استقبال دانشگاه های مالزی از کارگاه های آموزشی – تحقیقاتی پایگاه استنادی جهان اسلام

استقبال دانشگاه های مالزی از کارگاه های آموزشی – تحقیقاتی پایگاه استنادی جهان اسلام

استقبال دانشگاه های مالزی از کارگاه های آموزشی – تحقیقاتی پایگاه استنادی جهان اسلام

به گزارش ایرنا، این کارگاه های آموزشی از 27 فوریه تا سوم مارس (از 9 تا 13 اسفند) در چهار دانشگاه برتر مالزی برگزار شد و با استقبال گسترده اساتید، محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه ها مالزی مواجه شد.
هدف اصلی از برگزاری این کارگاه های آموزشی که پیرو دیدار سال گذشته جمعی از مسئولین و مقامات دانشگاه های ایران با دبیرکل آموزش عالی مالزی صورت گرفت، ارتقاء جایگاه علمی دانشگاه ها و استفاده از روش های کاربردی برای افزایش اثرپذیری علم تولید شده دانشگاه ها عنوان شد.
دبیر کل آموزش عالی مالزی و تعدادی از روسای دانشگاه های مالزی سال گذشته میلادی خواستار برگزاری این کارگاه ها در کشور مالزی شده بودند.
افزایش اثرگذاری تولیدات علمی دانشگاه ها موضوعی است که امروزه از اهمیت خاصی برخوردار است و دانشگاه ها به منظور مطرح شدن خود در عرصه بین المللی در تلاشند بتوانند میزان اثرگذاری خود را افزایش دهند.
در این کارگاه های آموزشی در ابتدا جایگاه دانشگاه های مالزی به لحاظ اثرگذاری آنها در مقایسه با سایر دانشگاه های کشورهای منطقه و همچنین سایر دانشگاه های مطرح جهانی تشریح شد و سپس وضعیت هر یک از این دانشگاه ها از لحاظ شاخص های مختلف به دست آورن چنین جایگاهی بیان شد.
تعریف اثرگذاری تولیدات علمی بر دانشگاه ها و صنایع داخلی و خارجی و عرصه فناوری و حل مشکلات اجتماعی و یا نهادهای دولتی بخش های این کارگاه های آموزشی بود.
در این کارگاه ها با ارائه آمار و ارقام، میزان استناد به ‘مدارک قابل استناد’ی که در 10 سال گذشته تولید شده اند، تشریح و مشکل بودن این فرایند مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.
براساس این آمار و ارقام، در 10 سال گذشته به 14 میلیون مقاله تولید شده که به آنها ‘مدارک قابل استناد’ گفته می شود، 165 میلیون بار استناد شده است.
دانشگاه فناوری مالزی (یو.تی.ام) در ایالت ‘جوهور’ ، دانشگاه فناوری مارا (یو.ای.تی.ام) در شهر ‘شاه عالم’ ایالت سلانگور، دانشگاه پوترا (یو.پی.ام) در شهر کوالالامپور و دانشگاه علوم مالزی (USM) در ایالت پینانگ مالزی چهار دانشگاهی بودند که این کارگاه های آموزشی در آنها برگزار شد.
برای برگزاری این کارگاه های آموزشی، دکتر ‘محمدجواد دهقانی’ رئیس پایگاه استنادی جهان اسلام و دکتر ‘علی گزنی’ معاون تحقیقاتی این پایگاه به مالزی سفر کرده و در هر چهار کارگاه به عنوان سخنران اصلی، به ارایه گزارش هایی از فعالیت های پایگاه استنادی جهان اسلام، وضعیت تولید کمی و کیفی علم در مالزی و نیز استراتژی های افزایش تولید علم، افزایش ضریب اثرگزاری تولیدات علمی و … پرداختند.
رئیس پایگاه استنادی جهان اسلام روز جمعه به خبرنگار ایرنا، گفت: با توجه به استقبال دانشگاه های مالزی از این کارگاه های آموزشی درصدد هستیم از ظرفیت دانشگاه های این کشور جنوب شرق آسیا به عنوان نقطه مرکزی جهت ارتقاء سایر دانشگاه های کشورهای اسلامی استفاده کنیم.
وی گفت: ارائه راهکاری های کاربردی به دانشگاه های مالزی که روی پژوهش و انتشار مقالات تاکید ویژه ای دارند و تاکنون نیز در این زمینه موفق عمل کرده اند، می تواند به صورت عینی نسخه ای قابل ارائه برای سایر دانشگاه های جهان اسلام فراهم آورد تا دانشگاه ها با پیروی از آن بتوانن جایگاه علمی خود را ارتقاء دهند.
دهقانی با این عنوان که رایزن علمی ایران در شرق آسیا در این زمینه فعالیت های خوبی داشته است، نسبت به وجود ظرفیت ایجاد دفتر منطقه ای پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) با همکاری این رایزنی اشاره کرد.
وی گفت با این اقدام می توان ضمن ارتباط موثرتر با دانشگاه های مالزی نسبت به افتتاح سایر دفاتر منطقه ای این پایگاه در کشورهای دیگر اقدام کرد.
برخی رسانه های مالزی برگزاری این کارگاه های آموزشی و گزارش جامع در خصوص ‘وضعیت تولید کمی و کیفی علمی در کشور مالزی و نیز مقایسه تطبیفی آن با سایر کشورهای اسلامی’ را که توسط این مقام های علمی ایران ارائه شد، بازتاب دادند.
رسانه های مالزی در این گزارش ها موفقیت کشورشان به عنوان سومین کشور تولیدکننده علم در بین کشورهای اسلامی (بعد از ترکیه و ایران) را پوشش دادند و شبکه یک تلویزیون دولتی مالزی گزارشی از این موفقیت و برپایی کارگاه آموزشی پایگاه استنادی جهان اسلام را پخش کرد.
Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *