۶۵ درصد شرکت کنندگان آزمون دستیاری مجاز به انتخاب رشته شدند

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور با تاکید بر سلامت برگزاری چهل و چهارمین دوره آزمون دستیاری پزشکی، جزئیات آماری نمرات داوطلبان و زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته محل را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین پورکاظمی در پی اعلام نتایج اولیه و کارنامه چهل و چهارمین دوره آزمون دستیاری گفت: در این دوره نسبت به دوره های قبل میانگین نمره داوطلبان بالاتر بوده و داوطلبان می توانند پاسخنامه خود را با کلید سوالات مقایسه کنند.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور گفت: آزمون دستیاری روز ۱۴ اردیبهشت ۹۶ برگزار شد و نتایج اولیه این آزمون در روز دوشنبه ۸ خرداد ۹۶ به صورت کارنامه اعلام شد.

پورکاظمی گفت: در آزمون امسال که ثبت نام آن از ۱ بهمن ۹۵ شروع شد، ۱۴ هزار و ۴۰۷ نفر ثبت نام و در نهایت ۱۲ هزار و ۲۶۷ نفر در آزمون شرکت کردند. از این تعداد ۶ هزار و ۵۸۲ نفر یعنی ۵۳.۶ درصد زن و ۵ هزار و ۶۵۸ نفر یعنی ۴۶.۴ درصد مرد بودند.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور با بیان اینکه حدنصاب نمره برای اینکه داوطلبان بتوانند انتخاب رشته کنند ۱۵۰ بوده است، اظهار داشت: ۸ هزار و ۴۱ نفر در آزمون موفق به کسب این حد نصاب شدند. یعنی ۶۵ درصد شرکت کنندگان مجاز به انتخاب رشته شدند.

وی با اشاره به اعتراض برخی داوطلبان به سوالات آزمون گفت: بعد از اعلام کلید اولیه و اعتراض داوطلبان، اشکالات مطرح شده در اختیار دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی قرار گرفت و این اعتراضات از طرف اساتید طراح سوال و دیگر اساتید بررسی شد.

پورکاظمی اضافه کرد: پس از این بررسی تنها یک سوال حذف شد که نمره آن طبق ضوابط در درس مربوطه اعمال گردید و یک سوال در یک دفترچه از چهار دفترچه تغییر گزینه داده شد، که به همگان اعلام شد. لذا از نظر دبیرخانه مربوطه در این زمینه مسئله ای وجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع شبهات احتمالی درخصوص نمره کل داوطلبان، پاسخنامه ها تمامی شرکت کنندگان در دسترس هر فرد و کلید سوالات روی سایت سنجش قرار گرفته است. لذا هر داوطلب می تواند پاسخنامه خود را با دقت تصحیح کند و نمره خود را ملاحظه کند. دقت شود که در تصحیح برای هر سوال صحیح، ۳ نمره مثبت و برای هر سوال غلط یک نمره منفی درنظر گرفته شود. البته سوال حذف شده نمره اش در درس مربوطه باید اعمال شود و نمره کل نیز در کارنامه آمده است.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور درخصوص عدم اعلام رتبه کل در این دوره آزمون دستیاری اظهار کرد: در دوره های قبل تا دوره ۴۲ ملاک پذیرش نمره خام بود که نمرات مساوی فراوانی وجود داشت امسال نیز اگر نمره کل از ۶۰۰ را در نظر بگیریم در برخی از نمره ها تا ۵۰ نفر نمره مساوی وجود دارد. این نمره و رتبه آن هیج تأثیری در گزینش ندارد.

وی افزود: برای مثال نفر اول از ۶۰۰ ، نمره ۴۹۸ آورده است، در دو زیر گروه رتبه اول است و در دیگر زیر گروه ها رتبه اول نیست، و یا ۱۱ نفر نمره ۴۰۶ (از نمره ۶۰۰) آورده اند که رتبه این افراد همگی ۳۵۹ است، بعضی از این افراد در چند زیر گروه رتبه های بهتر و در بقیه زیرگروه ها رتبه بدتر دارند و ۳۳ نفر از نمره کل ۶۰۰، ۱۸۶ آورده اند که رتبه کل آنها همگی ۶۳۹۷ است که بعضی از این افراد در چند زیر گروه رتبه بهتر از ۶۳۹۷ و درچند زیر گروه رتبه بدتر از ۶۳۹۷ دارند.

پورکاظمی گفت: بنابراین رتبه کل هیچ کمک و راهنمایی برای انتخاب رشته افراد نخواهد داشت، اصولا شرکت کنندگان در این آزمون بر اساس علاقه و رشته مورد نظر در مطالعه دروس مختلف وقت گذاشته اند و لذا رتبه در زیر گروه ها برای انتخاب رشته راهنمای آنها خواهد بود.

وی گفت: درخصوص دشواری این آزمون نسبت به سالهای پیش نیز لازم است خاطرنشان کنیم این شایعات بعضا توسط افرادی برای کسب منافع بیشتر و بهره های مالی، در اختیار داوطلبان قرار می گیرد و مقایسه نتایج این دوره با دوره قبل نشان می دهد که این ادعا صحت ندارد.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور اضافه کرد: میانگین نمره کل شرکت کنندگان در دوره چهل و سه ۱۸۷ و در دوره چهل و چهار ۲۰۵ بوده و رشد داشته است. همچنین در این دوره ۶۶ درصد داوطلبان و در دوره قبل ۵۸ درصد آنها مجاز به انتخاب رشته شده اند.

وی تاکید کرد: ملاحظه می شود که امسال ۸ درصد بیشتر مجاز به انتخاب رشته شده اند و در ضمن میانگین نمرات شرکت کنندگان امسال ۱۸ نمره بالاتر بوده است. حتی باید توجه داشت در آزمون های رقابتی اگر سوالات مشکل تر باشد با تراز نمرات این مشکل تعدیل شده و سئوالات برای همگان مشکل است و تعداد قبولی نهایی تغییر نمی کند.

پورکاظمی گفت: دفترچه انتخاب رشته محل تا آخر خرداد ماه آماده خواهد شد و داوطلبان می توانند با توجه به علاقه خود رشته ها را انتخاب کرده و نتیجه نهایی به موقع اعلام خواهد شد.