شرایط دریافت وام ویژه دکتری تغییر کرد

وام

شرایط دریافت وام ویژه دکتری تغییر کرد

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی صدیقی در نشست خبری که امروز در سازمان امور دانشجویان برگزار شد، با تاکید بر اینکه ثبت‌نام برای دریافت وام ویژه دکتری از ۱۳ خردادماه جاری آغاز شده بود که تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد، اظهار کرد: سازمان دانشجویان بر اساس سیاست‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم به دانشجویان دوره دکتری کمک‌هزینه تحصیلی، مسکن و دوره‌های کوتاه‌مدت تحقیقاتی ارائه می‌کند؛ البته در سال ۹۲ به دانشجویان دوره دکتری اعتبار پژوهانه از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری ارائه می‌شد، ولی تعداد این دانشجویان محدود بود و فقط یک‌هزار نفر را پوشش می‌داد و سقف پرداخت آن نیز پنج میلیون تومان تعیین شده بود، به همین دلیل در همین سال آیین‌نامه دکتری در وزارت علوم تصویب شد.

وی تصریح کرد: بر اساس آیین‌نامه مصوب دکتری در سال ۹۳ برای هر دانشجو ماهیانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان وام پرداخت می‌شد و البته این وام به دانشجویانی تعلق می‌گرفت که آزمون جامع را طی کرده باشند. به طوری که در همین سال ۲۵۹۹ نفر از این وام استفاده کردند. این میزان وام پرداختی در سال ۹۴ به ۶۵۰ تا ۷۵۰ هزار تومان در سال رسید و ۳۰ هزار و ۵۶۲ دانشجو وامی به مبلغ ۵۸ میلیارد تومان دریافت کردند.

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: در سال جاری بر اساس هم‌افزایی‌هایی که با بانک توسعه و تعاون برقرار کردیم، در اردیبهشت‌ماه امسال تفاهم‌نامه‌ای با حضور وزرای علوم و کار و رفاه اجتماعی منعقد شد که این بانک بتواند وامی ویژه دکتری به دانشجویان پرداخت کند. بر این اساس ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه اختصاص داده شد که دانشجویان از ابتدای تحصیل تا پایان چهار سال می‌توانند از آن استفاده کنند.

به گفته دکتر صدیقی، در گذشته صندوق رفاه دانشجویان وام ویژه دکتری را تنها در ۹ ماه از سال پرداخت می‌کرد، اما هم‌اکنون دانشجویان در ۱۲ ماه سال می‌توانند این مبلغ را دریافت کنند؛ متوسط وام ویژه دکتری در سال جاری ۷۰۰ هزار تومان و بازپرداخت آن ۶۰ ماهه است.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: در گذشته شرایط بازپرداخت وام ویژه دکتری به‌گونه‌ای بود که دختران ۹ ماه پس از فارغ‌التحصیلی و پسران دو سال پس از فارغ‌التحصیل شدن ملزم به بازپرداخت وام بودند. اما با تغییراتی که حاصل شد، بازپرداخت وام ویژه دکتری برای هر دو گروه دو سال پس از فارغ‌التحصیلی است. همچنین دانشجویان هر میزان وامی که دریافت کرده باشند، بازپرداخت آن ۶۰ ماهه تعیین شده است.

وی درخصوص ضمانت دریافت وام ویژه دکتری نیز گفت: ضمانت دریافت این وام تا سقف ۱۵ میلیون با به همراه داشتن یک متعهد کارمند (رسمی، پیمانی، قراردادی) و داشتن جواز کسب و کار کافی است. اما برای دریافت وام بیش از ۱۵ میلیون تعداد ضامن باید دو کارمند باشد.

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: تغییر دیگری که درخصوص پرداخت وام ویژه دکتری ایجاد شد، این است که در گذشته دانشجویان برای دریافت این وام موظف بودند به همراه ضامن به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند، اما در حال حاضر قرار است یک نماینده از بانک با هماهنگی دانشگاه محل تحصیل دانشجو به دانشگاه مراجعه کرده و دانشجو فرم‌های خود را در همان دانشگاه پر کند و ضامن او نیز می‌تواند در هر نقطه از کشور که باشد به یکی از شعبات بانک عامل مراجعه کرده و تعهد دهد و دیگر هیچ نیازی به گذاشتن سفته از سوی دانشجو نیست.

دکتر صدیقی تاکید کرد: برنامه دیگری که درخصوص پرداخت وام ویژه دکتری پیش‌بینی کردیم، این است که کمیته‌ای به منظور پیگیری نحوه پرداخت این وام از سوی وزارتخانه تشکیل شود تا در صورت وجود مشکل آن را رفع کند. همچنین تمهیداتی اندیشیده شده است که بر اساس آن دانشجویانی که از مسیر فعلی دریافت وام دکتری راضی نباشند و خواستار پیروی از سیستم پرداختی قبل باشند، وام تحصیلی دکتری برای آنها پیش‌بینی شده‌ است که می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

رئیس سازمان امور دانشجویان از حمایت‌های این سازمان از پایان‌نامه‌های کاربردی خبر داد و گفت: علاوه بر سه میلیون وام ضروری که به دانشجویان پرداخت می‌کنیم، وامی نیز به مبلغ ۲/۵ میلیون تومان برای پایان‌نامه‌های کاربردی که از سوی دانشجو درخواست شده باشد، پرداخت می‌کنیم و دانشجویان دوره روزانه آموزشی و یا پژوهشی محور می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی حمایت از فرصت مطالعاتی کوتاه‌مدت را از دیگر حمایت‌های سازمان امور دانشجویان از دانشجویان دوره دکتری عنوان کرد و گفت: در سال ۹۱ تعداد ۵۹۹ نفر از فرصت مطالعاتی کوتاه‌مدت ۶ تا ۹ ماهه استفاده کردند که این حمایت‌ها در سال ۹۵ به تعداد ۱۵۸۸ نفر رسید که البته این فرصت‌ها هم در خارج از کشور و هم در دانشگاه‌های داخل پیش‌بینی شده است.

دکتر صدیقی گفت: بر اساس حمایت‌هایی که وزارت علوم به منظور اعطای فرصت مطالعاتی کوتاه‌مدت به دانشجویان ارائه می‌دهد، این وزارتخانه هزینه بلیط رفت و برگشت، بیمه، ارز و “معادل ۴ ماه ریال” به دانشجویان را پرداخت می‌کند. همچنین امیدوار هستیم تعداد دانشجویانی که بتوانند در سال جاری از این فرصت استفاده کنند، به دو هزار نفر افزایش یابند.

رئیس سازمان امور دانشجویان در پایان با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای اعطای فرصت مطالعاتی کوتاه‌مدت به دانشجویان دکتری در داخل کشور وجود ندارد،  تصریح کرد: بر اساس این فرصت، دانشجویان دوره دکتری به مدت ۶ تا ۹ ماه می‌توانند از امکانات دانشگاه‌های دیگر به منظور انجام تحقیقات خود استفاده کنند و از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌هایی که دانشجو در رشته مهندسی پذیرش کنند، حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون و برای پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم انسانی نیز ۷ تا ۱۰ میلیون کمک هزینه اعطا خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *