آگاه به حقوق و تکالیف خود نیستند و تنها بر اساس علایق و سلایق خود خواهان انتشار نشریه هستند.
مصطفی کرمی با اشاره به برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزش روزنامه نگاری و حقوقی برای متقاضیان نشریات دانشجویی افزود: این دوره ها برای اخذ مجوز نشریات دانشجویی تعریف شده و چون بر اساس قانون صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر این نشریات باید دانشجو بوده سطح پخش این نشریات تنها در سطح دانشگاهها خواهد بود.
همچنین در این نشست دبیرکنگره بین المللی حقوق شهروندی طی سخنانی افزود: امروزه نشریات دانشجویی در راستای ارتقاء سطح آگاهی جامعه دانشگاهی در حیطه های مختلف اعم از علمی ، فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، هنری ، مذهبی ، ورزشی و…. فعالیت دارند.
مونس کشاورز افزود: هدف نشریات دانشجویی افزایش آگاهی جامعه داتشجویی و دانشگاهیان با رعایت موازین قانونی و حفظ مصالح جامعه ، تامین زمینه های مشارکت دانشجویان در نشریات دانشجویی و نیز آموزش دانشجویان برای انجام کارهای گروهی و بهره مندی از خرد جمعی درتصمیم گیریها ، زمینه سازی برای ایجاد گفتمان علمی در محیط های دانشگاهی و حوزه های فرهنگی ، تقویت روحیه آزاد اندیشی ، مسئله شناسی فرهنگی (نیازها و معضلات) است.
اولین میزگرد علمی و تخصصی حقوق دانشگاهیان به همت دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی حقوق شهروندی و با همکاری و مشارکت دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در محل ستاد ساماندهی فعالیت های سازمان های مردم نهاد شهر تهران برگزار شد.
خبرنگار: سید جواد آل داود انتشاردهنده: موسی فعالیان

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *