سامانه جامع اولویت های پژوهشی کشور با جمع آوری ۳۰۰۰۰ عنوان اولویت پژوهشی از ۵۰۰ دستگاه اجرائی کشور در فاصله سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵، کاملترین بانک اطلاعاتی متمرکز کشور در حوزه اولویت های پژوهشی می باشد. در این سامانه هر اولویت پژوهشی یک صفحه مختص به خود داشته و جزئیات هر اولویت پژوهشی بر اساس اطلاعات رسمی مندرج در سایت رسمی دستگاهها و دانشگاهها در سامانه قرار داده شده است. این سامانه که توسط یکی از شرکتهای دانش بنیان کشور راه اندازی شده است، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این قابلیت را برای سایر شرکتهای دانش بنیان کشور نیز فراهم آورده است تا آنها نیز در کنار دستگاههای اجرائی و حاکمیتی، اولویت های پژوهشی و طرحهای پژوهشی خود را در سامانه اطلاع رسانی نمایند.

شایسته ذکر است که اطلاعات مندرج در این سامانه بر اساس داده های باز (open data) موجود در اینترنت جمع آوری شده و مسئولیت صحت و سقم آن بر عهده خود دستگاهها می باشد. لذا ممکن است در مواردی اولویت پژوهشی مربوطه قبلا به افراد خاصی اعطا شده و ظرفیت آنها تکمیل شده باشد. همچنین ممکن است در مواردی دستگاههای کشور از اعطای اولویت پژوهشی و یا حمایت مالی آن به هر دلیل من جمله مشکلات بودجه ای امتناع بورزند که مسئولیت این موارد بر عهده خود دستگاهها می باشد و این سامانه صرفا درگاهی جهت اطلاع رسانی می باشد. این سامانه بنا دارد در آینده نمایندگی رسمی برخی از دستگاهها را جهت اعطای اولویت های پژوهشی، به جهت تسهیل این فرایند برای دستگاهها و دانشجویان و اساتید دانشگاه دریافت نماید.

معرفی و خدمات سامانه

 

خدمات سایت به دانشجویان، اساتید و محققین کشور

بسیاری از دانشجویان و اساتید کشور تمایل دارند تا در زمینه مسائل واقعی کشور فعالیت نمایند. اما بسیاری از نخبگان راه مشخصی برای شناخت اولویت ها و نیازهای کشور نمی شناسند. اولویت های پژوهشی کشور دریچه ای برای شناخت، مسائل دستگاهها اجرائی کشور می باشد. اما این اولویت ها به صورت پراکنده در سایت دستگاههای کشور اعلام شده و بعضا حتی در خود سایت دستگاهها نیز این اولویت ها ملاحظه نمی شود و از طریق نامه ارسالی دستگاهها به دانشگاهها می توان به این اولویت ها دسترسی پیدا کرد.

در این سامانه به کمک یک تیم تخصصی داده کاوی به صورت دستی و هوشمند، کلیه اولویت های پژوهشی دستگاههای کشور جمع آوری شده است. لذا دانشجویان و اساتید کشور می توانند بدون دغدغه همه اولویت های پژوهشی کشور دسترسی پیدا کرده و اطلاعات تکمیلی این اولویت ها را نیز ملاحظه نمایند. اطلاعاتی همانند اینکه اولویت مربوطه تا چه زمانی معتبر است؟، تلفن، نام و مشخصات فرد مرتبط در دستگاه مربوطه چیست؟ آیا انجام اولویت شرایط خاصی دارد؟

پس از ایجاد این سامانه به دنبال علاقمندی برخی از شرکتهای دانش بنیان، قابلیتی تعریف اولویت های پژوهشی شرکتهای دانش بنیان نیز پیش بینی گردید تا شرکتهای دانش بنیان نیز بتوانند در راستای توسعه محصولات و فناوری های مورد نیاز خود، اولویت های پژوهشی تعریف کرده و از ظرفیت های جامعه دانشگاهی بهره مند شوند.

با توجه به اینکه در سامانه بجز اولویت های پژوهشی که مختص پایان نامه های دانشجویی می باشد، طرح های پژوهشی نیز پیش بینی گردیده است، فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز می توانند از قابلیت های این سامانه بهره مند شوند.

همچنین در این سایت، قابلیت جستجوی پیشرفته فراهم شده است تا کاربران بتوانند دقیقا به نیازمندی خود دسترسی پیدا کنند. کاربران می توانند به کمک این قابلیت به اولویت های پژوهشی ای که حمایت مالی داشته و یا کسر خدمت سربازی دارد و یا افراد در اولویت استخدامی شرکتهای دانش بنیان قرار می دهد دسترسی پیدا کنند.

لذا در یک جمله می توان گفت که دانشجویان و اساتید می توانند به صورت رایگان از یک پنجره واحد، به کلیه اولویت های پژوهشی دستگاههای اجرائی کشور، مجموعه های بزرگ غیر دولتی همچون شهرداری ها، شرکتهای خصوصی بزرگ همچون بانکها، بیمه ها و شرکتهای دانش بنیان و فناور دسترسی پیدا کنند.

مزیت های سایت برای دستگاههای اجرائی کشور

دستگاههای اجرائی کشور به دلیل آنکه اولویت های پژوهشی آنها به صورت مناسبی دیده نمی شود، رزومه های اندکی برای آنها ارسال شده و بعضا به دلیل جامعه مخاطب کم، نمی توانند کارهای کیفی ای تحویل بگیرند. لذا عملا هدف و فلسفه تعریف اولویت پژوهشی آنگونه که مورد انتظار است برای دستگاههای کشور، محقق نمی شود. سامانه جامع اولویت های پژوهشی کشور، به دلیل جمعیت گسترده مخاطب خود، این قابلیت را برای دستگاههای اجرائی کشور فراهم می کند تا اولویت های پژوهشی آنها بیشتر دیده شده و دایره انتخاب گسترده تری از میان نخبگان کشور داشته باشند.

مزیت های سایت برای شرکتهای دانش بنیان

شرکتهای دانش بنیان و فناور کشور، به جهت توسعه محصولات خود نیازمند تحقیق و توسعه هستند. از طرفی این شرکتها در جذب نیروی انسانی کیفی با مشکلات متعددی مواجه هستند. سامانه جامع اولویت های پژوهشی کشور، این امکان را برای شرکتهای دانش بنیان کشور فراهم می آورد تا اولویت ها و طرحهای پژوهشی آنها به صورت گسترده تری در کشور دیده شده و روند توسعه محصولات آنها با مدد گرفتن از ظرفیت ها و پتانسیل های ارزان قیمت دانشجویی بهتر و سریعتر انجام شود. از طرف دیگر این شرکتها می توانند افرادی که در توسعه محصولات این شرکتها نقش داشته و فعالیت کیفی ای را انجام داده اند جذب نمایند و لذا فرایند جذب نیروی انسانی نیز به صورت کیفی تری و کم هزینه تری انجام می شود.

لیست خدمات تکمیلی قابل ارائه به دستگاههای اجرائی کشور و شرکتهای دانش بنیان

  1. امکان نمایش اطلاعات اولویت پژوهشی دستگاه مربوطه در سامانه
  2. اختصاص یک صفحه خبری ویژه برای هر دستگاه، به جهت اطلاع رسانی برای اولویت های پژوهشی تعریف شده
  3. ارائه های کامنتهای کاربران در اولویت های پژوهشی دستگاه مربوطه، به جهت رفع ابهام و آشنایی با سوالات کاربران در اولویت های تعریف شده
  4. امکان نمایش نام کاربری کاربرانی که صفحات اولویت پژوهشی دستگاه محترم را دیده اند و پردازش بر روی اطلاعات بازدیدکنندگان در قالب دانشگاهها، رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف
  5. امکان نمایش گرافیکی نتایج جستجوی کاربران و تهیه گزارشات تحلیلی برای آن دستگاه محترم
  6. امکان دریافت آنلاین رزومه کاربران متقاضی انجام اولویت پژوهشی
  7. امکان پردازش روزمه های آنلاین کاربران و پیشنهاد برخی از دانشجویان مستعدتر و با سابقه تر جهت انجام کیفی تر اولویت پژوهشی مورد نظر آن مجموعه محترم
  8. تعریف و تدقیق اولویت پژوهشی برای دستگاهها توسط تیم تخصصی خبره شرکت و شبکه مشاوران شرکت
  9. داوری طرحهای پژوهشی آن دستگاه محترم توسط تیم تخصصی شرکت و شبکه مشاوران آن
  10. امکان قبول مسئولیت کلیه کارهای اجرائی آن مجموعه محترم در فرایند اعطای اولویت پژوهشی به دانشجویان و اساتید متقاضی و نظارت بر آنها توسط تیم تخصصی شرکت و شبکه مشاوران آن، به جهت کاهش بار مراجعات تک تک افراد به آن مجموعه محترم
  11. امکان تعریف فرآیند اتوماسیون در سامانه، جهت بارگزاری آنلاین و الکترونیکی کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز آن مجموعه محترم و مدیریت فرایند تعریف، نظارت و داوری اولویت پژوهشی

نحوه ارسال درخواست شرکتها جهت درج اولویت/طرح پژوهشی در سامانه و خدمات ویژه به شرکتهای دانش بنیان

جهت درج اولویت پژوهشی در «سامانه جامع اولویت های پژوهشی کشور»، نکات ذیل را مدنظر قرار دهید.

  • جهت درج اولویت های پژوهشی آن شرکت محترم در سامانه جامع اولویت های پژوهشی کشور، درخواست خود را به ایمیل سامانه به آدرس ارسال نمائید. پس از ارسال این ایمیل، فایل اکسلی برای شما ارسال خواهد شد. در هر ردیف این فایل اکسل، ویژگی هایی در رابطه با اولویت پژوهشی، مشخص شده است. در صورتی که در رابطه با یک ویژگی، اطلاعاتی موجود نیست، در سلول مربوطه کلمه «نامشخص» درج نمائید. همچنین برای هر یک از اولویت های پژوهشی شرکت، از ردیف مستقلی در اکسل استفاده شود.

۲- نامه ای با مهر و سربرگ شرکت و به امضای مدیرعامل شرکت، خطاب به شرکت «تحلیلگران جریان ساز فناور ایرانیان» (متولی سامانه)، تهیه فرمائید و در آن درخواست درج اولویت های پژوهشی شرکت خود را به صورت رسمی، فکس (۸۹۷۸۳۱۷۵) و ایمیل نمائید. همچنین شماره تماس شرکت و شماره تماس مدیرعامل شرکت جهت تایید نامه ارسالی، ایمیل گردد. در صورت نیاز به خدمات تکمیلی، این موارد نیز در نامه ارسالی درج گردد.

در این نامه حتما بخش های ذیل موجود باشد:

شرکت دانش بنیان ———- به شماره ثبت ———- و شناسه ملی ——– که در تاریخ —–موفق به اخذ عنوان دانش بنیانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده است، در خواست دارد تا — تعداد اولویت پژوهشی با عناوین:

۱-

۲-

در سامانه جامع اولویت های پژوهشی کشور اطلاع رسانی نماید.

بدین وسیله، جناب آقای/سرکار خانم —- مسئول واحد —- شرکت با شماره تماس —- به عنوان رابط این شرکت معرفی می گردد.

 

۳- لوگوی شرکت را جهت درج در سامانه ایمیل نمائید.

۴- نام، سمت و شماره تماس فرد رابط از طرف شرکت با سامانه جامع اولویت های پژوهشی ایمیل گردد.

۵- اطلاع رسانی هر اولویت پژوهشی در سامانه، مبلغ ۵۰ هزار تومان هزینه دارد که این خدمت برای شرکتهای دانش بنیان رایگان می باشد.

۶- به منظور افزایش میزان مشاهده ی اولویت های پژوهشی از طریق نمایش در صفحه اول سایت و نمایش اولویت ها در تعدادی از صفحات جستجو شده توسط افراد در سامانه، شرکت ها می توانند با پرداخت مبلغ ۱۰۰ هزارتومان به ازای هر اولویت، برای مدت ۳ماه از این خدمت بهره مند گردند.