معاون وزیرعلوم: دانشگاه های سطح یک و 2 در برنامه ریزی آموزشی مستقل شدند

مجتبی شریعتی نیاسر روز دوشنبه در نشست منطقه ای معاونان آموزشی منطقه 10 کشور در سرسرای اداری دانشگاه شهید چمران اهواز اظهارکرد: بر اساس این آئین نامه که دیروز به دانشگاه ها ابلاغ شد، این دانشگاه ها باید برنامه های آموزشی و درسی خود را بازنگری و برنامه های جدید تدوین کنند.
وی افزود: در راستای این تفویض اختیار، این دانشگاه ها که ظرفیت اصلی علمی را دارند در بازنگری و تدوین برنامه های درسی نقش خواهند داشت که البته ملاحظاتی دارد.
شریعتی نیاسر ادامه داد: این شرایط برای دانشگاه های آزاد اسلامی و پیام نور و سایر موسسات غیر از سطح یک و دو نیز پیش بینی شده است.
معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: این سیاست در صدور مجوز رشته ها نیز می تواند اجرا شود که در آینده با رعایت برخی ملاحظات، دانشگاه های بزرگ باید نقش محوری بازی کنند و در مناطق مدیریت کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: این تمرکز زدایی در سال 96 ادامه یابد و دانشگاه ها مقتدر عمل کنند و اگر مدیریت منطقه ای هم شکل گرفت تفویض اختیار نیز بیشتر معنا پیدا می کند.
شریعتی نیاسر اظهار کرد: یکی دیگر از گام های آموزش عالی در سال های 94 و 95، ساماندهی موسسات آموزش عالی بوده که با توجه به بند سوم آمایش آموزش عالی، وزارت علوم مکلف به ساماندهی موسسات شده است.
وی افزود: از دیگر بندهای آمایش آموزش عالی، مدیریت منطقه ای است و هدف این است که در نشست منطقه ای ، مدیران منطقه تصمیم گیری و تصمیم سازی کنند.
شریعتی نیاسر گفت: هم اکنون نشست های منطقه ای به صورت گپ و گفت و گو هستند و برای تصمیم گیری و تصمیم سازی عمل نمی شود.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: این نشست ها باید ساختار مند شود و استعداد بالقوه منطقه در بدنه مدیریت منطقه شکل بگیرد.
وی از دیگر برنامه های این وزارت را توجه به کیفیت عنوان کرد و گفت: نباید این گونه تداعی شود که کیفیت مقوله ای از جنس سیاست های ابلاغی است؛ بعضی از سیاست های ابلاغی ممکن است به کیفیت کمک کند اما تمام مسائل کیفی در گرو سیاست های ابلاغی نیست.
شریعتی نیاسر اظهار کرد: مدیران منطقه و دانشگاهی ما خود می توانند با اتخاذ تدابیر، کیفیت را در دانشگاه پیاده کنند.
وی در خصوص اقدامات وزارت در دولت تدبیر و امید گفت: جمعیت دانشجویی در سال 92، چهار میلیون و 800 هزار نفر و اعضای هیات علمی 75 هزار نفر بود اما هم اکنون، جمعیت دانشجویی به چهارمیلیون و 300 هزار نفر کاهش و هیات علمی 80 هزار نفر افزایش یافته که یک گام کیفی است.
وی ادامه داد: در سال 92، چهار هزار و 600 رشته مقطع وجود داشت اما امروز به 2 هزار و 800 رسیده که 37 درصد کاهش رشته های بی رویه را نشان می دهد.
شریعتی نیاسر اضافه کرد: در سال های گذشته بالغ بر 80 حوزه بین رشته ای جدید ایجاد شده است.
وی بیان کرد: از 353 موسسه غیر دولتی، تعداد قابل توجهی به دلیل ضعف کیفی منحل شد.
وی در خصوص وضعیت منطقه 10 کشور (خوزستان) نیز اظهار کرد: در این منطقه حدود چهار هزار و 100 نفر جمعیت هیات علمی فعالیت می کنند که پنج درصد جمعیت اعضای هیات علمی کشور را تشکیل می دهند.
شریعتی ادامه داد: 26 درصد از جمعیت هیات علمی را زنان تشکیل می دهند و از مجموع اعضای هیات علمی، 50 درصد مربی ، 38 درصد استادیار و 88 درصد استادیار به پایین هستند.
معاون آموزشی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: منطقه 10 کشور از نظر رتبه در رتبه 10 کشور قرار دارد یعنی پایین ترین سطح را از نظر جمعیت هیات علمی دارد.
وی گفت: 23 درصد جمعیت هیات علمی منطقه 10 در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم کار می کنند که بیشتر پذیرش روزانه دارند.
شریعتی نیاسر اظهار کرد: 54 درصد هیات علمی در مراکز دانشگاه آزاد منطقه و 15 درصد وزارت بهداشت و بقیه در دیگر قسمت ها فعالیت می کنند.
وی بیان کرد: جمعیت دانشجویان این منطقه ، 245 هزار نفر است که 5.5 درصد جمعیت دانشجویی کشور را شامل می شود و در جایگاه 10 کشوری قرار دارد و 43 درصد را زنان تشکیل می دهد.
وی گفت: از نظر مقطع تحصیلی، 23 درصد جمعیت دانشجویی درمقطع کاردانی، 63 درصد کارشناسی، 12 درصد کارشناسی ارشد و یک درصد دکترای تخصصی مشغول به تحصیل هستند.
شریعتی نیاسر اظهار کرد: از 31 استان کشور، خوزستان از نظر جمعیت دانشجویی در رتبه چهارم، از نظر جمعیت مربیان رتبه سوم و مرتبه جمعیت هیات علمی دانشیار به بالا در رتبه هفتم قرار دارد.
وی گفت: استان خوزستان مورد غفلت واقع شده و با وجود استعدادهای فراوان ، از نظر میزان رشد، جزو استان های محروم محسوب می شود.
وی افزود: در نتیجه آموزش عالی باید به این منطقه بیشتر توجه کند و امید است گام های بزرگتری در سال 1396 برداشته شود.
شریعتی نیاسر اظهارکرد: یکی از خلاء های خوزستان، نبود دانشگاه صنعتی متمرکز قدرتمند در استان است و دانشگاه هایی مانند بهبهان و یا هویزه با عنوان صنعتی آن طور که باید به عنوان دانشگاه قدرتمند صنعتی رشد نکرده اند.
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز اظهارکرد: این دانشگاه پس از پایان جنگ تحمیلی مورد غفلت واقع شده و هنوز رشته های مهندسی مرتبط با صنایع از جمله نفت و گاز را ندارد.
غلامحسین خواجه گفت: امید است وزارت علوم برای جبران فرصت های از دست رفته به این دانشگاه کمک کند تا به جایگاه اصلی خود باز گردد.
وی افزود: هم اکنون دانشکده نفت و گاز پتروشیمی و مرکز تحقیقات ملی حفاری از جمله پروژه هایی است که با اعتبارات وزارت نفت در این دانشگاه در حال اجرا است.
معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در خوزستان را 248 هزار و 335 نفر عنوان کرد.
عبداله پارسا افزود: خوزستان بیش از 115 مرکز آموزش عالی دارد که هفت مورد دولتی، 27 مرکز آزاد اسلامی و سما، و 31 مرکز پیام نور است.
این نشست با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه های منطقه 10 به منظور بررسی مشکلات و تبادل نظر برگزار شد.
3004 /6037
خبرنگار: خاطره غفاری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *