کرسی زبان فارسی در مالزی راه اندازی شد

به گزارش ایرنا، با اعزام دکتر ‘ناصرقلی سارلی’ از سوی معاونت گسترش زبان فارسی و ایران شناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، زبان فارسی از ترم تحصیلی جاری در دانشگاه یو.پی.ام مالزی ارایه شده و مشتاقان این زبان می توانند با شرکت در این کلاس ها زبان فارسی بیاموزند.
کرسی زبان فارسی به طور مشترک با همکاری رایزنی علمی ایران در شرق آسیا به نمایندگی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، و دانشگاه یو.پی.ام مالزی راه اندازی شده است.
این کرسی علاوه بر تدریس زبان فارسی، راه اندازی رشته زبان و ادبیات فارسی در مقاطع مختلف تحصیلی، راهنمایی و انجام تحقیقات ایران شناسی و فرهنگ و تمدن ایرانی، برگزاری سمینارها و کارگاه های مختلف با محوریت زبان و ادبیات فارسی را در دستور کار دارد.
دکتر ‘عباس قنبری باغستان’ رایزن علمی ایران در شرق آسیا روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در کوالالامپور با اشاره به اهمیت مالزی به عنوان قطب علمی – دانشجویی در منطقه جنوب شرق آسیا و حوزه آ.سه.آن، گفت: کرسی زبان فارسی در مالزی تنها کرسی زبان و ادبیات فارسی در منطقه جنوب شرق آسیاست.
وی اظهار امیدواری کرد این کرسی زبان فارسی بتواند به عنوان محوری برای جذب علاقه مندان به زبان فارسی در منطقه و در نتیجه گسترش زبان فارسی در کشورهای عضو اتحادیه آ.سه.آن شود.
به گفته قنبری باغستان، براساس ارزیابی رایزنی علمی در شرق آسیا، به طور متوسط در هریک از دانشگاه های بزرگ و دولتی مالزی بیش از 10 زبان خارجی تدریس می شود، و حضور زبان فارسی به عنوان زبان علم و فرهنگ غنی تمدن ایرانی می تواند نقطه عطفی در گسترش بیش از پیش زبان فارسی در این منطقه باشد.
وی با اشاره به ماموریت بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای گسترش زبان و ادبیات فارسی، گفت که این وزارتخانه به عنوان متولی اصلی توسعه زبان فارسی در خارج از کشور، دارای 60 کرسی دائمی زبان فارسی در بیش از 35 کشور جهان است که از جمله می توان به کشورهای فرانسه، اسلواکی، کرواسی، لهستان، آلمان، بلژیک، اوکراین، روسیه، کلمبیا، بلاروس، استرالیا، چین، هند، پاکستان، الجزایز، تونس، اردن و … اشاره کرد.
رایزن علمی ایران در شرق آسیا افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین 45 استاد تمام وقت به عنوان صاحبان کرسی های زبان فارسی به کشورهای دارای این کرسی اعزام کرده است. براساس آمار این وزارتخانه، حدود 4 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های دارای این کرسی در رشته زبان و ادبیات فارسی و یا رشته ایران شناسی مشغول به تحصیل هستند.
دکتر ‘ناصرقلی سارلی’ از سوی معاونت گسترش زبان فارسی و ایران شناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای راه اندازی کرسی زبان فارسی در دانشگاه ‘یو.پی.ام’ به مالزی اعزام شده است.
وی در مورد اهمیت و جایگاه زبان فارسی در دانشگاه های خارجی، گفت: زبان فارسی زبان دوم جهان اسلام است و بسیاری از مسلمانان مشرق زمین به همت ایرانیان و از طریق زبان فارسی با اسلام انس و آشنایی یافتند.
سارلی در ادامه به ایرنا گفت: برقراری روابط سیاسی و اقتصادی پایدار با کشورهای جهان و به ویژه ملت های مسلمان نیازمند زمینه سازی های فرهنگی است، و زبان فارسی به عنوان حامل فرهنگ و ارزش های جامعه اسلامی ایران در این زمینه سازی نقش بی بدیلی دارد.
به این اعتقاد این استاد زبان فارسی، آموزش زبان و ادب فارسی در مالزی ضرورتی انکار ناپذیر بوده و اکنون به همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به مباشرت رایزنی علمی ایران در شرق آسیا تدریس زبان فارسی در دانشگاه های این کشور آغاز شده است و می رود تا زمینه روابط فرهنگی و علمی با این کشور حوزه جنوب شرق آسیا بیش از پیش توسعه یابد.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *