دانشگاهیان تهران و هم نشینی با كتاب

دانشگاهیان تهران و هم نشینی با كتاب

به گزارش کنکوری ارشد دکترا  به نقل از خبرنگار فرهنگی ایرنا، با گسترش فناوری اطلاعات و فراگیرشدن شبكه های مجازی، بخش قابل ملاحظه ای از خواندن به صفحه های مانیتور و موبایل محدود شده و كمتر نسبت به مطالعه سنتی و تورق كتاب، اقدام می كنند، اما با تمام این اوصاف، هنوز بوی كاغذ و سیاهی جوهر، جان و دل را جلا می دهد و طرفداران و خوانندگان كتاب، اجازه غربت آن را نداده اند.
دانشجویان و دانشگاهیان در این بین نقش پررنگی دارند، چرا كه برای علم آموزی نیاز به یار مهربانی دارند كه با انسی بیشتر بتوانند عطش و نیازهای علم آموزی خویش را برطرف سازند.
دانشگاه تهران یكی از مراكز علمی كشورمان است كه همیشه اغلب دانشجویان برتر و ممتاز ایران اسلامی تمایل به ادامه تحصیل در این مركز علمی دارند و میزان رغبت دانشجویانش به امر كتابخوانی علی القاعده باید بیش از بخش های دیگر جامعه باشد.
علی كرباسچیان فارغ التحصیل دانشكده علوم دانشگاه تهران و استاد رشته شیمی دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه معتقد است كه فرهنگسازی مناسب و مطلوبی برای ترویج امر كتابخوانی صورت نگرفته است.
وی می گوید: دانشجویانی كه با سختی و مشقت فراوان فارغ التحصیل می شوند نباید پس از ورود به بازار كار، سرافكنده شوند.
كرباسچیان می افزاید: اگر برای فارغ التحصیلان دانشگاهی ارزشی قائل نشوند بالطبع دانشجویانی كه در مراكز علمی هستند خود به خود دیگر انگیزه ای برای افزایش علم و دانش بكار نخواهند برد و این امر سبب دوری آنان از كتاب و كتابخوانی خواهد شد.
وی ادامه می دهد: نوشتن كتاب و مطالعه آثار علمی توسط دانشگاهیان هنگامی افزایش می یابد كه احساس كنند با افزایش بار دانش، منزلت اجتماعی و شغلی اشان نیز بیشتر خواهد شد.
این استاد دانشگاه یادآور می شود: هم اكنون شرایطی پیش آمده كه اغلب دانشجویان انگیزه افزایش سواد و دانش به وسیله خواندن كتاب را از دست داده و تمایل دارند با یك جزوه فشرده حداقل نمره را گرفته و آن دروس را پاس كنند.
وی اظهار می دارد: به طور حتم فرد دارای تحصیلات عالیه كه سراغی از كتاب و كتابخوانی نمی گیرد، دیگر چه انتظاری از جامعه باید داشت.
كرباسچیان می گوید: متاسفانه هم اكنون در برخی از منازل نیز شاهد این امر هستیم كه كتاب و قفسه های مرتبط به آن فقط برای دكوراسیون بوده و صاحبانشان شاید حتی یك ورق از این كتاب ها را هم نخوانده باشند.
زیبا نیری دانشجوی دانشكده حقوق دانشگاه تهران نیز معتقد است كه كتاب و كتابخوانی امری است كه اگر در جامعه ای وجود نداشته باشد به منزله بیابانی است كه هیچ چیزی در آنجا نخواهد رویید.
وی می گوید: دانشجویان دانشگاه تهران اما رابطه خوبی با كتاب دارند و این امر را می توان در كتابخانه مركزی دانشگاه مشاهده كرد كه دانشجویان با چه ذوق و شوقی در این مركز در پی كتاب های مدنظرشان هستند.
این دانشجوی دانشگاه تهران می افزاید: به طور حتم ترویج فرهنگ كتابخوانی در جامعه كار سخت و دشواری است و اغلب شهروندان بیشتر از كتاب به تلویزیون انس دارند؛ اما قشر دانشجوی كشور از این امر مثتثنی است.
وی خاطرنشان می سازد: پیشرفت های علمی كشور مدیون همین دانشجویان و اساتید دانشگاهی است كه با تلاش شبانه روزی و مطالعات فراوان كتاب ها و مجلات علمی به دست آمده است.
نیری تصریح كرد: امیدوارم دولت بیش از گذشته در امر ارائه تسهیلات به دانشجویان برای خرید كتاب همت كند تا جوانان این مرز و بوم با افزایش دانش علمی پرچم ایران اسلامی را بر فراز قله های علم و دانش جهان برافراشته سازند.
د- غفاریان یكی دیگر از دانشجویان دانشگاه تهران در همین زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: سرانه مطالعه كشور اگر چه پایین است اما كمتر به دلایل آن پرداخته شده است.
وی می افزاید: دانشجویان اغلب با كمبود منابع مالی مواجه هستند و گاهی خرید كتاب های مختلف مورد نیازشان بسیار سخت است.
غفاریان اظهار می دارد: برگزاری نمایشگاه های كتاب اقدامی ارزشمند است اما به تنهایی كافی نیست و دولت باید تسهیلات ویژه تری برای قشر دانشجو در نظر گیرد.
وی خاطرنشان می سازد: همچنین تنوع زیادی در زمینه كتاب وجود ندارد و گاهی شاهد ممیزی های بسیار سخت گیرانه ای هستیم كه سبب دل آزاری ناشران و مخاطبان كتاب می شود.
بر اساس این گزارش سوال این دانشجو كه پافشاری بر ادامه و تداوم ممیزی كتاب در عصر ماهواره و اینترنت تا كی و چه زمانی می تواند مفید واقع شود؟ مبحثی كه در این مقال نمی گنجد اما واقعیت آن است كه ممیزی اگر برحسب سلیقه باشد همچون گذشته همه دست اندركاران این عرصه را دچار سردرگمی و حیرت می كند.
اما اگر سانسور ضابطه مند باشد، می توان گفت نویسنده، ناشر و اداره كتاب و حتی خواننده وضعیت خود را متوجه خواهد شد و اگر هم با آن ضوابط مخالف باشند، در عمل و برای انتشار كتاب به نحوی خود را با آن ضوابط تطبیق می دهند.
كارشناسان معتقدند كه مشكل ممیزی كتاب در ایران شدت آن نیست، بلكه سلیقه ای و بی ضابطه بودن آن است كه هزینه بسیاری بدون داشتن منافع دارد.
خوشبختانه این روند با روی كار آمدن دولت اعتدال كمی بهبود یافته و از شخص رییس كابینه تا تمامی اعضای دولت بر این امر واقف هستند كه دیگر همچون گذشته نمی توان با وجود فناوری های نوین و پیشرفته احكامی بدون پشتوانه علمی صادر كرد.
رییس جمهوری در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران اظهار داشت: «اگر كتاب می خواهد جامعه را در مسیر تعالی و پیشرفت قرار دهد باید با نقد توام باشد. كتاب و نقد، اندیشه و نقد متمم یكدیگر و مكمل یكدیگرند؛ كدام اندیشه است كه بدون نقد و نقادی به پیش برود و كمال یابد و كدام نقدی است كه بدون اندیشه بتواند مفید فایده باشد؛ در دنیای كتاب هم باید زمینه را برای نوشتن بهتر و آرام تر و آسان تر و بدون دغدغه فراهم كنیم.»
حجت الاسلام رجب زاده دانشجوی دكتری دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وضعیت كتابخوانی در جامعه متوسط رو به پایین است.
وی گفت: دلایل مختلفی برای علاقمندی به مطالعه كتاب وجود دارد و هم اكنون یك فرهنگ تنبلی در بین افراد ایجاد شده تا همه چیز را در كمترین زمان و به صورت فشرده دریافت كنند.
این دانشجوی دكتری دانشگاه تهران افزود: این امر در دانشگاه های كشور نیز تسری یافته و اكنون شاهدیم كه دانشجویان آنچنان كه در گذشته به كتاب اهتمام می ورزیدند دیگر بدان توجهی نمی كنند.
وی ادامه داد: دانشجویان دیگر همچون گذشته زمان برای مطالعه كتاب نمی گذارند و به قولی سعی می كنند یك نوشته ساندویچی برای استاد ارائه كنند.
رجب زاده یادآور شد: استفاده نادرست از اینترنت و روحیه تن پروری سبب شده تا آمار كتابخوانی در بین دانشجویان نیز كمتر شود.
این دانشجوی دكتری دانشگاه تهران خاطرنشان كرد: غوغای پایان نامه های دانشجویی كه در جامعه شاهد آن هستیم از همین روحیه نبود مطالعه و تلاش نشات می گیرد.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *