راه‌اندازی مجدد مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علمی و کاربردی

راه‌اندازی مجدد مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علمی و کاربردی

دکتر محمد حسین امید در گفت‌وگو خبرنگار ایسنا، در این رابطه اظهار کرد: مبنای ما در سال ۹۶ این است که تمامی مراکز علمی کاربردی کشور در چارچوب ماموریت خود فعالیت کنند، هم‌پوشانی‌ها را کنار بگذارند، در کار یکدیگر دخالت نکنند و هرکدام ماموریت خود را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه تمام مراکز خصوصی ما در سال ۹۶ دارای اساسنامه و شخصیت حقوقی خواهند شد، ادامه داد: برنامه وسیعی برای مدرسین خود داریم و برای تمام آن‌ها دوره‌های بازآموزی برگزار می‌شود. با مدرسین ارتباط تنگاتنگ و مستمر خواهیم داشت تا بتوانیم آنان را در دوره بازآموزی ارتقاء دهیم.

افزایش ۱۰ درصدی دانشجویان مهارتی تا پایان برنامه ششم توسعه

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه طی دو سال اخیر بیش از ۶۰۰ هزار نفر از دانشجویان کشور کاهش یافته‌اند، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه ششم توسعه حدود ۱۰ درصد کاهش دانشجو داشته باشیم. این موضوع درحالی است که باید تا پایان این برنامه تعداد دانشجویان مهارتی کشور ۱۰ درصد افزایش یابد. بیش از نیمی از این مقدار سهم دانشگاه جامع علمی و کاربردی است. در حال حاضر ۴۵۰ هزار دانشجو داریم که در طول پنج سال تعداد آن‌ها باید به ۶۰۰ هزار نفر برسد.

امید افزود: در قانون پیش‌بینی شده که در حال حاضر باید ۲۰ درصد از دانشجویان کشور مهارتی باشند و این رقم تا پایان برنامه ششم توسعه به ۳۰ درصد برسد. این موضوع به این معناست که  باید تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجوی مهارتی در کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان مهارتی را دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌ای تریبت می کند، خاطرنشان کرد: بخشی از دانشجویان مهارتی در در دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی تربیت می‌شوند، اما بیشترین تعداد دانشجویان مهارتی متعلق به دانشگاه جامع علمی- کاربردی است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: اگر مراکز ما در راستای ماموریت خود فعالیت کنند، دوره‌های آن‌ها مهارتی و دانش‌آموختگانشان ماهر و کارآفرین باشد، علی رغم کاهش جمعیت دانشجویی، مردم ترجیح می‌دهند، فرزندانشان در این دانشگاه تحصیل کنند.

امید اضافه کرد: اصلا نگران کاهش جمعیت دانشجویی در دانشگاه جامع علمی و کاربردی نیستیم، زیرا در قانون باید افزایش جمعیت داشته باشیم؛ لازمه تحقق این موضوع ماموریت گرا بودن مراکز، فعالیت در حوزه‌های تخصصی و کاهش دوره‌های عمومی است.

از ماموریت‌های خود منحرف شده‌ایم

وی با بیان اینکه در ۲۵ سال گذشته اندکی از ماموریت‌های خود منحرف شده‌ایم، یادآور شد: یعنی تعداد دانشجویان فنی، مهارتی و صنعتی کاهش و تعداد دانشجویان خدماتی افزایش داشته است؛ اصلاح این نسبت در سال ۹۵ آغاز شده و در سال ۹۶ با رشد بیشتری ادامه خواهد داشت.

سرپرست معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، بیان کرد: اگر بخواهیم دانشگاه نسل سوم داشته باشیم که هم دانشجو و هم مدرس این دانشگاه‌ها کارآفرین باشند و دانشجویان بتوانند مهارت خود را به ثروت تبدیل کنند،  چاره‌ای جز ماموریت گرایی نداریم.

تاسیس مراکز علمی کاربردی در کشورهای همسایه 

امید اضافه کرد: علاوه بر اینکه با مراکز بین‌المللی فعالیت مشترک انجام خواهیم داد، پذیرش دانشجوی خارجی نیز در سال ۹۶ انجام می‌شود. همچنین قرار است به زودی در بعضی از کشورهای همسایه مراکز علمی – کاربردی تاسیس کنیم، این اقدام از اقلیم کردستان عراق آغاز خواهد شد، مقدمات کار فراهم شده و اولین مرکزمان را در سال جدید در اقلیم کردستان عراق ایجاد خواهیم کرد.

وی با اشاره به ایجاد  مرکز علمی و کاربردی در عتبات عالیات خاطرنشان کرد: عتبات عالیات از ما خواسته است برای آن‌ها دانشجو تربیت و هم در آنجا مرکز علمی و کاربردی دایر کنیم تا بتوانند نیروهای موردنظر خود را برای بازسازی کشور عراق تربیت کنند.

امید با تاکید بر رعایت هرم مقاطع دانشجویی خاطرنشان کرد: در دانشگاه جامع علمی- کاربردی باید ۳۰ تا ۳۵ درصد از دانشجویان در مقطع کارشناسی، حداکثر پنج درصد در مقطع کارشناسی ارشد و سایر دانشجویان در مقطع کاردانی تحصیل کنند. با این هرم حتما برای کارشناسی ارشد برنامه خواهیم داشت که آغاز آن در سال ۹۶ است.

وی افزود: به این دلیل که در تربیت دانشجویان مهارتی نمی‌توانیم فقط به خودمان اتکا کنیم و از آنجا که برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی در زمینه  تربیت دانشجویان مهارتی بسیار پیشرفته هستند با برخی کشورها توافق نامه‌هایی منعقد شده است. آلمان، ایتالیا و ایرلند از جمله کشورهایی هستند مراکز ما با آنان کار مشترک انجام خواهند داد.

سرپرست معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، یادآور شد: همچنین دوره‌های مشترکی که در آن‌ها مدارک دوگانه داده می‌شود و این مدارک یک پای خارجی و یک پای داخلی دارند از جمله اولویت‌هایی است که در سال ۹۶ آغاز خواهیم شد؛ در حال حاضر مذاکرات و توافقنامه‌هایی در این زمینه داشته‌ایم.

وجود ۱۵۰ مرکز علمی کاربردی غیرفعال در کشور

امید با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰۷۰ مرکز علمی کاربردی در سطح کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد حدود ۹۲۰ مرکز فعال و سایر مراکز غیر فعال هستند، مراکز غیر فعال حذف خواهند شد.

وی با بیان اینکه سطح بندی مقدماتی مراکز علمی و کاربردی فعال در سال جاری انجام شده است، ادامه داد:  در سطح بندی مقدماتی تعداد مراکز سطح پایین  بسیار زیاد بوده است، عملکرد سال ۹۵ و ۹۶  این مراکز دوباره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و سطح بندی جدید انجام می‌شود، به مراکزی که حد نصاب های لازم را نداشته باشند فرصت داده می‌شود تا در یک زمان مشخص حداقل های لازم را کسب کنند، مراکز در صورت انجام ندادن این اقدام از چرخه خارج خواهند شد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطر نشان کرد: توصیه می کنیم مراکز کوچک که امکانات و ظرفیت‌های خوبی ندارند با سایر مراکز تجمیع شوند.

امید ادامه داد: دانشگاه جامع علمی- کاربری دانشگاهی خودگردان است و مراکز دولتی و خصوصی ما از دانشجو شهریه می گیرند؛ بنابراین ما هیچ بار مالی برای دولت ایجاد نمی‌کنیم و دولت برای دانشگاه علمی و کاربردی هزینه‌ای نمی‌کند.

تفویض اختیار به استان‌ها برای ایجاد رشته‌های جدید

وی با اشاره به شناسایی ۱۷ هزار شغل در سطح دنیا و تعریف حدود ۸ الی ۱۰ هزار رشته برای این مشاغل، عنوان کرد: در کشور ما تعداد مشاغل تعریف شده، زیر ۳۰۰۰ و تعداد رشته‌های شناسایی شده کم‌تر ۱۰۰۰ مورد است، این ظرفیت را داریم که رشته‌های جدیدِ کاملا تخصصی ایجاد کنیم، این موضوع و همچنین پودمان‌ها که متاسفانه در یک دوره‌ای به آن‌ها کم توجهی شده در اولویت برنامه‌های ماست، این ظرفیت وجود دارد که به طور تخصصی و فقط در صنعت غدا ۵۰ رشته جدید ایجاد شود.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر  علوم، افزود: با توجه به اینکه دنیا و تکنولوژی به روز می‌شود، رشته‌ها به بازنگری نیاز دارند بنابراین به استان‌ها و مناطق ۹ گانه تفویض اختیار شده که بازنگری و اصلاح رشته‌ها و تعریف رشته‌ و پودمان‌های جدید اتفاق بیافتد و در تعریف رشته‌های جدید محدودیتی وجود ندارد.

امید در خصوص نمایشگاه توانمندی‌های آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی عنوان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند علاوه بر علم و دانش نیاز به پنجه کارآمد داریم، در اغلب غرفه‌های این نمایشگاه دستاوردهای دانشجویان به نمایش گذاشته شده است، این موضوع نشان می‌دهد در تمام زمینه‌ها از جمله هنر، معماری، گردشگری و .. دانشجویانی که در دانشگاه جامع علمی کاربردی درس می‌خوانند  در کنار کار آموزشی کار عملی خوبی هم داشته‌اند.

وی ضمن توصیه به مردم برای بازدید از نمایشگاه‌های دانشگاه جامع علمی و کاربردی یادآور شد: این اقدام باعث می‌شود مردم متوجه شوند که نتیجه تحصیل در دانشگاه علمی و کاربردی مهارت آموزی است و دانش آموختگان این دانشگاه می‌توانند به سرعت وارد بازر کار شوند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه در سطح کشور بیش از ۴ میلیون دانشجو داریم، گفت: اغلب دانشجویان به صورت نطری کار می‌کنند و تعداد کمی از دانشجویان هستند که واقعا مهارت کسب می‌کنند اما دانشگاه جامع علمی و کاربردی دانشگاهی فنی و مهارتی است.

امید با اشاره به اینکه برای سال ۹۶ در دانشگاه جامع این نوع فعالیت‌ها را گسترش می‌دهیم، اضافه کرد: برای اینکه دستاوردها به دانش فنی قابل عرضه و ثروت تبدیل شود مراکز رشد و واحدهای فناور را تشویق  می‌کنیم  و برای آنها سرمایه گزاری خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ اعتبارات خوبی برای موضوع فناوری اختصاص داده‌ایم، به مراکزی که دوره‌های فناوری داشته باشند و واحدهای فناور تاسیس کنند، تسهیلات می‌دهیم ، این کار در سال ۹۵ آغاز شده و در سال ۹۶ هم ادامه خواهد داشت.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم گفت: به دانشجویانی که با مشارکت هم شرکت رشد و شرکت فناور تشکیل دهند تسهیلات خواهیم داد تا بتواند دستاوردهای خود را در بازار عرضه کنند ودر کنار کار آفرین بودن کسب درآمد هم داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *