جذب ۹ هزار مدرس تا مهر ۹۶ در دانشگاه علمی و کاربردی

جذب ۹ هزار مدرس تا مهر ۹۶ در دانشگاه علمی و کاربردی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر محمدحسین امید در نشست هیات رئیسه دانشگاه با موسسات علمی کاربردی گفت: «باتوجه به انتخاب شعار سال از سوی مقام معظم رهبری وظیفه دانشگاه مضاعف شده است. ما برای ایفای نقش اساسی در ترییت نیروی انسانی ماهر و کار آفرین اعلام آمادگی کرده‌ایم. براساس برنامه ششم توسعه امسال اولین سال اجرای برنامه به شمار می‌رود که باید در این سال نزدیک به ۲۰ درصد از کل دانشجویان کشور در رشته‌های مهارتی تحصیل کنند و در پایان این برنامه این رقم به ۳۰ درصد افزایش یابد.»

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: «براساس برنامه ششم توسعه باید جمعیت دانشجویان مهارتی کشور در سال جاری به بیش از ۸۵۰ هزار دانشجو برسد. اکنون با وجود حدود ۲۰۰ هزار نفر دانشجوی مهارتی در سایر زیر نظام‌ها و نزدیک به ۴۵۰ هزار دانشجوی دانشگاه جامع علمی کاربردی در مجموع حدود ۶۵۰ هزار دانشجوی مهارتی در کشور داریم که بر این اساس در سال اول برنامه حدود ۲۵ درصد از برنامه عقب هستیم. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم با حفظ کیفیت، برای تحقق اهداف کمی برنامه ششم توسعه، ظرفیت پذیرش دانشجو در مراکز باکیفیت افزایش یابد.»

امید به لزوم تربیت نیروی کارآفرین در دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: «در این راستا به مراکز علمی کاربردی دانشگاه که توانایی ایجاد مرکز رشد و شرکت‌های فناور برای فعالیت دانشجویان را دارند، تسهیلات ارزان قیمت اختصاص داده می‌شود. در حالی که برای ایجاد هر شغل در کشور مبلغی بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان لازم است، در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد این میزان حدود ۵۰ میلیون تومان است.»

او گفت: «هرم جذب دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه جامع علمی کاربردی در ۱۰ سال گذشته تعادل خود را از دست داده است و باید به سمتی حرکت کنیم که تعداد دانشجویان کاردانی این دانشگاه را افزایش و جمعیت دانشجویان کارشناسی را محدودتر کنیم به گونه‌ای که نسبت ۷۰ درصد کاردانی و ۳۰ درصد کارشناسی رعایت شود. ضرورتی ندارد تا به ازای هر رشته کاردانی برای دوره‌های کارشناسی نیز رشته ایجاد شود.»

او افزود: «با مجوز‌های دریافت شده از شورای مرکزی و هیات امنای دانشگاه، تعدادی از مراکز وابسته به دانشگاه بر‌اساس دستورالعمل مربوط واگذار می‌شوند.»

امید به وجود هزار و ۷۰ مرکز علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: «از این تعداد بیش از ۱۰۰ مرکز غیر‌فعال هستند که در اولین جلسه شورای نظارت در مورد ادامه فعالیت آنها تصمیم‌گیری می‌شود. برخی از مراکز این دانشگاه کمتر از ۱۰۰ دانشجو دارند که این میزان دانشجو دارای صرفه اقتصادی نیست و اینگونه مراکز به دلیل زیاندهی نمی‌توانند کیفیت لازم را داشته باشند. بنابراین به این مراکز توصیه می‌کنیم تا با یکدیگر ادغام شوند.»

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: «برنامه دیگر این دانشگاه اصلاح نسبت‌های مقاطع و بخش‌ها است که در پذیرش مهر نسبت‌های جدید اعلام می‌شود.»

امید بازنگری مدرسان و حذف مدرسان فاقد شرایط را یکی دیگر از اقدمات دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال جدید اعلام کرد و گفت: «در فراخوانی که در سال گذشته اعلام شد حدود ۴۰ هزار نفر متقاضی تدریس در این دانشگاه بودند که تا مهر امسال حدود ۹ هزار نفر از آنها براساس بررسی‌های عمومی و علمی که از سوی هیات‌های جذب صورت می‌گیرد برای تدریس در مراکز علمی کاربردی پذیرفته می‌شوند. همچنین مدرسان فعلی دانشگاه نیز مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گیرند و در مورد تدریس افرادی که دارای شرایط لازم نباشند تجدید‌نظر صورت می‌گیرد. پذیرش مدرسان با کیفیت را در دستور کار قرار داده‌ایم که در صورت نیاز سالانه دو مرحله انجام خواهد شد.»

او افزود: «ارتقای سامانه‌های دانشگاه و استقرار کامل دولت الکترونیک نیز از دیگر برنامه‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی به شمار می‌رود که برای این امر سامانه سپاری در حال انجام است و سامانه‌های دانشگاه نیز در حال ارتقا است. با مصوبه هیات امنای دانشگاه، واحد استان تهران به دو بخش غرب و شرق تقسیم می‌شود و هدف از این تصمیم نیز افزایش سطح نظارت بر تعداد زیاد مراکز علمی کاربردی استان تهران است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *