خدمت سربازی برای دانش آموختگان برتر نصف شد / پرداخت حقوق ماهیانه

معاون020 پژوهشی و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان گفت: با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح دانش آموختگان برتر از تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی برخوردار می شوند
.

مرجع دانشگاهی کشور به نقل از خبرنگار مهر، دکتر غلامعلی منتظر، معاون پژوهشی و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان صبح امروز در نشست مطبوعاتی که برگزار شد، گفت: وظیفه بنیاد ملی نخبگان و تلاش بنیاد این است که اجتماعات نخبگانی و نیاز آنها را شناسایی کرده و به سمت توانمند بودن آنها برای تاثیرگذاری در جامعه حرکت کند.

وی ادامه داد: تاکنون ۶۰ تا ۶۵ درصد مقررات این بنیاد تغییر کرده است و تا پایان تابستان سال ۹۴ تمام مقررات بنیاد که نیاز به اصلاح و تغییر داشته باشد، تغییر خواهد کرد.

منتظر در خصوص تسهیلاتی که به اجتماعات خاص از جمله دانشجویان، دانش آموختگان و استادان دانشگاه ارائه می شود، اشاره کرد و گفت: در حوزه دانشجویان و دانش آموختگان تمام برنامه های بنیاد تغییر یافته است و در حوزه استادان نیز این تغییرات تا یکماه آینده نهایی می شود.

معاون پژوهشی و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در حوزه دانشجویی، یکسری از مجموعه فعالیت ها برای دانشجویان برتر با شاخص هایی که مشخص شده در نظر گرفته شده است، که اجرایی خواهد شد از جمله اینکه برنامه بنیاد در رابطه با این دانشجویان این است که آنها را در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی و فناوری توانمند سازد. به عنوان مثال، اگر این دانشجویان برتر بخواهند در دوره آموزشی کسب و کار شرکت کنند، بنیاد ملی نخبگان هزینه شرکت در این دوره را پرداخت خواهد کرد.

پرداخت حقوق ماهیانه به دانشجویان برتر

وی در ادامه به تسهیلاتی که بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان برتر مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می دهد، اشاره کرد و گفت: برنامه ما این است که این دانشجویان از محیط دانشگاه خارج نشوند و بتوانند در همین محیط فعالیت های تحقیقاتی داشته باشند بر همین اساس این دانشجویان برتر اگر زیر نظر یک استاد راهنما، دستیار آموزشی، دستیار فناوری و یا دستیار پژوهشی شوند، به آنها ماهانه هزینه پرداخت می شود، به دانشجویان کارشناسی ارشد ماهانه ۵۰۰ هزار تومان و به دانشجویان دکترا ماهانه ۹۰۰ هزار تومان پرداخت می شود.

تسهیلات فرصت مطالعاتی

منتظر در ادامه افزود: اگر دانشجویان برتر دکترا بخواهند در فرصت های مطالعاتی خارج و یا داخل کشور شرکت کنند، هزینه یکسال آنها پرداخت می شود و اگر این افراد متاهل باشند، وجه بیشتری به آنها پرداخت می شود.

معاون پژوهشی و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: اگر این دانشجویان بخواهند از فرصت مطالعاتی خارج کشور در دانشگاه های برتر استفاده کنند از بورسیه بنیاد برای خود آنها و یک راتبه یکساله برای همسر آنها در نظر گرفته می‌شود. همچنین اگر این دانشجویان بخواهند در کنفرانس های داخلی و یا خارجی نیز شرکت کنند ما به آنها کمک خواهیم کرد.

منتظر تاکید کرد: تلاش ما این است که اگر دانشجویی در دانشگاه ها خوب است، به واسطه خوب بودن وی آن را کمک کنیم تا فعالیت کند.

تسهیلات ازدواج

معاون پژوهشی و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان به کمک های معیشتی و فرهنگی ویژه این دانشجویان اشاره کرد و گفت: ما این دانشجویان را به ازدواج تشویق می کنیم، وام ودیعه مسکن و هدیه ازدواج نیز به آنها پرداخت می کنیم.

نظام وظیفه نصف می شود

وی با اشاره به تسهیلاتی که به دانش آموختگان برتر تعلق می گیرد، گفت: این دانشجویان از تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی برخوردار می شوند، به این شکل که مدت خدمت این افراد نصف خدمت افراد مشابه است. به عنوان مثال اگر سال آینده خدمت نظام وظیفه ۲۴ ماه باشد، برای دانش آموختگان برتر ۱۲ ماه است، به شرط اینکه این دانش آموختگان طی این یکسال در یک پروژه فناوری و تحقیقاتی شرکت کنند.

منتظر یادآور شد: امسال با ستاد کل نیروهای مسلح هماهنگی کرده ایم که حوزه مشمولین نظام وظیفه تخصصی را افزایش دهد. بدین ترتیب برای سال آینده این میزان دو برابر می شود.

معاون پژوهشی و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: سالانه هزار نفر از این تسهیلات استفاده می کردند که با هماهنگی که انجام دادیم تعداد این افراد از سال آینده افزایش خواهد یافت. در حال حاضر با دانشگاه های برتر کشور رایزنی کردیم که دانش آموختگان برتر خود را به بنیاد ملی نخبگان معرفی کنند تا این افراد از خدمت نظام وظیفه تخصصی استفاده کنند و از سال ۹۴ اجرایی می شود.

وی در ادامه به تسهیلات اشتغال دانش آموختگان برتر اشاره کرد و گفت: اگر این دانش آموختگان در یک نهاد صنعتی و یک نهاد فناورانه یا دانش بنیان اشتغال داشته باشند، سه سال بخش عمده حقوق و بیمه این افراد توسط بنیاد پرداخت می‌شود، سال اول ۸۰ درصد، سال دوم ۶۰ درصد و سال سوم ۴۰ درصد به این دانش آموختگان برتر تعلق می گیرد و اگر این دانش آموختگان برتر در استان محل سکونت خود به اشتغال مورد نظر دست یابیم ضریب کمک به این ها بیشتر می شود به عنوان مثال ۸۰ درصد، ۹۰ درصد می شود.

تسهیلات برای جذب شدن در هیأت علمی

منتظر در ادامه به اشتغال دانش آموختگان برتر در محیط های علمی اشاره کرد و گفت: برای این افراد یک بسته حمایتی در نظر گرفته ایم اگر دانش آموخته برتری بخواهد عضو هیات علمی دانشگاه شود، فرآیندی که برای تایید صلاحیت طی می کند تنها دو ماه است و دانشگاه ها موظف هستند طی دو ماه صلاحیت وی را اعلام کنند.

ادامه داد: وقتی که این دانش آموخته برتر به عنوان عضو هیات علمی وارد دانشگاه می شود با خود یک راتبه پژوهشی وارد دانشگاه می کند و همچنین وارد گروهی که می شوند یک راتبه تجهیزاتی وارد آن گروه می کند و اگر فرد بتواند یک شرکت دانش بنیان ایجاد کند، تسهیلات بیشتری نیز می گیرد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *