چند دانشگاه تهرانی زودتر از بقیه دانشگاه‌ها، شرایط این دانشگاه‌ها را برای جذب داوطلبان ورود به مقطع دکتری رشته علوم قرآن و حدیث اعلام کردند.

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، امسال با تغییر در روند جذب داوطلبان ورود به مقطع دکتری، دانشگاه‌ها اقدام به اعلام شرایط خود برای جذب می‌کنند، از اینرو چند دانشگاه به تازگی شرایط خود را اعلام کرده‌اند که به ترتیب در زیر می‌آیند.
دانشکده الهیات دانشگاه تهران
اطلاعات مواد امتحانی و ضرایب دروس پذیرش دانشجوی دکتری سال تحصیلی ۹۵-۹۶ دانشکده الهیات و معارف اسلامی به‌عنوان اولین مورد در زیر می‌آید.
آزمون عمومی عربی شامل خطبه‌های نهج‌البلاغه، امالی سیدمرتضی جلد اول، ترجمه عربی معاصر(کارگاه روش ترجمه ـ فقهی‌زاده) و فن ترجمه یحیی معروف( و صرف و نحو تخصصی.
آزمون زبان انگلیسی نیز شامل زبان تخصصی متناسب با رشته تحصیلی است.
مواد امتحانی و ضرایب هر درس در آزمون تخصصی نیز به شرح زیر است:
علوم قرآن و حدیث
محور اول ـ علوم قرآنی ضریب ۳
علوم قرآنی؛ اعجاز ـ تحریف‌ناپذیری ـ مباحث اصولی ـ قرآنی (عام و خاص ـ مجمل و مبین ـ مفهوم ـ منطوق)
تاریخ قرآن و علوم بلاغی قرآنی (حقیقت و مجازـ استعاره کنایه …) بر اساس البیان آیت‌الله خویی ـ الاتقان سیوطی ـ تلخیص التمهید آیت‌الله معرفت ـ تاریخ قرآن رامیار با تأکید بر سرفصل‌های دروس کارشناسی و ارشد)
محور دوم ـ تفسیر قرآن کریم ضریب ۲
کتاب التفسیر و المفسرون فی توبه الفسیب آیت‌الله معرفت و تفسیر اجزاء ۲۷ و ۲۸ سوره‌های آل عمران ـ طارق ـ انسان و علق بر اساس تفاسیر المیزان و مجمع البیان.
محور سوم ـ علوم حدیث ضریب ۳
تاریخ حدیث شیعه ـ داریه ـ فقه الحدیث و علم رجال بر اساس تاریخ حدیث شیعه مجید معارف ـ علوم حدیث و مصطلحه صبحی صالح ـ درایه الحدیث شادی نفیسی ـ تلخیص مقیاس الهدایه آیت‌الله مامقانی ـ درآمدی بر علم رجال (ترجمه و تحقیق رجال الحدیث آیت‌الله خویی) ـ روش فهم حدیث عبدالهادی مسعودی.
نحوه پذیرش دانشجوی دکتری دانشگاه الزهرا(س)
این دانشگاه برای سال تحصیلی ۹۵ـ۹۶ به‌منظور پذیرش دانشجو در مقطع دکتری بر اساس نمره سنجش علمی (نمره ورودی آزمون دوره دکتری که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد) از طریق ارزیابی تخصصی (آزمون کتبی)، مصاحبه و بررسی سوابق تحصیلی اقدام به پذیرش دانشجو می‌‌کند.
دروس و ضرایب آزمون کتبی و مصاحبه رشته علوم قرآن و حدیث به شرح زیر اعلام شده است:
درس تفسیر ـ روش‌های تفسیری و تاریخ تفسیر با ضریب ۳، درس علوم قرآنی با ضریب ۲ و درس علوم حدیث با ضریب ۲.
شرط ویژه دانشگاه امام صادق(ع) برای داوطلبان
دانشگاه امام صادق(ع) نیز برای پذیرش در مقطع دکتری آزمون تخصصی کتبی به‌عمل خواهد آورد. از شروط ویژه دانشگاه امام صادق(ع) کسب حد نصاب آزمون معارف اسلامی این دانشگاه است.
در رشته الهیات و معارف اسلامی و ارشاد در گرایش علوم قرآن و حدیث، درس تفسیر(تبیین مبانی اسلام و تشیع در حوزه روش‌های تفسیر)، درس علوم قرآن (معرفی ارزش علمی و فرهنگی میراث حدیث امامیه)، علوم حدیث(تبیین آموزه‌های قرآنی و حدیثی امام صادق(ع)، در گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی درس فقه (فقه ولایت امر با تکیه بر مسائب نوین حوزه اعمال، کنترل و پایش قدرت) و درس اصول فقه (بررسی و مقارنه نظریه‌های فقهی حکومت و ولایت و تحلیل و ارزیابی مسائل نوین فقه سیاسی)، در گرایش فلسفه و کلام اسلامی درس فلسفه (مشاء، متعالیه و تطبیقی) (انسان‌شناسی فلسفی ناظر به علوم بین رشته‌ای و تلفیقی، تطور انسان‌شناسی فلسفی از عهد باستان تا دوره اسلامی و تبیین منابع اندیشه فیلسوفان مسلمان در انسان‌شناسی)، درس کلام (مقایسه آراء اندیشمندان مسلمان و فیلسوفان غربی در انسان‌شناسی و ساحات وجودی انسان و رابطه نفس و بدن).
آزمون سنجش ۵ درصد، آزمون تخصصی کتبی ۳۰ درصد، مصاحبه ۳۰ درصد، سوابق پژوهشی ۲۵ درصد و سوابق آموزشی ۱۰ درصد در جذب داوطلبان ورود به مقطع دکتری دانشگاه امام صادق(ع) نقش دارد.
بنا بر این گزارش، تاریخ‌های ارزیابی تخصصی، مصاحبه شفاهی و بررسی سوابق علمی هر سه دانشگاه در آینده اعلام خواهد شد.