پاسخ وزارت بهداشت به نگرانی پاتولوژیست ها

پاسخ وزارت بهداشت به نگرانی پاتولوژیست ها

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر باقر لاریجانی، اظهار داشت: در این مصوبه وزارت بهداشت ملزم به تدوین قوانین و آیین نامه های اجرایی است و در چند ماه گذشته وزارت بهداشت به صورت مداوم از سوی دستگاه های نظارتی مورد تاکید قرار گرفته که این قانون را اجرا کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص نحوه برگزاری دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی، گفت: قاعدتا اساتید و افراد با تجربه رشته های علوم آزمایشگاهی که در امور علمی و خدماتی مشغول به خدمت هستند تمایلی به طی چنین دوره هایی ندارند و بیشتر ممکن است تعدادی از فارغ التحصیلان جوان تمایل به شرکت در این دوره داشته باشند اما در ابتدا افراد مورد ارزیابی قرار گرفته و مدت زمانی که برای تحصیل باید سپری کنند مشخص می شود.

لاریجانی افزود: در مدت تحصیل افراد با تجربه و فارغ التحصیلان جوان باید کاملا از محیط کاری منفک شوند و به طور تمام وقت آموزش ببینند. پس از اینکه دوره تعیین شده طی شد، این افراد باید همانند سایر رشته ها در آزمونی جامع شرکت کنند و در صورت طی کردن موفقیت آمیز این آزمون می توانند گواهی پایان دوره دریافت کنند.

وی یادآور شد: دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی در یک دوره زمانی ۲۴ تا ۳۰ ماهه برگزار می شود و افرادی که در یکی از رشته های علوم آزمایشگاهی بالینی شامل ایمنی شناسی، انگل شناسی پزشکی، باکتری شناسی پزشکی، بیوشیمی بالینی، ژنتیک پزشکی، میکروب شناسی پزشکی، قارچ شناسی پزشکی، ویروس شناسی پزشکی، هماتولوژی آزمایشگاهی و بانک خون دارای دکترای تخصصی (PhD) و یا تخصص بوده و پس از فراغت از تحصیل دارای حداقل ۴ سال سابقه کار در رشته تخصصی خود باشند، مجاز خواهند بود در صورت قبولی در ارزیابی وارد دوره تکمیلی شوند. به این افراد صرفا گواهینامه پایان دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی ارائه می شد و منجر به اخذ هیچ درجه تخصصی نخواهد شد.

لاریجانی ضمن انتقاد از برخی فضاسازی های رسانه ای، گفت: به هیچ عنوان دانشنامه کلینیکال پاتولوژی به افرادی که دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی را گذرانده اند، اعطا نمی شود. دانشنامه کلینیکال پاتولوژی یک مدرک تحصیلی است که اعطای آن صرفا به پزشکانی صورت می گیرد که از طریق آزمون دستیاری در رشته پاتولوژی پذیرفته شده و دوره تخصص را با موفقیت طی کرده باشند. البته این مورد در برخی از جلسات از سوی برخی همکاران پیشنهاد شد اما باتوجه به شرایط و مسیر تحصیل رشته پاتولوژی گرچه در نظرات اولیه مورد بحث قرار گرفت اما مورد موافقت نهایی قرار نگرفت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه اجرای این دوره تکمیلی تخصصی بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی انجام می شود، افزود: قانون مذکور به فراخور نیازهای کشور، مصوب شده و وزارت بهداشت نیز به عنوان یک نهاد اجرایی ملزم به اجرای این قانون است و تحت هیچ شرایطی از اجرای آن، کوتاه نخواهد آمد بنابراین هرگونه تغییر موضع وزارت بهداشت درخصوص ارائه آموزش های تکمیلی تخصصی به دانش آموختگان دوره دکتری تخصصی رشته های علوم آزمایشگاهی منوط به تغییر قوانین مرتبط با این امر توسط مجلس شورای اسلامی است و چنانچه مصوبه جدیدی از مجلس ابلاغ شود، آن مصوبه اجرایی خواهد شد.

 

پاسخ وزارت بهداشت به نگرانی پاتولوژیست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *